Źródła obowiązków i praw BHP w Polsce
W zakresie bezpieczeństwa oraz higieny pracy żródłami prawa, obowiązującymi w naszym kraju są dokumenty oraz rozporządzenia takie jak:
- konstytucja,
- ustawy,
- ratyfikowane umowy międzynarodowe.
A praca w administracji?
Wykonywanie pracy administracyjno-biurowej także nie stanowi żadnego wyjątku, choć mogłoby wydawać się nieco inaczej. Co jest celem szkolenia w takim zawodzie?
- Umiejętność oceny oraz identyfikacji zagrożeń, które mogą pojawić się podczas wykonywania obowiązków właściwych dla danego zawodu,
- znajomość metod, które pomogą w ochronie przed zagrożeniami zdrowia i życia,
- wiedza na temat zasad oraz przepisów dotyczących pracy na danym stanowisku,
- możliwość poradzenia sobie w stresującej, awaryjnej sytuacji, np. w razie wypadku.
To tylko niektóre z celów takiego szkolenia, ale z pewnością są one jednymi z najważniejszych i najbardziej znaczących.
Formy szkoleń
Szkolenia dla pracowników administracyjno-biurowych powinny być przeprowadzane w formie kursu, seminarium, ale mogą i w formie samokształcenia. Jednak tylko w przypadku szkolenia okresowego (na podstawie ścisłego programu opracowanego przez organizatora szkolenia, np. za pomocą Internetu). Szkolenie wstępne odbywa się przed dopuszczeniem pracownika do miejsca wykonywania obowiązków służbowych. Szkolenie okresowe, co jakiś czas, który właściwy jest dla konkretnego zawodu – w przypadku opisywanego rodzaju pracy – częstotliwość powinna wynosić nie więcej niż 5 lat. Warto wiedzieć, iż czas takiego szkolenia nie może być krótszy niż 8 godzin. Każdy z uczestników powinien otrzymać konkretne materiały, które ułatwią mu przyswojenie nowych wiadomości i utrwalenie wcześniejszych. Mogą to być np. przepisy prawne, skrypty, jak również i zestawy pytań, na które każdy z biorących udział powinien umieć odpowiedzieć.
Co będzie wiedział uczestnik takiego szkolenia?
Wiadomości, które powinny zostać przekazane podczas trwania szkolenia jest wiele. Najważniejszymi są jednak, np. bezpieczne warunki pracy w biurze, zasady postępowania w razie wypadku, dodatkowo, np. umiejętność sporządzenia protokołu powypadkowego, rodzaj i wielkość świadczeń oraz warunki ich uzyskania. Istotna jest również umiejętność udzialania pierwszej pomocy.