Asertywność to naturalnie nie tylko umiejętność wyrażania własnego zdania, emocji czy opinii, ale także zdolność do obrony własnego stanowiska. Przy czym obrona własnego zdania ma tutaj charakter nieugięty przy jednoczesnym zachowaniu poszanowania stanowiska i uczuć drugiej osoby. Ponadto w przypadku osoby asertywnej mówimy również, że posiada ona zdolność przyjmowania krytyki pod swoim adresem.
Zachowanie asertywne to również autentyczność. Podczas rozmowy z drugą osobą nie można tutaj myśleć o udawaniu kogoś, kim się nie jest. Zachowanie asertywne polega bowiem na przedstawianiu własnej osoby i własnego stanowiska, a także do przekonywania innych do tego stanowiska w racjonalny i zrównoważony sposób. Osoba asertywna nie jest pozbawiona mechanizmów obronnych i nigdy nie ustępuje w prezentowanej przez siebie kwestii, jeśli ma pewność głoszonych przez siebie tez.
Asertywność jest zatem formą porozumiewania się człowieka z otoczeniem polegającą na wyważonym prezentowaniu swoich racji i na ustępowaniu, gdy racje innych są uzasadnione. Na asertywność możemy zatem spojrzeć również jak na kompleksowy zestaw zachowań będących bardzo skuteczną bronią w negocjacjach, a największą zaletą tej broni jest elastyczne stanowisko pozbawione agresji, która w wielu przypadkach łatwo może zrazić do nas naszych biznesowych partnerów, współpracowników, czy też kolegów i koleżanki z pracy.
Ze względu na wszystkie przedstawione tutaj zalety i aspekty zachowania asertywnego warto, abyś zastanowił się nad tym czy Twój sposób komunikowania się i rozmowy z innymi osobami jest bliski zachowania asertywnego czy nie. Bo jeżeli Twoja taktyka obrony własnych interesów przynosi zazwyczaj mizerne efekty i znacznie odbiega od zachowania asertywnego, to w takiej sytuacji powinieneś popracować nad tym, aby w określonych sytuacjach zapanować nad swoimi emocjami i wykazać się większą elastycznością na zajmowanym przez siebie stanowisku. A coś takiego na pewno wyjdzie na dobre.
Z umiejętnością przyjmowania krytyki nierozerwalnie łączy się także świadomość własnych niedoskonałości, wad i ułomności. Czyli ogólnie rzecz biorąc świadomość własnej osobowości, dzięki czemu można zwalczać w sobie negatywne cechy a rozwijać te dobre.
Niestety w życiu codziennym najczęściej możemy się w tej kwestii spotkać z brakiem cech zachowania asertywnego, co najdobitniej widać w sposobie zachowania naszych polityków, u których zazwyczaj widać agresję, gdy prowadzący z nimi rozmowę redaktor zarzuca im dwulicowość, kłamstwo lub nieuczciwość. Czy takie agresywne zachowania osób publicznych można u nich zmienić? Naturalnie tak, ponieważ asertywność jest umiejętnością nabytą. Można się zatem nauczyć zachowań wyważonych i akceptujących pod własnym adresem krytykę. A przede wszystkim można nauczyć się cywilizowanego reagowania na niezbyt pochlebne uwagi pod naszym adresem.
Test to inaczej próba przeprowadzana w celu sprawdzenia: stanu rzeczy, występowania pewnych cech, nasilenia cech, właściwości, jakie są w zakresie zainteresowania testującego. Test oznacza też sformalizowane narzędzie służące do przeprowadzenia próby, sprawdzianu. Do przeprowadzenia testu muszą być zachowane odpowiednie okoliczności np. dla sprawdzianu obecności substancji w roztworze musi być zachowana odpowiednia temperatura, dla sprawdzianu wiedzy nie można korzystać z podręcznika na dany temat. Narzędzie, jakim jest test, musi być adekwatne do stawianego mu celu. Testy prawidłowo skonstruowane muszą się charakteryzować; wymiernością, obiektywizmem, skalą porównawczą, rzetelnością. Konstrukcja testów oparta jest na: wiedzy naukowej, porównawczej, często też empirycznej, i w celach porównawczych i skalowania, na narzędziach matematycznych i statystycznych.
Test na asertywność może dotyczyć sprawdzenia rzeczywistego stanu i właściwości jakiegoś przedmiotu, podmiotu lub zjawiska np. test połączenia radiowego, test wytrzymałości materiału, test prędkości, ale też, test stanu wiedzy danej osoby, test zachowań osoby, test zachowań grupy ludzi. Zobacz czy jesteś asertywny w pracy.
Zrób test na asertywność sprawdż czy potrafisz asertywnie radzić sobie w sytuacjach o wyższym stresie (rozmowa z szefem, odpowiedzialność za zespół, dodatkowe obowiążki, itp)?
Czy w pracy jesteś tym, którego można popychać, wykorzystywać i obładować nowymi obowiązkami, czy też wyraźnie potrafisz określić granicę zgodną z Twoją akceptacją (i prawem) ?