Jeśli chcemy jak najdłużej zachować żywotność kółek to możemy zastosować kilka prostych sztuczek. Dzięki temu wykorzystamy maksymalnie właściwości sprzętu, który posiadamy i zaoszczędzimy pieniądze, które musielibyśmy przeznaczyć na ewentualny zakup nowych akcesoriów. Co zatem zrobić, kiedy zauważyliśmy, że nasze kółka powoli zaczynają się ścierać? Odpowiedź jest bardzo prosta: zamienić je miejscami! Zanim przystąpimy do przekładania kółek, upewnijmy się, że wciąż nadają się one do jazdy. Nowe kółka mają idealny, zaokrąglony kształt. Te, które są już użytkowane przez jakiś czas, będą miały widoczne ubytki w ich powierzchni. Jeśli są one niewielkie, oznacza to, że jeszcze trochę będziemy mogli na takich kółkach pojeździć. Zamiana ułożenia kółek musi jednak odbywać się w sposób kontrolowany.
Podstawowe sposoby przekładania kółek
Najczęściej stosowaną metodą wymiany kółek jest metoda krzyżowa. Na czym ona polega? Odbywa się zamiana kółka przedniego z trzecim oraz tylnego z drugim. Wymiany tej dokonujemy nie w obrębie tej samej rolki, lecz pomiędzy dwoma butami (lewym i prawym). W taki sposób przednie koło lewej rolki stanie się automatycznie trzecim kółkiem w rolce prawej. Podczas wykonywania takiego manewru należy pamiętać, że kółko powinno być zawsze ułożone tak, aby jego najbardziej starta część skierowana była na zewnątrz.
Wykonując taki zabieg, sprawiamy, że kółka z miejsc najbardziej narażonych na zniszczenie, przemieszczają się na pozycję, gdzie ich użytkowanie jest nieco mniej intensywne. Drugą metodą jest zamiana pierwszego kółka z ostatnim oraz drugiego z trzecim. Oczywiście takiej wymiany również dokonujemy pomiędzy dwoma rolkami, pamiętając, by starta część koła znajdowała się po zewnętrznej stronie. Te dwa sposoby wymiany sprawiają, że kółka zużywają się równomiernie. Czasami zdarza się, że wymiana taka powoduje utratę płynności jazdy, a rolki kołyszą się na boki. Aby zapobiec takiej sytuacji, należy zamiany kółek dokonywać regularnie.
Zaawansowane sposoby przekładania kółek
Bardziej doświadczeni rolkarze mogą pokusić się o nieco inny system przekładania kół w rolkach. W fazie pierwszej wymaga on rozkręcenia wszystkich kółek. Następnie dokonujemy oceny ich przydatności do dalszej jazdy. Kółka całkowicie zniszczone musimy zastąpić nowymi. Tak przygotowane koła układamy w kolejności od największego do najmniejszego. Najmniejsze kółka idą na sam początek rolki. Kółko o najniższym rozmiarze powinno znaleźć się jako pierwsze w rolce tej nogi, którą uważamy za mocniejszą. Jeśli mocniejszą nogą jest w naszym przypadku noga prawa, pierwsze kółko umieszczamy z przodu prawej rolki. Następnie montujemy kółka na zmianę. Drugie w kolejności kółko, będzie więc pierwszym w rolce lewej, a trzecie drugim w rolce prawej itd. Oczywiście także i w tym przypadku, kółka powinny być montowane bardziej zniszczoną częścią na zewnątrz. Zamiana taka zdecydowanie poprawia komfort jazdy, zwiększając stabilność rolek oraz polepszając ich zwrotność.
Innym wariantem tego typu wymiany jest umieszczenie największych kółek jako trzecich. Na końcu natomiast umieszcza się kółka, które co do wielkości były na trzeciej i czwartej pozycji. Zarówno pierwsze jak i ostatnie kółko są więc kółkami o bardzo małych rozmiarach. Taki sposób ich ułożenia gwarantuje, że łatwiej nam będzie manewrować rolkami podczas jazdy.
Przekładanie kółek w rolkach sprawi, że na pewno dłużej będziemy mogli z nich korzystać. Ciężko jednak dokładnie określić jak często należy takiej wymiany dokonywać. Jeżeli jeździmy często i intensywnie, wymiana ta będzie konieczna o wiele szybciej niż w przypadku jazdy rekreacyjnej. Jedyne co nam pozostaje, to bacznie obserwować stan naszych kółek i w odpowiednim czasie reagować na ich ścieranie się. W niektórych przypadkach poziom zniszczenia naszych kółek będzie już tak zaawansowany, że przekładanie ich praktycznie nic nie da. Wtedy pozostaje nam jedynie kupić cały komplet i wymienić kółka na zupełnie nowe.