Nauka języków obcych w Polsce jest bardzo popularna. Dzięki otwartym granicom, kontakt z językami obcymi jest znacznie łatwiejszy niż przed laty. Mimo tak dużej popularności języków obcych w wielu przedsiębiorstwach ich znajomość jest odbiegła od składanych deklaracji. 

Data dodania: 2015-01-23

Wyświetleń: 2561

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Pierwszy zagraniczny klient – komunikacja i strategia współpracy

Dzieje się tak, ponieważ bariery językowe nie stanowią największego problemu ekspansji przedsiębiorstw na rynek zagraniczny.

Komunikacja nie taka prosta

Nieodłącznym elementem funkcjonowania człowieka w społeczeństwie jest stała komunikacja. Niezależnie od tego, czy poznajemy nowych ludzi czy utrzymujemy kontakt ze starymi znajomymi czy też z rodziną, między ludźmi dochodzi do mniej lub bardziej skomplikowanych relacji. Każda forma nawiązania kontaktu z druga osobą wiąże się z procesem komunikacji, który jest najistotniejszym elementem istnienia społecznego człowieka. Powstawanie nawet najprostszych schematów, struktur czy systemów opiera się na akcie komunikacji.

Ludzie mogą porozumiewać się między sobą używając najróżniejszych metod i sposobów. Proces ten można więc uznać za najbardziej rozległe zagadnienie dotyczące nadawania i odbierania komunikatu. Samo komunikowanie zaś jest procesem dość skomplikowanym, na który wpływa wiele czynników.

Istnieje bardzo wiele elementów, które mają wpływ na poziom, na którym komunikujemy się z innymi. Często zależy to od narzędzi, jakie zostaną użyte do nadania komunikatu, intencji czy kompetencji komunikacyjnych odbiorcy. Niemniej jednak, by doszło do procesu komunikowania się muszą zostać wykorzystane pewne podstawowe elementy takie jak np. nadawca, odbiorca czy sam przekaz. Nawet, jeśli zostaną wykorzystane, nie można mówić o skutecznym komunikowaniu się, jeśli między nadawca a odbiorca istnieje zbyt duża bariera językowa.

Barierę tą często napotykają na swojej drodze przedsiębiorcy. Dzięki otwartym granicom nie tylko możliwe jest swobodne poruszanie się między państwami w celach turystyczny, lecz także ekspansja krajowych przedsiębiorstw na rynek zagraniczny. By jednak było to możliwe niezbędna jest pomoc z zakresu języka obcego specjalistycznego. Zwłaszcza, gdy planujemy rozpocząć działalność za granicą

Pierwsze kroki – strategia

W każdym dobrze rozwijającym się przedsiębiorstwie pojawia się prędzej czy później pytanie o poszerzenie swojego rynku zbytu na kraje zagraniczne. Jest to proces bardzo wymagający i wieloetapowy, niemniej jednak warty zachodu. Przedsiębiorstwo przygotowujące się na działanie na nowym rynku ma możliwość skorzystania z kilku strategii ekspansji na rynki zagraniczne.

Strategia jest bardzo ważnym elementem wchodzenia na rynek zagraniczny. Wiążą się z nią różne badania marketingowe, i wieloetapowy proces. Mimo, że działania na rzecz wkroczenia na zagraniczny rynek są niekiedy trudne i żmudne, dobrze zaplanowana strategia umożliwia pokonanie tych przeszkód bez efektów ubocznych.

W zależności od typu prowadzenia działalności warto dobrać właściwą formę ekspansji przedsiębiorstwa. Ustalając to warto wziąć pod uwagę czynniki zewnętrzne, czyli takie, które wynikają z otoczenia przedsiębiorstwa, oraz czynniki wewnętrzne, które pochodzą od samego przedsiębiorstwa.

