Lojalność pracowników w stosunku do firmy, w której pracują, to ogromny kapitał przedsiębiorstwa. System motywacyjny jest nie tylko elementem budującym morale pracowników wspomagającym ich zaangażowanie, ale także wewnętrzne public relations firmy ostatecznie przekłada się także na pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz.

Data dodania: 2012-03-02

Wyświetleń: 1564

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Skuteczny system motywacyjny powinien uwzględniać cele firmy i być dostosowany do jej założeń, a z drugiej strony powinien brać pod uwagę jakość i wkład pracy, osobistą postawę do firmy oraz zaangażowanie w działania firmy. Jest skutecznym narzędziem utrwalania pożądanych przez pracodawcę zachowań.

Bilet do kina – co za problem?

Wydawać by się mogło, że system motywacyjny nie jest trudny do realizacji – nie widzimy problemu,  żeby od czasu do czasu dać pracownikom bilet do kina, teatru czy opery, zniżkę na pobyt w SPA, czy nagrodzić go premią za wykonane zadanie. Tu jednak – już na samym wstępie – pojawia się problem. W jaki sposób dokonywać sprawiedliwej ewaluacji pracownika? Firma może być większa lub mniejsza, jednakże potrzebne jest ustalenie sprawiedliwej, długofalowej i klarownej strategii nagradzania pracowników.

Okiełznajmy chaos reguł

Nie ma uniwersalnego przepisu na stworzenie  programu motywacyjny dla wszystkich firm. W rzeczywistości każda firma będzie potrzebowała innych narzędzi, dopasowanych do jej cech szczególnych. System motywacyjny powinien brać pod uwagę cele i strategię firmy oraz powinien być spójny z całą komunikacją wewnętrzną organizacji. Na początek warto ustalić mierniki sukcesu, których osiągnięcie przez pracownika przełoży się na odpowiednie gratyfikacje. Miernikiem może być np. powiększony zysk firmy – w przypadku pozyskiwania przez pracowników nowych klientów. Natomiast miernikiem w przypadku stanowisk związanych z obsługą klienta może być zadowolenie klienta i ilość włożonego zaangażowania w obsługę i efekty pracy. Dla każdego działu i stanowiska należy ustalić konkretne ścieżki zdobywania gratyfikacji. Z pewnością system ewaluacji pracownika będzie najtrudniejszym elementem, ale jasność i transparentność reguł otrzymywania bonusów oraz klarowność struktury pomoże nam zbudować zrozumiały dla wszystkich system nagród i awansu. Pamiętajmy, że firma nie tylko może określać za co przyznawane są nagrody, ale także powinna precyzować obowiązki i zakres odpowiedzialności na danym stanowisku.

Pieniądze jako element systemu motywacyjnego?

Choć przy tworzeniu systemu motywacyjnego odchodzi się od prostej relacji: im większy zysk dla firmy przynosi pracownik, tym większa pensja, należy pamiętać, że wynagrodzenie jest także ważnym elementem motywacji. Wysokość pensji jest zasadniczą kwestią, a dodatkowo sprawia, że praca w firmie jest postrzegane jako atrakcyjna dla pracowników. Gratyfikacja w postaci pieniężnej nie będzie zawsze motywująca – zwłaszcza jeśli będzie przyznawana co miesiąc, pracownicy mogą się do niej przyzwyczaić i zacząć traktować ją jako należne im wynagrodzenie.

Jeśli nie pieniądz to co?

Pracownicy muszą wiedzieć, że bilety do kina, książka czy album muzyczny został im podarowany nie bez powodu, i to nie dlatego „żeby się nie zmarnowało”, ale dlatego, że jest to nagroda za wkład pracy i zaangażowanie. Komunikat dotyczący nagrody musi być jasno komunikowalny. Elementy, z których może składać się system motywacyjny, powinny być zróżnicowane i powinny zaspokajać realne potrzeby naszych pracowników. Być może zanim podejmiemy decyzję o nagrodzeniu pracownika biletem do kina, czy książką, wcześniej należy zorientować się w gustach pracowników.

Przykładowe elementy pakietu motywacyjnego:

Atrakcyjna wycieczka, imprezy integracyjne,
Szkolenia wewnętrzne w celu uzupełnienia wiedzy pracowników oraz szkolenia zewnętrzne profesjonalne, wyznaczające konkretną ścieżkę kariery, wyjazdy na konferencje; elementem systemu motywacyjnego może być także dodatek albo opłacenie w całości studiów podyplomowych lub kursu języka obcego; spotkania networkingowe
Pakiety usług medycznych i ubezpieczeń Klarowna ścieżka możliwości awansu
Pakiety fitness i rekreacyjne
Zniżki na określone usługi lub produkty (np. high-tech, marki odzieżowe, sprzęty domowe itp.)
Wejściówki na wydarzenia kulturalne
Premie pieniężne
Umowa o pracę na preferencyjnych warunkach

Motywacja pracowników powinna być przemyślanym i długofalowym elementem systemu, jakim jest firma. Jeśli nasi pracownicy będą odczuwać satysfakcję z pracy w firmie, to możemy być pewni, że nasza firma będzie „najlepszą pracą na świecie”. Zadowolenie naszych pracowników przełoży się na w końcu i na wizerunek przedsiębiorstwa na zewnątrz. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena