Strategia Walta Disneya
Osoby Walta Disney ‘a raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. W skrócie można napisać o nim: przedsiębiorca, wizjoner, producent filmowy.
Przejdźmy, więc do konkretów. Co takiego wspólnego ma Walt ze strategią podejmowania decyzji? Otóż Disneyowi, kiedy w głowie zaświtał jakiś pomysł poddawał go trzy etapowej weryfikacji. W pierwszym kroku wyobrażał sobie jakąś wizję. Następnie rozbijał ją na szczegóły. Ustalał, jakich zasobów i czasu potrzebuję na realizację danego przedsięwzięcia. Poszczególne kroki swojego planu wstawiał w odpowiednie normy czasowe. Ostatnim krokiem weryfikacji było poddanie stworzonego planu konstruktywnej krytyce. Polegała ona na znalezieniu słabych punktów tego planu oraz stwierdzenie tego, co prawdopodobnie może nie wyjść.
W ten sposób Walt Disney realizował swoje pomysły biznesowe, z których powstały takie kreskówki jak Myszka Miki, Kaczor Donald czy park rozrywki Disneyland.
Aby w pełni wykorzystać tą strategię dla siebie, musisz w danym etapie wcielić się w jedną z trzech osób, Marzyciela, Realistę oraz Krytyka. Poniżej zamieściłem charakterystykę każdej z tych trzech osób oraz to, jakie zadają sobie pytania, odnośnie danego celu do zrealizowania.
1. Etap Pierwszy - Marzyciel
- O czym marzysz, co chciałbyś osiągnąć?
- Jakie musiałbyś zmienić przekonania, wartości, aby marzenie się spełniło?
- Dla jakiej idei chcesz osiągnąć dany cel?
- Co chciałbyś osiągnąć, gdyby wszytko było możliwe?
Marzyciel to osoba, która ma bogatą wyobraźnię – przed oczyma potrafi zobaczyć film przyszłości, do którego napisał scenariusz i który reżyseruje oglądając. Myśli w kategoriach „szklanka w połowie pełna”, jest hurra optymistą, nie ma dla niego rzeczy niemożliwych.
2. Etap drugi - Realista
- Czego potrzebuję do realizacji tego typu projektu? (zasoby, narzędzia, ludzie)
- Ile godzin pracy trzeba wykonać, aby marzenie się ziściło?
- Jaką pracę trzeba wykonać w ściśle określonych terminach?
Realista przykłada silną wagę do szczegółów. Wszystko musi być dla niego uporządkowane i przyporządkowane w określonej kolejności, we właściwym czasie. Osoba taka skupia się na tym, co jest do zrobienia. Zamieniając abstrakcję na konkrety umożliwia działanie.
3. Etap trzeci - Krytyk
- O czym zapomniałem?
- Co się może nie udać?
- Czego brakuję?
- Kto się może na to nie zgodzić?
Jego największą kompetencją jest wyszukiwanie niedoskonałości. Myśli przede wszystkim w kontekście, co się może nie udać przy realizacji projektu. Krytyka można nazwać osobą, która zabezpiecza plan przed porażką.
Cały ten proceder należy powtórzyć od 3 do 5 razy, tak, aby krytyk nie miał już żadnych uwag. Jeżeli pomimo tylu prób nadal nie wiemy, jaką decyzję podjąć, należy ją odłożyć na dzień następny i jeszcze raz poddać trzy etapowej weryfikacji.
Praktyczny przykład wykorzystania strategii Walta Disneya
To, co na początku musisz zrobić, to wyobrazić siebie w trzech sytuacjach. Załóżmy, że strategie Disneya chcesz wykorzystać do pojęcia decyzji odnośnie wyprawy życia.
Wyglądałoby to mniej więcej tak:
Na etapie marzyciela wyobrażasz sobie, jak konkretnie miałaby wyglądać Twoja wyprawa. Wybierasz sobie miejsce, jego wygląd, osoby, które Cię otaczają. Na tym etapie nie ma żadnych ograniczeń
Na drugim etapie zajmujesz się planowaniem swojej podróży. Określasz, co Ci jest potrzebne, jaki ekwipunek jest Ci niezbędny, w jakim hotelu zatrzymasz się podczas pobytu w danej miejscowości.
Trzeci etap to krytyczne podejście do całej wyprawy. Można powiedzieć, że na tym etapie zajmujesz się szukaniem dziury w całym. Określasz, jakie niebezpieczeństwa mogą na Ciebie czyhać, jakie masz braki w ekwipunku, co się stanie jak biuro podróży zbankrutuję, co zrobisz w sytuacji, gdy zostaniesz napadnięty na ulicy.