Skuteczny system motywacyjny powinien uwzględniać cele firmy i być dostosowany do jej założeń, a z drugiej strony powinien brać pod uwagę jakość i wkład pracy, osobistą postawę do firmy oraz zaangażowanie w działania firmy. Jest skutecznym narzędziem utrwalania pożądanych przez pracodawcę zachowań.
Bilet do kina – co za problem?
Wydawać by się mogło, że system motywacyjny nie jest trudny do realizacji – nie widzimy problemu, żeby od czasu do czasu dać pracownikom bilet do kina, teatru czy opery, zniżkę na pobyt w SPA, czy nagrodzić go premią za wykonane zadanie. Tu jednak – już na samym wstępie – pojawia się problem. W jaki sposób dokonywać sprawiedliwej ewaluacji pracownika? Firma może być większa lub mniejsza, jednakże potrzebne jest ustalenie sprawiedliwej, długofalowej i klarownej strategii nagradzania pracowników.
Okiełznajmy chaos reguł
Nie ma uniwersalnego przepisu na stworzenie programu motywacyjny dla wszystkich firm. W rzeczywistości każda firma będzie potrzebowała innych narzędzi, dopasowanych do jej cech szczególnych. System motywacyjny powinien brać pod uwagę cele i strategię firmy oraz powinien być spójny z całą komunikacją wewnętrzną organizacji. Na początek warto ustalić mierniki sukcesu, których osiągnięcie przez pracownika przełoży się na odpowiednie gratyfikacje. Miernikiem może być np. powiększony zysk firmy – w przypadku pozyskiwania przez pracowników nowych klientów. Natomiast miernikiem w przypadku stanowisk związanych z obsługą klienta może być zadowolenie klienta i ilość włożonego zaangażowania w obsługę i efekty pracy. Dla każdego działu i stanowiska należy ustalić konkretne ścieżki zdobywania gratyfikacji. Z pewnością system ewaluacji pracownika będzie najtrudniejszym elementem, ale jasność i transparentność reguł otrzymywania bonusów oraz klarowność struktury pomoże nam zbudować zrozumiały dla wszystkich system nagród i awansu. Pamiętajmy, że firma nie tylko może określać za co przyznawane są nagrody, ale także powinna precyzować obowiązki i zakres odpowiedzialności na danym stanowisku.
Pieniądze jako element systemu motywacyjnego?
Choć przy tworzeniu systemu motywacyjnego odchodzi się od prostej relacji: im większy zysk dla firmy przynosi pracownik, tym większa pensja, należy pamiętać, że wynagrodzenie jest także ważnym elementem motywacji. Wysokość pensji jest zasadniczą kwestią, a dodatkowo sprawia, że praca w firmie jest postrzegane jako atrakcyjna dla pracowników. Gratyfikacja w postaci pieniężnej nie będzie zawsze motywująca – zwłaszcza jeśli będzie przyznawana co miesiąc, pracownicy mogą się do niej przyzwyczaić i zacząć traktować ją jako należne im wynagrodzenie.
Jeśli nie pieniądz to co?
Pracownicy muszą wiedzieć, że bilety do kina, książka czy album muzyczny został im podarowany nie bez powodu, i to nie dlatego „żeby się nie zmarnowało”, ale dlatego, że jest to nagroda za wkład pracy i zaangażowanie. Komunikat dotyczący nagrody musi być jasno komunikowalny. Elementy, z których może składać się system motywacyjny, powinny być zróżnicowane i powinny zaspokajać realne potrzeby naszych pracowników. Być może zanim podejmiemy decyzję o nagrodzeniu pracownika biletem do kina, czy książką, wcześniej należy zorientować się w gustach pracowników.
Przykładowe elementy pakietu motywacyjnego:
Atrakcyjna wycieczka, imprezy integracyjne,
Szkolenia wewnętrzne w celu uzupełnienia wiedzy pracowników oraz szkolenia zewnętrzne profesjonalne, wyznaczające konkretną ścieżkę kariery, wyjazdy na konferencje; elementem systemu motywacyjnego może być także dodatek albo opłacenie w całości studiów podyplomowych lub kursu języka obcego; spotkania networkingowe
Pakiety usług medycznych i ubezpieczeń Klarowna ścieżka możliwości awansu
Pakiety fitness i rekreacyjne
Zniżki na określone usługi lub produkty (np. high-tech, marki odzieżowe, sprzęty domowe itp.)
Wejściówki na wydarzenia kulturalne
Premie pieniężne
Umowa o pracę na preferencyjnych warunkach
Motywacja pracowników powinna być przemyślanym i długofalowym elementem systemu, jakim jest firma. Jeśli nasi pracownicy będą odczuwać satysfakcję z pracy w firmie, to możemy być pewni, że nasza firma będzie „najlepszą pracą na świecie”. Zadowolenie naszych pracowników przełoży się na w końcu i na wizerunek przedsiębiorstwa na zewnątrz.