Do czynników zewnętrznych można zaliczyć:

  • dostępność kapitału,
  • firmowe „know-how”,
  • infrastrukturę rynkowo-ekonomiczną i marketingową,
  • sytuację konkurencyjną,
  • wielkość, potencjał i dynamikę rynku zagranicznego,
  • bliskość geograficzną i kulturową rynku zagranicznego,
  • typ danej branży,
  • warunki polityczne,
  • warunki administracyjno-prawne,
  • stopień ryzyka.

Czynniki wewnętrzne, na które należy zwrócić uwagę to:

  • stopień elastyczności przedsiębiorstwa,
  • specyfikacja asortymentu,
  • stopień umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa,
  • zasoby finansowe,
  • zasoby kadrowe,
  • cele strategiczne firmy,
  • podejście zarządu do internacjonalizacji,
  • ramy akceptowalnego ryzyka,
  • doświadczenie w zakresie działania ryzyka międzynarodowego,
  • potrzeba kontroli,
  • czynniki czasu.

Zbadanie powyższych czynników z pewnością ułatwi wybranie strategii rozwoju i działania poza granicami kraju. Wykonanie takich analiz czynników, jest już pierwszym krokiem zbliżającym przedsiębiorstwo do korzyści wiążących się z prowadzeniem działalności poza granicami.

Nowe przedsiębiorstwo na obczyźnie i nie tylko

 Zakładanie nowego przedsiębiorstwa zagranicą angażuje wiele zasobów firmy oraz wiąże się z ryzykiem. Zazwyczaj, główną przyczyną, dla której przedsiębiorcy decydują się na taki krok są kwestie technologiczne. Zastosowanie nowych technologii w nowym zakładzie jest znacznie prostsze niż wdrażanie jej w już prosperującym przedsiębiorstwie. Działanie to wiąże ze sobą, bowiem nadkładanie kosztów na wyszkolenie kadry, redukcje zatrudnienia, budowy nowej struktury organizacyjnej i innych.

Kolejnym powodem przemawiającym za założeniem działalności na terenie innego kraju są często korzystne rozwiązania finansowe skierowane do inwestorów. Można do nich zaliczyć różnego rodzaju ulgi podatkowe, zwolnienia podatkowe, brak ograniczeń w transferze zysków lub ułatwienia administracyjno-prawne. Korzyści jest wiele, tym bardziej, że większość państw zagranicznych stosuje różnego typu udogodnienia dla tego typu inwestorów. Nie zawsze kontakt z zagranicznym klientem musi wiązać się z ekspansją przedsiębiorstwa.

Niekiedy w firmach usługowych na przykład z dziedziny informatyki, nie trzeba tworzyć nowego przedsiębiorstwa, by móc zainteresować swoją ofertą klienta zagranicznego. Istnieje wiele możliwości nawiązania kontaktu z inwestorami, którzy mogą korzystać z naszych usług. Serwisy internetowe, fora czy portale z pewnością będą pomocne, szczególnie, jeżeli rozpoczyna się działalność nie posiadając żadnych kontaktów.

Oczekiwania versus rzeczywistość

W nawiązaniu do czynników ukierunkowujących przedsiębiorstwo na wybór strategii ekspansji na rynki zagraniczne, można zauważyć brak ujętych umiejętności językowych. Okazuje się, że każde przedsiębiorstwo ma możliwość poradzenia sobie z obsługą klienta zagranicznego z niewielką pomocą specjalistów. Dzięki różnym projektom finansowanym ze środków Unii Europejskiej powstają rozwiązania, które ułatwiają przedsiębiorstwom wkroczenie na nowy rynek. Aktualnie prowadząc współpracę z klientem spoza granic kraju, nie trzeba martwić się o zatrudnianie nowej, wykwalifikowanej kadry tłumaczy. Każde przedsiębiorstwo może skorzystać z kompleksowych usług automatycznych translacji informacji i różnego rodzaju dokumentów.

