Jakie cechy powinien posiadać dobry sprzedawca? Jak powinien się on zachowywać się podczas spotkania z klientem? Jaką powinien przyjąć postawę? W tym zawodzie podstawowym kluczem do sukcesu jest asertywność, dlatego też powinniśmy pracować najbardziej właśnie nad nią. Jest ona ważna, ponieważ bez niej, nawet najlepszy przedstawiciel handlowy szybko się wypali - negatywne komentarze kupujących wykończą każdego, kto nie potrafi sobie z nimi poradzić.
Oprócz prezentowania sprzedawanego towaru, handlowiec powinien wykazać się także podzielnością uwagi, aby w trakcie realizacji zamówienia obserwować, a także od razu równocześnie reagować na wszystkie uwagi, odruchy i zachowania nabywcy. Musi więc być nie tylko sprawny werbalnie, umieć mówić w sposób obrazowy, ale też znać mowę ciała i potrafić ją na bierząco 'czytać' z ciała klienta.
Najważniejszą i złotą zasadą w pracy handlowca jest to, że każdego Klienta powinien traktować w sposób indywidualny. Takie podejście do potrzeb klienta świadczy o trosce o niego, o kulturze obsługi i często przesądza o wyborze dostawcy przez Klienta. Wsprowadza się to do sztuki wzbudzania zaufania. Warto w tym miejscu również podkreślić tzw. kulturę osobistą. Na nią składają się takie czynniki jak: ogólna postawapostawa, umiejętność mówienia poprawną polszczyzną (bez jakiegokolwiek bełkotu) i szacunek dla rozmówcy. Sposób obchodzenia z oferowanym towarem również może pokreślić wyjątkowość danego produktu.