Avon, Oriflame, Zepter, Forever, Amway, FM i i wiele innych - któż choć raz nie słyszał o tych firmach. Co jest w nich szczególnego? Żadna z tych marek nie pojawia się na sklepowych półkach. Produkty tych marek można zamówić u konsultanta/przedstawiciela danej firmy.
"Sprzedaż bezpośrednia to oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych, zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy lub w innych miejscach, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Jest formą sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową. Sprzedaż bezpośrednia wymaga osobistej prezentacji produktu i udzielenia stosownych wyjaśnień" - taką definicję sprzedaży bezpośredniej możemy znaleźć na stronie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Prezentacja produktów czy usług może dotyczyć pojedynczych osób lub całych grup potencjalnych klientów.
Wiele firm wybiera formę marketingu wielopoziomowego, tzn. osoby zatrudnione tworzą swego rodzaju sieć, piramidę zależności. Zarobek jednek osoby jest jednocześnie zyskiem dla osób znajdujących się na wyższym szczeblu.
Jeszcze do niedawna Polacy byli dość sceptyczni jeśli chodzi o tego rodzaju sprzedaż. Szczególnie obawiali się tej strukturalnej zależności między konsultantami/przedstawicielami oraz może czasem nachalnej reklamy. Ale od jakiegoś czasu zmienia się podejście społeczeństwa do tego rodzaju promocji towarów i usług. Zaletą, która przyciąga klientów jest niezaprzeczalnie indywidualna pomoc konsultanta. Klient, gdy idzie do sklepu często czuje się kompletnie zagubiony w gaszczu oferowanych towarów. Potrzebuje kontaktu ze sprzedawcą, który posłuży radą i pomoże dokonać wyboru. I jeszcze jedno - żyjemy coraz szybciej, więc często po prostu nie mamy czasu 'włóczyć się po sklepach'. Wygodniej i prościej jest poświęcić chwilę czasu, w domu przy kawie lub na przerwie w pracy, przejrzeć katalog i wybrać potrzebne produkty.