Po pierwsze obecność. W tradycyjnym podejściu do szkolenia postrzega się je jako narzędzie skierowane do zespołu pracowników, wymagające fizycznej obecności. Niejednokrotnie jest to bardzo trudne z logistycznego punktu widzenia. Dynamiczny rozwój gospodarczy stawia przed przedsiębiorcami wysokie wymagania, zmuszając do dywersyfikacji rynków zbytu i poszerzania sieci dystrybucji. Tym trudniejsze staje się przeprowadzanie szkoleń w formie tradycyjnej. W takim wypadku e-szkolenie staje się najłatwiejszym rozwiązaniem.
Po drugie czas. Szkolenie jest najbardziej efektywne, gdy jest szyte na miarę. Przeprowadzane przez zewnętrzną firmę wymaga analizy potrzeb szkoleniowych organizacji, z naciskiem na potrzeby pracowników. Rzetelność tego procesu jest uzależniona od poświęconego mu czasu. Uwzględnienie potrzeb konkretnych odbiorców stymuluje proces uczenia się i wyzwala motywację do nauki. Biorąc pod uwagę, że każde szkolenie ma przynieść wymierne efekty, czas niezbędny na analizę i samo przeprowadzenie szkolenia jest inwestycją w jego powodzenie. W rozumieniu tradycyjnym czas ten może zostać niepotrzebnie wydłużony o okres napływu i analizy danych, który w e-szkoleniu ulega znacznemu skróceniu dzięki narzędziom sieciowym. Czas jest także ważny w kontekście wyboru firmy szkoleniowej. Dzięki nieograniczonym możliwościom dostępu do danych i opinii wybór firmy e-learningowiej jest dużo łatwiejszy. Firmy szkoleniowe specjalizujące się w nowych mediach bardzo dbają o to, by ich potencjalni klienci mieli możliwość weryfikacji kompetencji w szybki, prosty i bezpłatny sposób.
Po trzecie koszty. Nie zawsze firmy dysponują odpowiednio wysokim zapleczem finansowym, by sprostać wymaganiom cenowym renomowanych instytucji szkoleniowych. Mając do wyboru kompetentne, ale drogie usługi lub równie wysokiej jakości, ale bezpłatne nikt nie ma raczej wątpliwości z czego skorzystać. Liderem bezpłatnych e-szkoleń lub warsztatów są duże i renomowane na rynku firmy, dla których dzielenie się wiedzą jest wartością samą w sobie. Przykładem może być międzynarodowy koncern Microsoft, który takie działanie wdrożył już dawno na rynkach zachodnich, a teraz również w Polsce. Zdeterminowane profilem działalności bezpłatne e-szkolenia organizowane przez duże firmy charakteryzują się wysokim poziomem jakości treści. Ich autorzy, będąc ekspertami w swoich dziedzinach, organizują cykle e-szkoleń, dzielą się też wiedzą na branżowych targach czy konferencjach.
Nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych jako nośnika treści stało się powszechne już wiele lat temu. Kraje o zaawansowanym poziomie technologicznym doceniły je ze względu na skuteczność i nieograniczony dostęp. Systemowe projekty znacząco zwiększyły dostęp do Internetu w Polsce, tym samym umożliwiły również rodzimym firmom korzystanie z tego narzędzia. Tym bardziej przyszedł czas, aby przedsiębiorcy zaczęli je wykorzystywać.