Walka z brakiem weny
Prędzej czy później nachodzi moment, w którym wpatrujesz się w ekran komputera nie wiedząc jak zacząć. W głowie pustka. Nie chcesz odpoczywać, terminy gonią. Czasem jednak kluczem okazać się może najprostsze rozwiązanie, czyli właśnie przerwa. Spacer, dobry obiad, jakiekolwiek właściwie wyjście z domu i nabranie dystansu. Inspiracji szukać można praktycznie wszędzie.
Praca w domu wiąże się z ogromnym ryzykiem zatarcia granicy pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Najczęstszy problem to rozproszenie uwagi przez innych domowników. Poza tym w domu zawsze znajdzie się coś do zrobienia, od wyprania firanek po wstawienie zmywarki.
Wielu copywriterów decyduje się na pracę w biurach coworkingowych. Są to specjalne przestrzenie, stworzone z myślą o początkujących przedsiębiorcach, freelancerach i wszystkich tych, którzy potrzebują nowego miejsca do pracy. Można tam wynająć biurko przechodnie na godziny lub biurko stacjonarne z dedykowaną szafką na dokumenty. W ofercie zawsze są też salki konferencyjne. Każdy coworking space zapewnia gorącą kawę, szybki Internet - czasem nawet z usługą VPN dla bezpieczeństwa i dostęp do drukarki.
Jak zacząć pisać?
Oczywiście innego podejścia wymaga napisanie artykułu specjalistycznego na techniczny temat, a innego wymyślenie krótkiego sloganu marketingowego. Napisanie trudniejszego artykuły niemożliwe będzie bez wcześniejszego przygotowania. Trzeba jak najwięcej poczytać na dany temat, a inspiracja przyjdzie sama.
W przypadku krótkich zleceń reklamowych warto zacząć od utworzenia dwóch plików: jeden z listą kluczowych pomysłów, a drugi tak, jakbyś opowiadał znajomemu o swoim produkcie lub usłudze. Częstym błędem jest wypełnianie tekstu hiperbolą: produkt jest cudowny, fantastyczny i niepowtarzalny. Tymczasem czytelnik zada natychmiast pytanie: Dlaczego ten produkt jest taki wspaniały? I to jest właśnie kwestia, którą trzeba wyjaśnić.
Przekonaj czytelnika argumentem. Użyj czasowników, a teksty zyskają wiarygodność. Na przykład zdanie „Zarezerwuj nasz fantastyczny kurs gotowania, najlepszy na rynku.” wypadnie zdecydowanie mniej przekonująco w porównaniu z „Na tym kursie nauczysz się technik gotowania od pierwszej lekcji.” Im więcej przymiotników używasz, tym bardziej sprawiasz wrażenie, że musisz ozdobić produkt, aby go sprzedać.
W pisaniu nie ma jednego złotego środka. Każdy copywriter wypracowuje własne sposoby działania. Oczywiście istnieje szereg poradników dla początkujących autorów tekstu i zapewne warto do nich zajrzeć. Jednak bardziej potrzebna jest kreatywność, znajomość psychologii, marketingu, dobry styl pisania - nie jest to zawód, którego da się po prostu wyuczyć.