Nie ma pytań? To dziękujemy
Praktyka pokazuje, że mimo dużej wiedzy o procesie rekrutacyjnym wielu kandydatom wciąż trudno jest zadawać właściwe pytania pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Część osób w ogóle pomija tę kwestię, nie wiedząc za dobrze, jakie tematy mogłaby poruszyć. Inni dopytują się o rzeczy banalne lub recytują zdania wyuczone z poradników. Tymczasem od tej części rozmowy rekrutacyjnej zależy bardzo wiele. Nie jest nowością, że zadanie rekruterowi odpowiedniego pytania świadczy nie tylko o inteligencji, ale także czujności, zorientowaniu w branży i chęci uczenia się, co czyni z kandydata idealnego pracownika. Jeśli więc chcesz zostać potraktowany poważnie przez przyszłego pracodawcę, zarezerwuj sobie czas na przygotowanie i stwórz kilka pytań, które rzucą na Twoją kandydaturę trochę lepsze światło.
Twórcze podejście do tematu
Przede wszystkim postaraj się podejść do sprawy twórczo. Kreatywność niekoniecznie oznacza, że masz wywiesić swoje CV na płocie czy zrobić z niego origami (no chyba, że aplikujesz do agencji reklamowej). Pomyśl raczej o tym, co mogłoby Cię zainteresować w związku z Twoim przyszłym stanowiskiem. Niech będą to rzeczy dotyczące tego, co Tobie dałaby praca w tym miejscu. Dobrym pomysłem jest pytanie o ścieżkę kariery w firmie. Wiele firm ma ustalone stałe procedury awansu. Poznanie ich może na wstępie pozbawić Cię złudzeń co do możliwości rozwoju zawodowego lub wskazać szanse na zdobycie kolejnego szczebla drabiny zawodowej. Możesz też poruszyć temat szkoleń i kursów doskonalących, co da Ci orientację w tym, ile pracodawca zwykle inwestuje w pracowników.
Dotarcie do szczegółu
Warto też zapytać o konkretne oczekiwania wobec Twojej osoby i szczegółowe zadania, jakie będziesz wykonywać. Zazwyczaj oferty pracy formułowane są w sposób ogólnikowy, operując hasłami, równoważnikami zdań. Dopytując się o szczegóły, dowiesz się nie tylko bardzo wiele o samej organizacji, ale też wyjdziesz na osobę odpowiedzialnie podchodzącą do swoich obowiązków. Nie od dziś wiadomo przecież, że te same działy w różnych firmach mają odmienne zadania. Jeśli pracowałeś w tym samym zawodzie możesz upewnić się, czy rzeczy, którymi wcześniej się zajmowałeś, wykonuje się tutaj podobnie czy też firma prowadzi inną politykę. Kiedy jednak pierwszy raz aplikujesz na to stanowisko, zapytaj jakich umiejętności mógłbyś się w tej pracy nauczyć oraz czy przewidywane są jakieś programy wdrożeniowe. Rekruter, z którym rozmawiasz, musi mieć pewność, że nie trafiłeś tu przypadkiem, a Twoją obecność poprzedziło przygotowanie do pełnionego stanowiska. Pytanie o szczegóły pokaże to, że jesteś zainteresowany nie tylko jakąkolwiek pracą, ale właśnie tą konkretną.
Kandydat idealny wg specjalistów
Bill McCabe, Sourcing and Recruiting Manager w firmie Follett Software sugeruje, by kandydaci nie pytali tylko o profity związane z pracą: pieniądze, urlopy, karnety na siłownię, ale poruszali także kwestię swojego zaangażowania w rozwój organizacji. Uważa, że dobry aplikant zadaje pytanie o oczekiwania wobec roli, jaka mu przypadnie, gdyby otrzymał angaż, natomiast najlepszy o to, jak mógłby wyjść ponad te oczekiwania. Trochę inny ogląd na sprawę pytań do pracodawcy ma Debra Wheatman, prezes odpowiedzialny za kadry w firmie Done Write. Podkreśla to, że najważniejsze pytania powinny dotyczyć funkcjonowania całej organizacji. Kandydat starający się zdobyć jak najwięcej informacji o tym, w jaki sposób działa firma, jaka jest jej polityka i procedury, wydaje się rekruterowi bardziej przygotowany do zajęcia stanowiska niż osoba, której takie szczegóły nie zainteresowały. Inne zdanie ma Scott Esposito, Dyrektor Zarządzający w Horton International, który sprecyzował 4 pytania, jakie pozwalają kandydatowi wyróżnić się spośród tłumu aplikantów.
1. Proszę przybliżyć mi strukturę firmy (działy, z jakim działem będę współpracował, jaki jest podział obowiązków, jakie są formy ich zarządzania).
2. W jaki sposób mierzone są osiągnięcia (moje własne, działu, firmy)?
3. Co się stało z osobą poprzednio zajmującą to stanowisko (czy odeszła, gdzie znalazła zatrudnienie, czy została zwolniona, czy to nowy etat)?
4. Jakie strategiczne zmiany i innowacje są wymagane w tej firmie? Jak mogę przyczynić się do rozwoju firmy?
Ogólnie zasadą jest to, że im bardziej rekruter koncentruje się na przekazaniu jak najwięcej informacji dotyczących struktury organizacji, tym lepsze było zadane pytanie. Pamiętaj też o tym, że na rozmowie nie tylko Ty się prezentujesz. Także pracodawca pragnie się pokazać od jak najlepszej strony. Jeśli więc dasz mu szansę opowiedzieć Ci trochę o specyfice pracy firmy, tylko na tym skorzystasz.