Jak zwiększyć sprzedaż swojego produktu? Znaleźć nową grupę docelową i do niej skierować przekaz reklamowy. A co jeśli tą grupą są seniorzy? Zaangażować do reklamy jego zadowolonego rówieśnika.

Data dodania: 2013-04-17

Wyświetleń: 2887

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

FELIETON

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Sprzedawane produkty są kreowane na miarę swoich konsumentów. Mamy różne grupy wiekowe i płeć, do których możemy kierować promowane marki. Mamy napoje dla sportowców, kobiet, mężczyzn, kobiet, które chcą być fit i mężczyzn, którzy chcą być wyrzeźbieni. Mamy kremy dla niej i dla niego, i kremy dla tych po trzydziestce, czterdziestce, pięćdziesiątce oraz sześćdziesiątce. Mamy takie szampony i takie perfumy, a nawet takie i takie telefony. Do wyboru do koloru. Nie od dziś także wiadomo, że nie tylko cena i jakość są istotne dla nabywcy. W dzisiejszych czasach przede wszystkich liczą się emocje i identyfikacja z marką. Aby zwiększyć swoją sprzedaż w pożądanej grupie docelowej trzeba stworzyć produkt, który całą swoją ideę, historię będzie kierował właśnie do tej grupy. A więc jeżeli mamy produkty dla seniorów, najlepiej jeżeli taki produkt polecają ich rówieśnicy, jako idealne dla nich. Zdarzają się również produkty polecane przez najbliższych, którzy są tylko kupującymi produkt, ale do użytku dla rodziców w podeszłym wieku lub dziadków. Producenci dostrzegli więc swoich potencjalnych klientów także wśród seniorów. Zaczęli swoje produkty specjalnie wytwarzać, kreować i reklamować z myślą o ludziach starszych. Rewolucją była głośna reklama przełamująca temat tabu starzenia się Dove „Pro-age”. Był to przełom w wykorzystaniu seniora w reklamie oraz idealny sposób na zamianę jego wizerunku na pozytywny. Kampania przełamała tematy tabu oraz pokazała i uświadomiła dużej części społeczeństwa, że starość to piękny okres, którego nie trzeba się wstydzić ani ukrywać , tylko należy cieszyć się z niego i korzystać. Poniżej zaprezentowane zostały case study reklamy dla seniora od seniora. Możemy podzielić je na różne grupy ze względu na rodzaj produktów.

Pierwsza z grup dotyczy zdrowia. Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości, chcemy być zdrowi, dobrze się czuć, aby jak najdłużej cieszyć się życiem i chwilami spędzanymi z najbliższymi. Są to najważniejsze korzyści wymieniane przez marketingowców, którzy chcą wypromować „zdrowe” produkty. Przykładem może być słynna margaryna Optima-Cardio obniżająca cholesterol. Grupa docelowa – osoby z podniesionym czynnikiem cholesterolu, ryzykiem zawału serca – seniorzy. Cała reklama opiera się na testymonialach, poleceniach ludzi starszych używających tej margaryny. Konsumenci pochodzą z różnych krajów, ich wypowiedzi są w różnych językach, aby wzmocnić nie tylko skalę problemu jakim jest podwyższony cholesterol, a co za tym idzie zwiększone ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia, ale także aby zaprezentować uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich. Tym rozwiązaniem, kołem ratunkowym jest właśnie margaryna, która regularnie stosowana obniża poziom cholesterolu i zabezpiecza przed chorobami serca. W reklamie jest prezentowany pozytywny wizerunek osób starszych, dbających o swoje zdrowie pomimo wieku, inwestujących w swoje serce.

Inną produktem z kategorii „zdrowie” może być suplement „pitny” dla seniorów, który jest „lekiem” na zmęczenie fizyczne, brak koncentracji i witamin. Produkt jest polecany przez znanego aktora Bogusława Lindę, który kiedyś miał przydomek polskiego Sylvestra Stallone. Pokazując go w reklamie, marketingowcy chcieli pokazać, że każdy kiedyś się zestarzeje, że jest to normalna rzecz i nawet taki symbol męskości jest w stanie przyznawać się do swojego wieku i dlatego poleca suplement poprawiający pamięć i wydolność fizyczną.

Uroda to druga w kolejności tematyka przewodnia reklam produktów kierowanych do najstarszych konsumentów. Wiele preparatów zarówno męskich jak i damskich zostało podzielonych na odpowiednie grupy wiekowe, ze względu na inne zapotrzebowanie witamin. Dlatego też Jane Fonda , jako ideał kobiety, która pomimo upływu lat jest w rewelacyjnej formie i przede wszystkim wspaniale wygląda, reklamuje kremy do twarzy dla kobiet 60+. Na pewno w ten sposób marka L'Oreal zachęci rówieśniczki Jane Fondy, które kiedyś oglądały z nią pierwsze kasety video z ćwiczeniami fitness w domu. Jej odpowiedniczką w Polsce jest Krystyna Janda i Beata Tyszkiewicz, również użyczające swoich twarzy producentom kremów przeciwzmarszczkowych.

W palecie rozmaitych ofert dla seniorów znajdują się także te z kategorii bezpieczeństwo. Natomiast sam sposób prezentowania tych produktów bardziej jest ukierunkowany na najbliższych, czyli dzieci, wnuczków, którzy nie są konsumentem końcowym, ale mogą być nabywcą, lub motywatorem do zakupu. Przykładem również mogą być rożnego rodzaju wcześniej wspomniane suplementy diety, który są idealnym prezentem pod choinkę, czy z okazji Dnia Babci i Dziadka, gdzie nie tylko zdrowie ale także bezpieczeństwo darujemy swoim najbliższym . Innym przykładem produktu-usługi dbającej o bezpieczeństwo rodziny może być system teleopieki. W momentach, kiedy nie jesteśmy w stanie zaopiekować się swoimi starszymi już rodzicami albo dziadkami ze względu na pracę, czy inne miejsce zamieszkania, możemy podarować im bezpieczeństwo w postaci całodobowej teleopieki lekarskiej.

Ostatnimi czasy wraz z pojawianiem się coraz to nowszych technologicznych gadżetów tj. smartphonów, iphonów, tabletów. Pojawiło się wiele reklam, gdzie użytkownikami tych urządzeń są osoby starsze, aby pokazać prostotę w ich obsłudze. Efektem takiego pomysłu na reklamę jest nowoczesny wizerunek seniora, aktywnego i chętnego nowych wrażeń.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena