Rowery te mają kilka cech charakterystycznych, które wyróżniają je spośród innych typów jednośladów - przede wszystkim są one stosunkowo masywnie zbudowane. Posiadają stosunkowo krótką, dodatkowo wzmacnianą ramę. Zazwyczaj posiadają prostą kierownicę. Typowy rower górski powinien ponadto zostać wyposażony minimum w przednią amortyzację.
Koła rowerów górskich mają średnicę 26 lub 29 cali. Na uwagę zasługują także ich opony – posiadają one wyraźny, głęboki bieżnik, czego na pewno nie zauważymy, gdy w grę wchodzą klasyczne rowery miejskie. Dzięki takim oponom rower górski powinien lepiej utrzymywać się na nierównej powierzchni górskich dróg. W nowoczesnych rowerach górskich stosuje się mocne hamulce, np. hamulce vbrake. Znajdziemy także modele wyposażone w hamulce hydrauliczne.
Jeśli rower górski ma tylko przednią amortyzację, to zalicza się go do typu hardtaile. W przypadku posiadania tylnej amortyzacji, ale niezbyt zaawansowanej, mamy do czynienia z rowerami typu softtaile. Natomiast rowery górskie posiadające pełną amortyzację zaliczane są do typu full-suspension.
Warto dodać jeszcze, że pojęcia roweru górskiego możemy używać do określenia kilku różnych typów tych pojazdów. Można choćby mówić o klasycznych MTB26, czyli typowych rowerach górskich. Inne odmiany to np. downhill, czyli rowery zjazdowe, enduro, czyli rowery wyczynowe na długie i wyjątkowo trudne trasy, freeride – rowery, na których jeździ się po sztucznie skonstruowanych trasach z przeszkodami.