Jeśli kierujesz w firmie grupą osób, będąc kierownikiem konkretnego działu lub pracujesz jako nauczyciel i występujesz przed grupą uczniów czy zajmujesz się polityką i przemawiasz na sesjach rady, wykorzystujesz określony sposób komunikowania informacji. Wystąpienia publiczne.

Data dodania: 2013-02-18

Wyświetleń: 1948

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Temat budzący grozę wśród wielu osób, które na myśl o wystąpieniu nawet przed małą grupą ludzi zaczynają trząść się ze strachu, czując w brzuchu ogromny ciężar, a w gardle wielkiego kartofla, który blokuje głos. Przyczyn może być wiele, być może masz temperament introwertyka, a w pracy wymagającej przemówień znalazłeś się przez przypadek, może lata temu ktoś wyśmiał Cię w czasie przemówienia i pojawił się paraliżujący stres, więc nauczyłeś umysł i ciało reagować tak na przyszłość. A może po prostu zbyt wiele czasu w młodości poświęcałeś siedzeniu przed komputerem i choć biegle komunikujesz się przez czat, to nie wykształciłeś inteligencji towarzyskiej, co oznacza po prostu, że w wystąpieniach jesteś noga.

Wystąpienia publiczne to umiejętność, która razem z kompetencjami sprzedaży i kreowania własnego wizerunku jest kluczową cechą w życiu osobistym i zawodowym. Bo kim byłby nauczyciel, polityk lub menadżer bez zdolności przemawiania do grupy? Nawet informatyk lub księgowy chce uczyć się wystąpień po to, aby jak najlepiej wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej u potencjalnego pracodawcy. Jeśli reprezentujesz któryś ze wspomnianych zawodów lub jakikolwiek inny i chcesz zyskać umiejętności płynnego i świadomego przemawiania, potrzebujesz wiedzy, jakie czynniki wpływają na tę kompetencję. Gdybym miał je ułożyć w przestrzeni, to najchętniej połączyłbym je, tworząc z nich koło, ponieważ jeden słabo rozwinięty element ma wpływ na pozostałe. Wszystkie wpływają wzajemnie na siebie w podobnym stopniu. Gdy nauczysz się świadomie rozwijać te elementy, Twoja zdolność przemawiania znacząco wzrośnie, a to oznacza, że sam zaczniesz być z siebie zadowolony i pozostali będą pod coraz większym wrażeniem Twoich wystąpień. Jakie to elementy?

Przekonania – to, co sądzisz o swoich wystąpieniach, ma realny wpływ na to, jak za każdym razem przemawiasz. Jeśli uważasz, że jesteś kiepskim mówcą, wystąpisz jako kiepski mówca. Dlatego ważne jest, abyś określił, jakimi przekonaniami kierujesz się obecnie i jakie wspierające chcesz mieć w przyszłości. Poza tym istotne jest również to, jakich przekonań uczysz grupę i co przekazujesz.

Wartości – co jest dla Ciebie w wystąpieniach najważniejsze? Wysokiej jakości treść, profesjonalne przygotowanie, spontaniczność, zabawa? W zależności od tego, co jest dla Ciebie ważne, tak będziesz kreował ogólne wrażenie, więc w przypadku, gdy zajmujesz się polityką i najważniejsza jest dla Ciebie zabawa, możesz nie przypaść do gustu swoim wyborcom. Albo odwrotnie, jeśli ważny jest dla Ciebie pełen profesjonalizm, zapomnij o występach w kabarecie lub przed dziećmi, chyba że nauczysz się elastyczności, co zajmie trochę czasu i energii. Pomyśl więc, jakimi wartościami kierujesz się teraz, jakie wartości przekazujesz i jakimi wartościami chcesz kierować się w przyszłości?

Umiejętności – zrób solidną analizę swoich słabych i mocnych stron i zacznij zamieniać je w korzystne zasoby, potrzebne do wystąpień publicznych. Jeśli masz mało atrakcyjny głos, nie potrafisz akcentować wybranych treści, jąkasz się, nie umiesz dobierać przekonujących argumentów lub masz ograniczony zasób słów, to napraw to jak najszybciej. To podstawa. Jeśli z takimi defektami występujesz, zniechęcasz do słuchania innych lub, co gorsza, uczysz ich tych cech. Przeanalizuj, jakie masz umiejętności, jakich umiejętności uczysz grupę i patrząc w przyszłość, jakie umiejętności chcesz mieć i czego chcesz uczyć?

Zachowania – w tym punkcie wejdź w rolę obserwatora i zobacz, co Cię charakteryzuje, gdy przemawiasz. Jaki masz styl? Może skupiasz się na dokładnej analizie i konkretnych danych, może biegasz po sali i wykonujesz niekontrolowane ruchy albo za bardzo wdajesz się w dyskusję? Czy właśnie takich zachowań chcesz nauczyć grupę? Opanowane ciało, dobra gestykulacja i mimika, odpowiedni oddech, to coś, co wyróżnia mówcę, więc określ, czy już je masz, czy może potrzebujesz wyrobić w sobie te elementy na przyszłość?

Gdzie i przed kim – mądry mówca przed pierwszym wystąpieniem odwiedza salę, zagląda w każdy zakamarek, sprawdza, czy jest cokolwiek, co mogłoby wytrącić grupę ze skupienia. Bada również, kim będą uczestnicy spotkania. Zadaj sobie pytania, gdzie i przed kim zamierzasz wystąpić, czym się to miejsce charakteryzuje, kto jest grupą słuchaczy. Odpowiedz także na pytania, gdzie i przed kim chcesz występować w przyszłości.

Plan wystąpienia – wiele razy improwizowałeś, prawda? Mówiłeś sobie: „a tam, jakoś to będzie” i w drodze na miejsce, w samochodzie lub autobusie, uczyłeś się przemowy na pamięć. To, co wyróżnia profesjonalistę, to fakt, że na każde wystąpienie przygotowuje jego plan, czyli jak zamierza powitać grupę, jak nawiązać z nią osobistą relację, jak skupić uczestników na przekazie, jak ich zmotywować do słuchania i dyskusji, jak przekonać do wdrożenia pomysłu, a wszystko dokładnie rozpisane, co do minuty.

Od Ciebie zależy, w jakim stopniu chcesz rozwijać swoje wystąpienia. Możesz oczywiście dukać, plątać się w przemowie, lecieć na żywca, co oczywiście wiele mówi o tym, jakim pracownikiem jesteś. A może przyjemniej byłoby, gdybyś wchodził na spotkanie pewny siebie, mając w sobie przyjemne uczucie ekscytacji człowieka, który wie, czego oczekuje i jest świetnie przygotowany merytorycznie, tak, aby uczestnicy zapamiętali Cię i podążyli za Twoimi słowami? Czy potrafisz wyobrazić sobie, co osiągnąłbyś, mając te wyjątkowe kompetencje? Może właśnie to zdanie sprawia, że stajesz się świadomym mówcą i rozwijasz w sobie wszystkie przedstawione elementy, teraz?

Licencja: Creative Commons
0 Ocena