Co do zasady, zgodnie z prawem o notariacie, wszelkiego rodzaju czynności notarialnych dokonuje on w swojej kancelarii. Wyjątek stanowi sytuacja, w której czynność ze względu na swój charakter lub szczególne okoliczności, musi być przeprowadzona w innym miejscu. Taką sytuacją może być np. walne zebranie akcjonariuszy w spółce lub zły stan zdrowia klienta, który z udziałem notariusza chciał spisać przed śmiercią swój testament.
Jakiego rodzaju czynności wykonamy u notariusza?
Najczęściej do notariusza udajemy się aby pisemnie poświadczyć zgodność dokumentu z oryginałem. Może to wynikać z wymagań podmiotu, któremu przekazujemy taki dokument, a z różnych względów chcemy jednocześnie zachować go w oryginale. Dokument poświadczony przez notariusza traktowany jest na równi z oryginałem lub odpisem dokumentu. U notariusza istnieje także możliwość poświadczenia podpisu.
Kancelaria notarialna to także miejsce, do którego udajemy się w przypadku podpisywania umów w formie aktu notarialnego (jak chociażby umowa sprzedaży mieszkania, umowa darowizny, czy umowa rozdzielności majątkowej w małżeństwie). Umowy sporządzone przez notariusza są uwierzytelnianie co oznacza, że po ich podpisaniu przez niego nabierają mocy prawnej i mogą stanowić dowodów w różnych sprawach. Sporządzenie aktu notarialnego to bardzo skomplikowany proces. Notariusz pomaga interesantom już na samym początku omawiając krok po kroku czynności, które będzie wykonywał, a także doradzając w wyborze optymalnych dla nich rozwiązań. Następnie akty są wstępnie redagowane i wysyłane do stron celem zapoznania się z nimi. Przy podpisywaniu aktu notarialnego można liczyć na fachową pomoc notariusza w wyjaśnieniu treści aktów i na spełnienie przez niego formalności poprzez przesłanie aktów do odpowiednich urzędów zajmujących się ich rejestracją.
Inny zakres czynności, które możemy dokonać za pośrednictwem notariusza to sporządzenie testamentu oraz likwidacja spadku w chwili zgonu klienta. Do zadań notariusza należy w takiej sytuacji kontakt ze spadkobiercami i pomoc w procesie związanym z przyjęciem lub odrzuceniem spadku.
O czym warto pamiętać podczas czynności notarialnych?
Dokonując różnego rodzaju czynności u notariusza koniecznie należy zabrać ze sobą dowód osobisty, a w przypadku czynności dokonywanych w ramach działalności gospodarczej, pamiętać także o numerze NIP. Warto jest oprócz tego posiadać ze sobą najważniejszą dokumentację związaną z wykonywaną czynnością oraz pieniądze w gotówce. Jest to szczególnie ważne w przypadku podpisywania aktów notarialnych, w których notariusz potwierdza, że pobrał od stawiających się do aktu osób należne opłaty.