Wiele agencji oferuje kursy szkoleniowe w zakresie social mediów, a tymczasem ilość użytkowników Facebook’a maleje. Nie możemy co prawda jeszcze mówić o wielkim kryzysie portali społecznościowych, ale stopniowa likwidacja kont użytkowników i zmniejszająca się internetowa społeczność to niepokojący znak. Z tego też powodu zaczynamy się zastanawiać, czy reklama w social mediach przetrwa, a jeśli tak, to jak będzie ewoluowała i w jakim kierunku pójdzie?
Gdzie podziali się moi fani?
Firma Gartner przeprowadziła badania nad portalami społecznościami. Wynika z nich, że aż 24 % przebadanych osób coraz rzadziej odwiedza Facebook’a czy Twitter’a. Powód okazał się prosty - Internautom znudził się taki rodzaj rozrywki. Ankietowani zwrócili także uwagę na słabą politykę prywatności Facebook’a, co według nich jest jednym z większych minusów portalu. Według Instytutu Studiów Medialnych „Inside Facebook”, portal stracił około 6 milionów użytkowników w Stanach Zjednoczonych, zaś w Kanadzie – 1,6 mln. W Norwegii, Anglii i Rosji zanotowano znacznie mniejszy spadek, który wyniósł 100 tysięcy. Z 700 milionów Facebook’owiczów pozostało obecnie 687.
Walka o "lajki" trwa nadal!
Pomimo spadku liczby posiadaczy kont na Facebook’u, profile firm wciąż cieszą się dużą popularnością. Marki organizują konkursy na najciekawsze hasła, a zwycięzcom przesyłają próbki swoich produktów lub atrakcyjniejsze nagrody, umieszczają wpisy dotyczące promocji - wszystko to niewątpliwie przyciąga zainteresowanie klientów. Jedynie u naprawdę nielicznych film następuje zmniejszenie ilości fanów - u większości jest to wzrost. Z sierpniowego raportu aktywności branż na Facebooku (przeprowadzonego przez portal mediarun) wynika, że Polsce największą popularnością cieszą się profile dużych marek. Jak więc widać, pomimo spadku użytkowników lubiących Facebook’a, ilość zainteresowanych profilami marek nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Firmy inwestujące w social media nie mają więc póki co żadnego powodu do obaw. Ważne jest jedynie aby w ciekawy i niekonwencjonalny sposób pozyskać uwagę klienta…