Sztuka prowadzenia krótkiej, niezobowiązującej rozmowy (tzw. small talk) jest jedną z wartościowych umiejętności komunikacyjnych które pomagają w życiu każdemu kto w jakikolwiek sposób styka się z ludźmi. Nie tylko w biznesie może ona przynieść korzyści, ponieważ nie tylko sprzedawca musi szybko nawiązać dobry kontakt z klientem, ale każdy z nas odniesie korzyści gdy będzie w dowolnej sytuacji potrafił wzbudzić sympatię. Dzięki temu możemy zostać lepiej obsłużeni w restauracji czy sklepie, łatwiej załatwić reklamację, lub rozpatrzenie naszej sprawy w urzędzie.
Tak więc płynne prowadzenie ‘small talk’ jest umiejętnością przydatną dla każdego. Poniżej zamieszczam kilka wskazówek jak robić to dobrze i wystrzegać się błędów.
Unikaj polityki i innych tematów ‘drażliwych’. Unikaj kontrowersji. Unikaj takich spraw które wzbudzają silne emocje i gdzie postawy różnych ludzi są silnie spolaryzowane. Jeśli wejdziesz na taką minę możesz bardzo szybko utknąć ze swoim rozmówcą w swego rodzaju ‘zatorze komunikacyjnym’ w którym nie będziecie już chcieli o niczym ze sobą rozmawiać i nie będziecie mieli do siebie żadnych pozytywnych emocji.
Nie utknij przy tematach ‘pogodowych’. Mówienie o pogodzie jest uniwersalnym sposobem rozpoczynania rozmowy w kulturze europejskiej. Ale jeśli zostaniesz przy tym to nie zyskasz nic więcej niż to że rozmówca zauważy Twoją obecność, zauważy że istniejesz. Jeśli chcesz zbudować dobry kontakt w krótkim czasie, musisz wyjść trochę dalej z tej ‘strefy komfortu’. Musisz wysilić się by powiedzieć coś, co pokaże Twoją osobowość, coś interesującego, coś do czego będziesz mógł wrócić kiedy będzie rozmawiał z tą osobą drugi raz.
Nie wchodź na tematy zbyt osobiste. Ważne jest również by nie przesadzić w drugą stronę. Nie możesz mówić od razu o sprawach osobistych ani naruszać strefy intymnej drugiej osoby.
Zastosuj powyższe wskazówki i nauka sztuki nawiązywania kontaktu z drógim człowiekiem będzie znacznie łatwiejsza.