Dzięki takim innowacyjnym rozwiązaniom, dostęp do zleceń natychmiastowych profesjonalnych tłumaczeń posiadamy bezpośrednio za pomocą aplikacji mobilnych. Są one niezwykle przydatne, ponieważ stanowią jedną z najlepszych rozwiązań problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa. Decydując się na takie źródło wsparcia językowego niektórzy przedsiębiorcy obawiają się naruszenia tajemnicy handlowej. Wysyłając ważne dla przedsiębiorstwa pisma do biura tłumaczeń, zazwyczaj trafiają one do różnych pracowników. Platformy pomocy z pewnością wychodzą naprzeciw swoim klientom w takich sytuacjach. Dzięki możliwości wyboru swojego osobistego tłumacza, wszystkie zlecane przez nas tłumaczenia będą trafiały do jednej, wybranej przez nas, osoby. Utrzymanie tajemnicy handlowej jest znacznie prostsze w zawężonym gronie wtajemniczonych pracowników.

Istnienie takich platform jest niezwykle ważne dla dalszego prosperowania przedsiębiorstw. Istnieje wiele znanych marek, które zrezygnowały z własnego rozwoju poprzez obawę zbyt dużej bariery językowej. A szkoda, ponieważ polskie produkty są bardzo doceniane na rynkach zagranicznych. Jakość i smak polskich wyrobów zachwyciła nie jednego importera.

Wsparcie Unii Europejskiej

Unia Europejska stwarza wiele możliwości rozwoju różnorodnym firmom. Przedsiębiorczość jest głównym wyznacznikiem rozwoju społeczno-gospodarczego, na jaki stawia Wspólnota. Niesie to ze sobą wiele korzyści takich jak poprawienie konkurencyjności gospodarki na rynku krajowym oraz zagranicznym. Działania podjęte w tym kierunku mają znaczny wpływ na zmniejszaniu dystansu związanego z rozwojem technologicznym oraz ekonomicznym. Dystans ten, to różnica, jaką można z łatwością zauważyć między państwami wysoko a mało rozwiniętymi.

Niezależnie od tego czy jest to mikro, małe czy średnie przedsiębiorstwo, ma ono szansę na uzyskanie pomocy w kontaktach z zagranicznymi inwestorami lub z rozwijaniem swojej przedsiębiorczości. Jest to bardzo duża możliwość dla firm, z której warto skorzystać tym bardziej, że ta dziedzina rozwoju otoczona jest szczególną opieka specjalistów i doradców. Posiadając takie zaplecze stawiając pierwsze kroki na rynku zagranicznym znacznie obniżamy ryzyko inwestycji, co dodatkowo powinno zachęcić nas do ekspansji naszego przedsiębiorstwa.

Wystarczy chcieć

Pozyskanie klienta zagranicznego nie jest zależne tylko od umiejętności sprawnego komunikowania się z nim bez barier językowych. Owszem znajomość języka jest ważna, ale nie najważniejsza. Z ewentualnymi brakami można poradzić sobie za pośrednictwem biur tłumaczeniowych. Specjaliści pomogą nam w translacji ważnych dokumentów, umów czy istotnych dla przedsiębiorstwa pism. Brak znajomości języka specjalistycznego nie powinien zniechęcać przedsiębiorców i inwestorów do rezygnowania z planów rozwoju swojej działalności.

Niemniej jednak, decydując się na zrobienie tego pierwszego kroku na drodze do ekspansji przedsiębiorstwa należy uzbroić się w cierpliwość i wytrwałość. Zanim podejmiemy poważne kroki w celu działania na rynku zagranicznym, ważne by obrać odpowiednią strategię wejścia na rynek w danym państwie. Właściwa strategia może warunkować odniesienie sukcesu. Wiele światowych marek wprowadzając swoje produkty na różne rynki zagraniczne poległa ze względu na brak wykonania podstawowych badań marketingowych i analizy wskaźników. Giganci przedsiębiorczości poprzez zbyt wielką pewność siebie narażali się sami na wielkie straty poprzez pominięcie podstawowych etapów wdrażania produktu na rynek zagraniczny. Ucząc się na błędach innych można tego uniknąć decydując się na dobór właściwej strategii, wnikliwą analizę wskaźników oraz wybór odpowiedniego rynku zbytu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena