Zbliża się kolejny termin końcowy a zadanie nie jest wykonane nawet w połowie? Nowy projekt wciąż czeka na realizację? Żeby się wyrobić z tym wszystkim zaczynasz szukać taniej maszyny przenoszącej w czasie o niskim przebiegu. Cóż innego ci pozostało…? Moment – możesz zrobić jeszcze jedno...

Data dodania: 2011-06-21

Wyświetleń: 2040

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Możesz wyleczyć się z choroby zwanej „odkładanie na później”. Tajemna receptura przedstawiona została poniżej. Podążając za tymi prostymi poradami na zawsze pozbędziesz się problemu nieefektywnego zarządzania czasem.

1. Skup się na celach

To jeden z najprostszych sposobów na pozbycie się problemu odkładania na później. Pierwszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę to, własne długoterminowe cele, do których dążysz? Co tak naprawdę chcesz osiągnąć i dlaczego chcesz to zrobić? Czy czujesz motywację, gdy myślisz o tym celu? Jaki ten cel przyniesie rezultat w życiu osobistym lub zawodowym? Czy przyniesie wartość innym ludziom?

Powinieneś mieć nie tylko cele krótkoterminowe, które będą mówiły, co masz robić każdego tygodnia, dnia czy godziny. Warto wyznaczyć także cele długoterminowe, które będą nadawały kierunek wszelkim twoim działaniom. Zastanów się dokładnie, co chcesz osiągnąć. Daj sobie trochę czasu na ich ustalenie. Błędne wyznaczenie celu sprawi, że zaczniesz marnować swój czas, a nawet jeśli zrealizujesz plan to nie odczujesz satysfakcji z jego osiągnięcia i zaczniesz oddalać się od zdrowego, szczęśliwego życia.

Cele, jakie chcesz osiągnąć muszą wychodzić z wewnątrz ciebie i musisz je „czuć”. To ty je wyznaczasz a nie społeczeństwo, rodzina czy partner. To ty masz ustalić kierunek, który sprawi, że każdego poranka poczujesz „palące pragnienie” działania. Jeśli nie znajdujesz pasji w swoim celu i szczerej chęci osiągnięcia go, to trudno będzie cokolwiek zrobić. Możesz dalej „cierpieć na odwlekanie”.

Zapisuj swoje cele, czytaj je każdego wieczoru, wizualizuj. Utrzymuj skupienie i działaj.

2. Ustal racjonalne terminy końcowe

Mając ustalony cel zajmij się wyznaczeniem terminu, w którym powinien on zostać osiągnięty. Gdy wyznaczysz konkretne terminy, będziesz wiedział dokładnie co należy zrobić w określonym czasie. Pamiętaj o tym, że ile czasu dasz sobie na wykonanie zadania to prawdopodobnie tyle ono potrwa. Tak właśnie nastawia się umysł. Powiedzmy może to być tydzień i może to być miesiąc. Jeśli ustalisz zbyt dużą ramę czasową zaczniesz po prostu robić wszystko wolniej, dokładniej, dłużej. Należy ustalić rozsądny termin końcowy, który zarówno będzie motywował do ciągłej codziennej, intensywnej pracy, a także pozwoli na solidne wykonanie tej pracy.

Z drugiej strony pamiętaj, że termin nie może być nierealistyczny. To także spory błąd ludzi, którzy pragną szybkiej zmiany w swoim życiu. Dla przykładu do przebiegnięcia maratonu nie można przygotować się w tydzień. Nierealistyczne terminy są niezdrowe, stresujące, prowadzą do porażki i niszczą motywację.

3. Powoli wychodź ze strefy komfortu

Odwlekanie może być spowodowane koniecznością zmierzenia się z niezbyt komfortową sytuacją. Rozwijając się i dążąc do osiągnięcia własnych celów czasem trzeba zmierzyć się z sytuacjami, które nawet budzą  strach. Jak to zrobić? Strefę komfortu najlepiej poszerzać kawałek po kawałku. Dokładnie tak jak mówi przypowieść o zjedzeniu słonia…Dokonasz tego tylko kawałek po kawałku.

