Hej, jestem raportem firmowym i szefie, chciałbym, abyś mnie przeczytał... Nazywają mnie wiadomością e-mail i właśnie wylądowałem w Twojej skrzynce pocztowej, kliknij mnie... O, jesteś nareszcie! Tyle czekałem na to, abyś mnie poznał, miło mi, jestem artykułem reklamowym, poznamy się bliżej? Gdyby mogły mówić, pisane teksty prawdopodobnie w taki właśnie sposób chciałyby skupić Twoją uwagę na nich, abyś je przeczytał i podjął konkretną akcję: zareagował na sprawy firmowe, odpisał na wiadomość od znajomych, zamówił usługę lub produkt. Tylko co, jeśli podobnej rzeczy domagają się miliony, a nawet miliardy tekstów, które nie chcą być zapomniane, a spełnić jedynie swoją funkcję, jaką wyznaczył im twórca? Należy wspiąć się na wyżyny kreatywności i wykorzystać schemat AIDA w projektowaniu komunikatu, a zrobisz to, przykuwając uwagę, pogłębiając zainteresowanie, odpowiadając na potrzeby i pragnienia i wskazując działanie. Czym jest schemat AIDA i jak zgodnie z nim stworzyć tekst?
Attention (uwaga) – zaprojektuj przykuwający uwagę nagłówek, który ma za zadanie złapać oko czytelnika i sprawić, aby poznał dalszą część tekstu. Jeśli czytasz w tym miejscu, mój nagłówek spełnił swoją rolę. Bardzo ważną rolę, bo sprawił, że poświęcasz właśnie swój cenny czas, wierząc, że literki w tym artykule wniosą istotną wartość do Twojego życia. Nie podam Ci gotowej struktury nagłówka, bo są ich tysiące, dlatego sam przeszukaj zasoby internetu i znajdź takie, które spodobają się Tobie, a na ich podstawie stwórz własne. Kto wie, może właśnie Ty staniesz się Mistrzem Nagłówków?
Interest (zainteresowanie) – jeśli w jakiś sposób odszukałeś ten artykuł lub kliknąłeś zachęcony w odnośnik prowadzący do niego, to może oznaczać, że szukasz wskazówek dotyczących pisania dobrych tekstów. Przecież nie surfowałbyś po sieci bez celu, prawda? Jakaś część Ciebie chce nauczyć się skutecznego copy, stworzyć wciągającą ofertę firmy, zwiększyć ruch na ładnej stronie, napisać profesjonalny raport dla szefa w nadziei na pochwałę, dlatego znalazłeś schemat AIDA. A czy wiesz, jakie potrzeby mają Twoi potencjalni czytelnicy? Znając je i odpowiadając na nie, pogłębisz zainteresowanie, sprawiając, że podążą wzrokiem dalej, pragnąc poznać korzyści.
Desire (pragnienie) – gdy przyciągniesz uwagę i pogłębisz zainteresowanie, możesz zająć się rozwijaniem korzyści, budując kolejne obrazy, dźwięki i uczucia w głowie i ciele czytelnika. Wystarczy przecież, że nauczysz się schematu AIDA i projektowania fantastycznych tekstów, abyś usłyszał od przełożonego pochwałę za dobrze wykonany raport, abyś przeglądał statystyki przedstawiające setki internautów wchodzących na strony z ofertą oraz poczuł ogromne zadowolenie z faktu, że klienci poznając Twoją broszurę, zamawiają produkty.
Action (działanie) – aby klienci zaczęli do Ciebie walić drzwiami i oknami, musisz najpierw zasugerować, że należy zacząć walić w nie, oraz w jakie drzwi i okna mają to robić. Nie chciałbyś przecież, aby zaczęli walić do konkurencji? Wskaż więc im drogę, działanie, jakie mają wykonać, aby zamówić i kupić Twoje usługi. Napisz, że mają zadzwonić pod taki numer, napisać wiadomość pod taki adres, skorzystać z formularza kontaktowego.
Tak wygląda schemat AIDA, który wykorzystasz do pisania kolejnych tekstów reklamowych, bo robiąc to, realnie zwiększysz atrakcyjność materiałów, a to oznacza więcej czytelników i więcej klientów.