Audyt wewnętrzny przeprowadzany przez osobę bezstronną, obiektywną i niezależną, jest w stanie przynieść każdej organizacji wiele korzyści. Przede wszystkim prowadzi do wyeliminowania błędów w obszarze finansowym oraz organizacyjnym. Znacząco poprawia funkcjonowanie danej firmy.
Audytor wewnętrzny wyraża niezależnie opinie. Zarówno o samej firmie, jak i podejmowanych w niej działaniach. Dzięki temu istnieje duża szansa na wzrost zarządzania jakością, który idzie w parze ze zrównoważaniem kompetencji oraz ponoszonej odpowiedzialności. Jednostkowa odpowiedzialność pracowników zostaje podniesiona. Z kolei całe przedsiębiorstwo zyskuje na wzroście samokontroli. Ewentualne nieprawidłowości, w jakimkolwiek obszarze działania, wychodzą na światło dzienne i można je systematycznie, a przede wszystkim skutecznie eliminować. Każda organizacja wiąże się oczywiście z ryzykiem, na różnych polach. Dzięki audytowi wewnętrznemu ów ryzyko można zminimalizować i to w znacznym stopniu. W zakresie zarządzania, rachunkowości, jak i kontroli finansowej, zostają finalnie wdrożone najlepsze praktyki.
Przedsiębiorcy wielokrotnie zastanawiają się czy w ogóle istnieje konieczność przeprowadzania audytów wewnętrznych. Praktyka pokazuje jednak, że w firmach zatrudniających powyżej 30 osób, winno się zatrudnić audytora wewnętrznego. Przynosi to bowiem szereg korzyści i pomaga lepiej sprawować kontrolę nad wdrożonym systemem zarządzania jakością. Im wcześniejsze postawienie na audyty wewnętrzne, tym większa szansa na zastosowanie właściwych procedur. Audyty wewnętrzne przeprowadzane w dużo późniejszym czasie, wciąż mają jednak sensowność ich zastosowania. Dzięki temu zostają wyodrębnione wcześniej popełniane błędy, a finalnie podnosi się efektywność zarządzania przedsiębiorstwem. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie pracy dwóch audytorów. Ich obiektywizm oraz obserwacja uzupełniają się. W ten sposób zostaje przeprowadzona dokładna analiza, można liczyć na wyeliminowanie najdrobniejszych niedociągnięć, a co za tym idzie, na uzyskanie wyższych standardów. Procesy wdrożenia opierają się w pierwszej kolejności na badaniu prawidłowości, a następnie ukierunkowaniu na audyt sprawności. By całość była przeprowadzono na najwyższym poziomie i jak najbardziej obiektywnie, audytor wewnętrzny winien podlegać radzie nadzorczej.
Jednym z takich audytów jest audyt wewnętrzny ISO 9001 oparty o normę ISO 9001, która mówi, że firmy powinny przeprowadzać takie audyty systematycznie. Celem audytu wewnętrznego ISO 9001 jest sprawdzenie tych obszarów firmy, które podlegają Systemowi Zarządzania Jakością, oraz zbadanie, czy jest on zgodny z ustaleniami, skutecznie wprowadzony i utrzymany. Audyt jest wcześniej zaplanowany i zakomunikowany. Nie jest niezapowiedzianą kontrolą. Audyt wewnętrzny ma znaleźć błędy, które trzeba poprawić, by doskonalić system. Audytor poza sprawdzaniem norm i dokumentacji organizacji, bada także stopień spełniania oczekiwań klientów. Jest to zmiana wprowadzona do ISO 9001. W poprzedniej wersji nie zwracano uwagi na odbiorców. Organizacja po audycie powinna przeanalizować wszystkie podkreślone niezgodności, by zmniejszyć ewentualne ryzyko porażki. Należy pamiętać o tym, że audyt wewnętrzny ma optymalizować pracę przedsiębiorstwa, czyli pomagać, dlatego firmy nie powinny bać się audytów i przeprowadzać je systematycznie.