Klienci to grupa szczególnie ważna zarówno dla firm oferujących na sprzedaż produkty jak również świadcząc na ich rzecz rożne usługi. Działania handlowe i marketingowe powinny być nakierowane przede wszystkim na tę właśnie grupę. To klient jest źródłem dochodów. Aby więc odwiedzający placówkę handlową klient dokonał w niej zadowalającego go zakupu ważne jest zadbanie o odpowiednie przyciągnięcie jego uwagi. To jeden z najważniejszych elementów na jakie należy zwrócić uwagę.
Przed sklepem
Wielu potencjalnych klientów, niezależnie od tego czy zmierzają do pracy, szkoły czy też do domu porusza się przeważnie tą samą trasą. Po pewnym czasie staje się ona dla niego na tyle naturalna, że nie zwraca już uwagi na stałe jej elementy. Jeżeli na trasie tej znajdują się sklepy może się okazać, że potencjalnie zainteresowana osoba będzie obok określonego sklepu przechodzić obojętnie bez wyrażania jakiegokolwiek nim zainteresowania. Narzędziem służącym do zwrócenia uwagi klienta jest wystawa sklepowa. Aby zainteresować klienta i sprawić, aby zwrócił on na nas uwagę konieczne są w miarę możliwości częste zmiany ekspozycji. Pozwoli to na pokazanie, że sklep tętni życiem. Wzbudzi to pewne zainteresowanie, które może sprawić, że potencjalny klient zboczy ze swojej zwyczajowej ścieżki.
Wnętrze
Pierwszym elementem, na który zwraca uwagę osoba potencjalnie zainteresowana zakupem są regały sklepowe. Puste półki to dla wielu Polaków typowy i jednoznaczny symbol PRL- owskiej rzeczywistości. Jeżeli więc nie chce się w kliencie wywołać tych mniej lub bardziej przygnębiających wspomnień konieczne jest zadbanie o ilość towarów i ich różnorodność. Pierwsze wrażenie osoby odwiedzającej sklep ma być taki, że będzie ona przekonana o tym, że znajdzie w nim coś dla siebie. W pustym sklepie nikt nie dokona zakupów.
Kolejnym istotnym elementem jest układ sklepu oraz rozmieszczenie w nim towarów. Jest to szczególnie ważne dla sklepów wielkopowierzchniowych. Idąc na zakupy nikt nie chce się gubić poszukując określonych produktów. nikt nie chce również spędzić długich chwil na przemieszczaniu się od jednego produktu. Działaniem w tym kierunku powinny być przede wszystkim pogrupowanie tematyczne towarów oraz wytyczenie tzw. tras zakupowych. Pogrupowanie tematyczne znacznie ułatwi i przyśpieszy dokonywanie zakupów osobom zainteresowanym konkretną rodzina produktów. Przykładowo dział dziecięcy znacznie przyśpieszy dokonywanie zakupów przez młodych rodziców. Osoby skoncentrowane wyłącznie na kosmetykach lub środkach czystości będą ich poszukiwać w konkretnym miejscu. Należy im to ułatwić.
Wytyczanie tras zakupowych to jedno z głównych zadań merchandisingu w placówkach handlowych. W oparciu o potrzeby i sposób dokonywania zakupów przez dotychczasowych klientów, a także ich sposób poruszania się po sklepie ustalane są najpopularniejsze trasy przez nich pokonywane. To właśnie na tych trasach umieszcza się produkty, którym chce się zwiększyć płynność.
Ogromną wagę dla klientów mają również takie elementy jak czystość i estetyka sklepu. Jeżeli osoba zainteresowana konkretnymi produktami stwierdzi, że są one przechowywane w niewłaściwych warunkach to prawdopodobnie nie dokona w nim zakupu, a jeśli nawet to robi to prawdopodobnie tego nie powtórzy. Należy więc zadbać o to, aby produkty były właściwie rozmieszczone na regałach a wnętrze sklepu, a także pracownicy byli schludni i zadbani.
Wrażenie pozakupowe
Jednorazowe przyciągnięcie uwagi klienta bardzo często jest niewystarczające. Warto więc zbudować lojalność klienta poprzez stworzenie odpowiedniego wrażenia pozakupowego. Oprócz wymienionych wcześniej elementów ważne są również świeżość i aktualność produktów a także odpowiednia obsługa. Wysokiej jakości produkty żywnościowe, zgodne z modą ubrania i obuwie czy też aktualne technologicznie urządzenia elektroniczne to towary, którymi klienci będą zainteresowani w pierwszej kolejności. Ważne jest więc, aby ich nie zawieść. Przyjazny personel oraz właściwie wyważony poziom obsługi sprawią, że wrażenie pozakupowe klienta będzie pozytywne i nakłoni go do ponownej wizyty w danym sklepie.
Lojalność klienta ma również inne zalety. Zadowolony klient namawia do dokonania zakupu w danym sklepie średnio cztery inne osoby. zainteresowawszy je właściwie naszym asortymentem sprawimy, że przekażą oni dobre słowo kolejnym osobom tworząc w ten sposób pokaźną grupę lojalnych klientów i stałe źródło dochodu.