Fundacja szkoleniowa działająca na śląsku przebadała blisko 1000 Polaków, próbując zrozumieć, co uważają o zmianach, jakie spotykają w swojej pracy. Wniosek z raportu: jesteśmy raczej konserwatystami. Oto dwadzieścia powtarzających się najczęściej odpowiedzi:
- Strach przed nieznanym
- Lęk przed pomyłką
- Brak mi umiejętności z zarządzania zmianą
- Po co ta zmiana?Za mało wiedzy o jej celu i sensie
- Za mało informacji o tym, jak zmiana będzie wdrażana
- Nie mam wiedzy z dziedziny, której zmiana dotyka
- Nie ufam ludziom odpowiedzialnym za zmianę. Nie wiem czy prawidłowo ją przeprowadzą
- Na pewno moja pozycja się zmieni po wprowadzeniu zmiany
- Zmiana oznacza większą ilość nowych zadań
- Po zmianie będę odpowiedzialny za więcej rzeczy
- Zmiana wymusi zmianę przyzwyczajeń. A przecież teraz jest dobrze
- Obawiam się ryzyka
- Ludzie wokół nie chą tej zmiany
- Zaakceptowanie jednej zmiany uruchomi „kulę śnieżną” kolejnych, jeszcze gorszych zmian
- Lęk przed utratą stanowiska,pracy
- Utrata poczucia bezpieczeństwa
- Decyzja o zmianie została podjęta beze mnie, nikt nie pytał mnie o zdanie
- Wprowadzając poprzednie zmiany nie osiągnięto zakładanych efektów – skończyły się niepowodzeniem
- Gdy poprzednio wdrażano zmiany, zwykle zapał kończył się przed końcem prac i nigdy nie dochodziło do pełnego, ostatecznego wdrożenia (zaprzestawano w polowie drogi)
- Często wdrożenie w naszej korporacji trwa zbyt długo a zmiany są przeciągane
Większość pracodawców wymaga jednak od kandydatów otwartości na zmiany. Jak stać się mistrzem kierowania zmianami? Eksperci nie mają miłych wiadomości - Trzeba pamiętać, że zarządzania sobą w zmianie nie da się tak po prostu wyuczyć na weekendowym albo i nawet tygodniowym warsztacie – mówi jeden z trenerów, który tego typu szkolenia prowadzi już od dwudziestu lat. Kształtowanie osobistej postawy to długi projekt.
Prawdę mówiąc to nie najtańsze przecież szkolenie można zastąpić książką za pięćdziesiąt złotych. Wielokrotnie bardziej priorytetowa jest motywacja i systematyczność w eksperymentowaniu stosowania poznanych wytycznych kierowania zmianami.