Ekstrawertycy to osoby komunikatywne i otwarte. Mimo to, nawet ludzie z takim temperamentem musiały uczyć się sztuki prezentacji i przemówień, jeśli chciały zostać świetnymi mówcami.
Dobra wiadomość jest taka, że Ty również masz szansę nauczyć się prowadzić zachwycające prezentacje.
Jak często, będąc managerem, handlowcem, przedsiębiorcą czy osobą publiczną, zdarzyło Ci się przeprowadzić kiepską przemowę. Jeśli minimum kilka razy, problem, który mają tysiące innych ludzi na świecie, dotyczy również Ciebie.
Jeśli tego nie zmienisz i Twoje prezentacje będą miały ten sam poziom co zwykle, zdajesz się na działania losowe – raz się uda, innym razem nie i publiczność będzie niezadowolona. Zarząd firmy nie zaakceptuje Twojego pomysłu, wyborcy wyśmieją, podwładni Cię zlekceważą albo Twoje wyniki sprzedaży polecą w dół.
Wiem jednak, że jesteś osobą dbającą o wzrost swoich kompetencji, a to oznacza, że szybko i łatwo nauczysz się tworzyć prezentacje. Wykorzystując w swoich prezentacjach sekwencję motywacji Monro'e, przekonasz zarząd do Twojego projektu, wyborców do oddania głosu, zmotywujesz do zakupu prezentowanych produktów, zainspirujesz swój zespół do jeszcze bardziej wytrwałej pracy.
Sekwencję motywacji opracował profesor Purdue University, Alan H. Monroe. Wykorzystał osiągnięcia psychologii perswazji, aby stworzyć optymalny plan przygotowania przemówienia, który przyniesie maksymalne rezultaty. Poniżej dowiesz się, jak dobrze je wykorzystać.
Przyciągnij uwagę
Zacznij swoją przemowę z wielkim hukiem tak, aby już od początku natychmiast skupić uwagę publiczności. Świetnym sposobem jest zadanie retorycznego pytania, przytoczenie szokujących statystyk, zacytowanie sławnej osoby, mającej autorytet w danej dziedzinie. Możesz także opowiedzieć ciekawą, doprawioną humorem historię, najlepiej według planu Podróż Bohatera.
Wykreuj potrzebę lub problem
W tym kroku spraw, aby publiczność poczuła pragnienie posiadania tego, co oferujesz. Przekonaj ich, że obecna sytuacja jest dla nich niekorzystna, ale mogą to zmienić
Opowiedz o konsekwencjach utrzymywania danego stanu rzeczy i nie wprowadzania koniecznych zmian. Uświadom uczestników, że ten problem dotyczy bezpośrednio ich, dlatego jest to dla nich ważne.
Przywołaj kilka przykładów, ilustrujących potrzebę oraz przytocz dodatkowe dowody w postaci statystyk, opinii ludzi, którzy już to mają i są zachwyceni, przypadków firm, które zastosowały ten pomysł.
Przedstaw rozwiązanie zaspokajające potrzebę
W tym kroku podaj najlepsze rozwiązanie, które wypełni potrzeby publiczności i rozwiąże problem. Zaprezentuj sekwencję konkretnych kroków, które w pełni zaspokoją potrzeby uczestników.
W tej części prezentacji wywołaj dyskusję o faktach, podaj szczegóły oferowanego rozwiązania, upewniając się, że publiczność rozumie swoją pozycję i dostrzeże korzyści z zastosowania pomysłu.
Wyraźnie przedstaw, jak wygląda to w teorii ,a następnie dokonaj praktycznej demonstracji, aby uczestnicy mogli doświadczyć tego na własnej skórze. Aby wzmocnić efekt, użyj kolejnych statystyk, referencji i opinii, potwierdzających skuteczność swojego rozwiązania.
Zaangażuj publiczność, prosząc o pytania na ten temat. W tym momencie musisz być przygotowany na sugestie pojedynczych osób, podważające sens wprowadzanych zmian. To w porządku, ludzie nie lubią zmian, dlatego miej przygotowane kontrargumenty na najpopularniejsze potencjalne wątpliwości. Rozwiej opór ostateczny.
Zaprojektuj pożądaną przyszłość
Na tym etapie zintensyfikuj pragnienie posiadania tej rzeczy przez publiczność. Wykreuj w ich umysłach obraz przyszłości, w której z powodzeniem używają przedstawionego rozwiązania i obraz tego, jak zwiększyła się ich jakość życia dzięki temu.
Aby maksymalnie zmotywować ludzi, zaprezentuj niekorzystną a następnie korzystną wizję . W żywych opisach pokaż, jak źle będzie ludziom, gdy nie wybiorą tego rozwiązania, usługi lub produktu. Niech usłyszą rzeczy, które zniechęcą ich do utrzymania obecnego stanu.
Przejdź następnie do zbudowania ekscytującej przyszłości, w której przedstawisz o wiele lepsze życie, które nastąpi w wyniku wykorzystania oferty.
Wezwij do działania
W tym ostatnim kroku wezwij ostatecznie publikę do działania. Wezwanie powinno być krótkie, zdecydowane i dobrze sformułowane. Niech podejmą działanie teraz. Spraw, aby było to maksymalnie proste z minimalną liczbą kroków niezbędną do zrealizowania celu.
To był ostatni etap przygotowania prezentacji. Jestem bardzo ciekaw, jak bardzo zwiększysz swoje zdolności przemawiania, gdy już wykorzystasz ten plan. Jedno jest pewne. Jeśli nauczysz się prowadzić prezentacje zgodnie z powyższym konspektem, radykalnie zwiększysz swoją skuteczność.
Tylko wyobraź sobie, do jakich pomysłów przekonasz zarząd Twojej firmy, na jakie usługi lub produkty skusisz publiczność lub, jak wielu wyborców zdecyduje się oddać głos na Ciebie.
Jedyne co musisz zrobić, to wykonać krok po kroku przemówienie według tego planu, opierając się na przedstawionych strategiach. Już teraz zacznij ćwiczyć prowadzenie wystąpień, korzystając z sekwencji Monroe.