Koncentracja stanowi istotny element efektywnej nauki. Jakże często, kiedy rozpoczynasz czytać, napływają Ci do głowy przypadkowe myśli, bujasz  w obłokach, rozglądasz się. Najzwyczajniej masz problemy z koncentracją, a w zasadzie ze skupieniem uwagi na wykonywanej czynności.

Data dodania: 2010-02-08

Wyświetleń: 2111

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak poprawić swoją koncentrację?

W swojej pracy spotykam mnóstwo ludzi , którzy narzekają na problemy z uwagą. Najczęściej nie wiąże się to z dziedzicznymi brakami, ale z niskim poziomem wiedzy na temat natury koncentracji i kiepską edukacją w dziedzinie czytania.

                Pracując z dziećmi często słyszę opinię, że ten chłopiec lub ta dziewczynka nie potrafi się skupić. Pytam wtedy, czy kiedy gra na komputerze lub bawi się też  ma taki problem. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się, że nie. Tak naprawdę, z naszą koncentracją wszystko jest w porządku dopóki zajmujemy  się czynnościami, które nas ciekawią, np. grą na komputerze. Problemy z koncentracją pojawiają się, gdy trzeba przejść do mniej interesującego zajęcia, np. nauki czy nielubianej pracy.

                Pojawia się pytanie czy mamy wpływ na swoją koncentrację. Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. Wymaga to jednak od nas trochę wysiłku. Na początku przedstawię, kilka sposobów jak przed rozpoczęciem nauki w prosty sposób zwiększyć swój poziom uwagi. Potem zaprezentuję, ja przy wyeliminowaniu kilku błędnych nawyków podczas czytania, utrzymać wysoki stopień koncentracji.

Zła organizacja czasu i miejsca pracy.

                Jest to bardzo powszechny, ale  bagatelizowany problem.

                Zacznij więc od przygotowania miejsca. Twój „warsztat” powinien być jasny, przestronny oraz dobrze przewietrzony. Mózg funkcjonuje najlepiej wtedy, kiedy tlen dostarczany jest mu systematycznie. Z badań wynika, że optymalna wilgotność powietrza to 50 - 60 %, a temperatura 20 - 22˚C. Warto wiedzieć, że najlepiej, aby na biurku znajdowały się tylko niezbędne rzeczy. Zgromadź pod ręką wszystkie materiały, jakie będą Ci potrzebne, postaraj się nie przerywać, lecz w jednym małym bloku czasu „zjeść” określoną porcję wiedzy. Ważne jest, aby w tym czasie nie podjadać, nie oglądać TV, nie grać na komputerze.  Wymienione czynności to zwyczajne dystraktory, które będą zakłócać Twój rytm pracy i odciągać Cię od wykonania zadania, które masz przed sobą.

                Dlaczego wybranie odpowiedniego miejsca i przygotowanie jest takie ważne? Mózg powinien kojarzyć to miejsce z nauką i pracą, dzięki temu uaktywnia fale mózgowe sprzyjające koncentracji. Kolejna rzecz to przerwy. Są one bardzo ważne dla wysokiej wydajności umysłu, powinno się  je robić, co 30 – 40 min, ponieważ przez taki czas nasz mózg pracuje najwydajnieiw tym czasie jesteśmy najefektywniejsi. Mniej więcej, co tyle czasu nasz mózg sam „zarządza sobie przerwy”, np. śniąc nie jawie. W czasie przerw możemy przewietrzyć miejsce pracy, zrobić krótką gimnastykę lub skorzystać z ćwiczeń z zakresu kinezjologi edukacyjnej.

                Komfort fizyczny. Pamiętaj, żeby nie było Ci zbyt wygodnie! Wiele osób używa podczas nauki poduszek, podnóżków, przygotowuje sobie drinka, od tego już nie daleko do drzemki. Najlepiej, jeśli fotel nie będzie zbyt miękki oraz zbyt twardy, plecy powinny być wyprostowane, stopy spoczywać na podłodze. Ogólnie rzecz biorąc, nie powinieneś być zbyt zrelaksowany- bądź aktywny. Kiedy Twoje ciało jest w gotowości, w takim samym stanie znajduje się mózg. Dzięki odpowiedniej postawie do mózgu dopływa maksymalna ilość powietrza i krwi; przepływ energii elektrycznej wzdłuż kręgosłupa zmaksymalizuje możliwości mózgu; ciało daje „wskazówkę” mózgowi, aby był w gotowości.

                Dotychczas opisałem podstawowe czynniki zewnętrzne wpływające na poziom koncentracji, teraz napiszę kilka słów o popełnianych podczas czytania błędach, które sprzyjają słabemu skupieniu.

Nieodpowiednia szybkość czytania.

                Jeśli Twoja koncentracja i zrozumienie są słabe, być może problem stanowi zbyt wolne czytanie- początkowo może Ci się wydać to absurdalne,  ale kiedy Twój mózg dostaje za małą dawkę bodźców, najzwyczajniej zaczyna sam ich sobie dostarczać, np. rozglądając się wokoło. W przypadku trudnego tekstu zmieniaj tempo, starając poruszać się raczej szybciej niż wolniej, być może osiągniesz znaczną poprawę. Ucząc się technik szybkiego czytania będziesz w stanie dobierać odpowiednią szybkość, zależnie od materiału, pory dnia, zasobu energii.

                Drugim błędem jest brak wskaźnika podczas czytania. Być może pamiętasz swoje początki czytania w dzieciństwie, kiedy pomagałeś sobie palcem. W toku edukacji wyeliminowałeś ten nawyk, teraz natomiast, zachęcam Cię do powrotu czytania w ten sposób. Najlepiej jest używać czegoś długiego i wąskiego, długopisu, ołówka, pałeczki. Efekt będzie najlepszy, gdy wskaźnik umieścisz pod czytaną linią i będziesz nim płynie poruszał wzdłuż czytanego tekstu. Wskaźnik utrzymuje skupienie umysłu, powoduje stałe przyspieszanie czytania, utrzymując jednocześnie wysokie zrozumienie.

                Jednym z genialniejszych ćwiczeń do poprawy koncentracji jest żonglerka. Aktywuje wiele ośrodków mózgowych i synchronizuje półkule mózgowe. Pomaga wyeliminować dialogi wewnętrzne oraz wyostrzyć zmysły. Uzyskany stan skutecznie poprawia efektywność uczenia . Zachęcam do nauki żonglowania. Dzięki niej poprawiamy naszą wydolność umysłową, dodatkowo świetnie się bawiąc.

Życzę świetnej zabawy!

Marcin Poncyliusz

Licencja: Creative Commons
0 Ocena