Jeżeli jesteśmy właścicielami takiej strony, możemy spodziewać się, że Google zrzuci nas na odległą pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto zatem zadbać, aby użytkownicy smartfonów i innych urządzeń mobilnych również mieli łatwy dostęp do witryny i mogli korzystać ze strony z taką samą łatwością co użytkownicy komputerów.
Google zdaje sobie sprawę, że smartfony i tablety jako urządzenia do surfowania po internecie, stają się coraz popularniejsze, dlatego wymusza na posiadaczach witryn dostosowywania ich do tych urządzeń. Firma podjęła decyzję, że jeżeli dana witryna nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych (tzn. nie jest responsywna lub mobilna), to wówczas jej pozycja w wynikach wyszukiwania zostaje bardzo mocno obniżona. Chodzi zwłaszcza o właściwe przekserowania, a ściśle mówiąc linki umieszczane w portalach społecznościowych, które zamiast do artykułu, prowadzą do strony głównej. Inną kwestią jest wersja witryny. Strony internetowe, które bazują na danych uzyskiwanych z wyszukiwarek, powinny automatycznie udostępniać jej wersję, nie sugerując się linkiem, z którego wszedł użytkownik. Oznacza to, że wpisując adres strony internetowej z urządzenia mobilnego, powinniśmy zostać przekierowani do jej mobilnej wersji.
Google weryfikuje także czy multimedia są bez problemu odtwarzane na urządzeniach mobilnych. Jeżeli nie właściciele witryn mogą spodziewać się kary.
Wyszukiwanie za pośrednictwem urządzeń mobilnych coraz bardziej różni się od wyszukiwania za pomocą komputera. Jest to związane z tym, że smartfony i tablety korzystają z innych technologii; dochodzą do tego okoliczności, w jakich korzystamy z poszczególnych rozwiązanych. Używając wyszukiwarki w urządzeniu mobilnych, zazwyczaj jesteśmy w ruchu, szukamy szybciej i celujemy w proste, uporządkowane informacje, związane często z naszą lokalizacją. Wyniki wyszukowania mobilnego w coraz większym stopniu uwzględniają te informacje.
Co zrobić, aby uzyskać wyższe miejsca w wyszukiwarce?
Aby mieć szansę na wysokie pozycje w Google na urządzeniach mobilnych, powinniśmy zatroszczyć się o to, aby pozycjonowana strona była dostosowana do wyświetlania w trybie mobilnym. Alternatywą dla strony mobilnej jest strona responsywna, która zawiera zazwyczaj mniej elementów graficznych i posiada charakterystyczny interfejs w postaci paska bocznego. Taka architektura strony umożliwia jej szybsze ładowanie i kieruje użytkownika automatycznie na najważniejsze treści. Krótko mówiąc, witryna musi być na tyle lekka, aby nadawać się do prezentacji na niewielkim ekranie urządzenia mobilnego. W wersji mobilnej czas liczy się jeszcze bardziej niż podczas normalnego wyszukiwania. Priorytetem jest maksymalne skrócenie czasu ładowania strony i stworzenie strony, która będzie przyjazna dla użytkowników, a najważniejsze treści – łatwo wykrywalne.