Dyskomfort znajduje się zazwyczaj w rzeczach, których wcześniej nie robiliśmy i są w pewnym stopniu nieznane. Warto nieustannie poszerzać swoją strefę komfortu, ucząc się nowych umiejętności i podejmując nowe ryzyko. Działając w ten sposób dojdziesz w końcu do momentu, w którym nic nie będzie mogło cię powstrzymać.

4. Planuj następny dzień, wieczorem dnia poprzedniego

Weź swój notes i zapisz wszystkie najważniejsze rzeczy, jakie chcesz wykonać jutrzejszego dnia. Po zapisaniu planu, wyobraź sobie jak wykonujesz te wszystkie czynności w ciągu następnego dnia. Dzięki temu nastawisz się psychicznie na ich wykonanie i łatwiej będzie ci przejść do ich realizacji.

Ustal także plan na najbliższy tydzień, a nawet ogólny plan na cały miesiąc. To bardzo ważne! Gdy będziesz miał wszystko zapisane nie będziesz musiał pamiętać o tym wszystkim i poczujesz większy spokój a także kontrolę nad swoim życiem. Poza tym wiedząc, dokładnie, którego dnia, czym będziesz się zajmować nie będziesz musiał się martwic o terminy końcowe. Używaj dziennika, organizera, kalendarza lub narzędzia wykorzystywanego przez zawodowców tzw. tom’s planner.

5. Zrób coś trudnego

Niestety nie można oczekiwać, że wszystko przyjdzie łatwo. Czasem trzeba wykonać także trudne zadania, które nie sprawiają zbyt dużej przyjemności. Są one częścią życia i nie można ich uniknąć. Im szybciej się z nimi oswoisz tym lepiej.

Jeśli masz w nawyku unikanie rzeczy, które sprawiają, że czujesz dyskomfort zacznij powoli przechodzić do coraz trudniejszych zadań. Niech na początku będzie to coś, co nie narazi Cię na wielkie stresy a pozwoli poczuć osiągnięty sukces.

Każde zmierzenie się z trudną sytuacją sprawia, że stajesz się silniejszy. W końcu dojdziesz do miejsca, w którym odwlekanie stanie się pozbawione sensu, bo nie będziesz miał problemów z wykonywaniem nawet trudnych, nieprzyjemnych zadań.

6. Podziel duże zadania na małe części

Często mając do wykonania duży projekt nie do końca wiadomo, od czego zacząć. Dobrym pomysłem jest podzielenie go na mniejsze części. Poświęć więcej czasu na planowanie, gdyż dobry plan zaoszczędzi ci mnóstwo czasu, podczas realizacji zadania. Dobry szczegółowy plan wskaże w jasny sposób, od czego warto byłoby zacząć pracę.

7. Nagradzaj siebie i bądź wyrozumiały dla siebie

To ważne by nagradzać samego siebie po wykonaniu trudnego zadania nawet, jeśli była to tylko cześć dużego projektu. Nagrody wspierają zaangażowanie i motywację do dalszej pracy. Każdy lubi zostać nagrodzonym lub pochwalonym, chociaż raz na jakiś czas. Po widocznych osiągnięciach następuje na to najlepszy czas.

Musisz wiedzieć, że stanie się super – produktywną osobą nie następuje z dnia na dzień. Produktywność to ciągłe ulepszanie i rozwój. Czasem napotkasz trudności a czasem wynikną nieplanowane zdarzenia, które przeszkodzą w realizacji zadania. To normalne. Najważniejsze by uczyć się na błędach, wracać do zadania i nie oglądać się za siebie. Tak długo jak się podnosisz i podejmujesz działanie jesteś zwycięzcą.

Odkładanie wszystkiego na później to po prostu nawyk. Można go zmienić, tak jak każdy inny, jednak to zajmuje trochę czasu (przynajmniej 21 – 30 dni).

Wiem, że jesteś w stanie zmieniać swoje nawyki i jestem pewien, że kilka przedstawionych porad pomoże ci stać się o wiele bardziej produktywną osobą. Wszystko jest do osiągnięcia.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena