W związku z tym warto powiedzieć nieco więcej o kontrolach podatkowych. Ich przebiegu oraz tym jak są organizowane, by osoby, które prowadzą firmę mogły się do nich przygotować.
Kontrola skarbowe jest oczywiście przykrym doświadczeniem, przede wszystkim dlatego ze urzędnicy traktują przedsiębiorcę prawie jak przestępcę i szukają wszelkich braków w dokumentach. Szeroko pojęty proces kontroli rozpoczyna się w momencie telefonicznego zawiadomienia z urzędu skarbowego o zamiarze wszczęcia kontroli. Większość urzędów próbuje załatwiać to w taki sposób, lecz w rzeczywistości konieczne jest powiadomienie pisemne i przedsiębiorcy powinni domagać się takiego dokumentu. Wszczęcie kontroli jest zaś możliwe dopiero po 7 dniach od otrzymania takiego dokumentu, dlatego warto wymagać od kontrolerów, by tego przestrzegali.
Rozpoczęcie kontroli następuje po wcześniejszym ustaleniu terminu i powinno odbywać się w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorstwa. Kontrolą zajmuje się wyznaczony osobiście urzędnik, który przed jej rozpoczęciem powinien przekazać przedsiębiorcy owe upoważnienie oraz dokument określający zakres kontroli. Kontrola trwa każdego dnia 8 godzin i może ciągnąć się kilka dni w zależności od jej zakresu i wielkości firmy. W czasie kontroli przedsiębiorca jest przesłuchiwany przez urzędnika, który ma obowiązek stworzenia protokołów z takiego przesłuchania. Kluczowym elementem są jednak przeglądane przez urzędnika dokumenty, które powinny być przez niego kopiowane. W ten sposób ich prawdziwa analiza jest przeprowadzana już w urzędzie skarbowym, gdzie wyszukiwane są wszelkie nieprawidłowości. Po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów kontrola opuszcza biura firmy i dalsze działania prowadzące do powstania raportu są już realizowane na terenie urzędu skarbowego.
Jeśli chodzi o przedsiębiorców w czasie kontroli powinni traktować urzędników spokojnie, lecz stanowczo. Warto wymagać od nich prowadzenia kontroli jedynie w zakresie upoważnienia odmawiając odpowiedzi na pytania o szerszym zakresie. Jednocześnie zawsze przedsiębiorca ma prawo sprawdzania urzędnika i jego uprawnień przed rozpoczęciem działań a następnie może być przy przeprowadzonych czynnościach.