W dzisiejszym świecie coraz trudniej o dobrą organizację dnia. Ciągle się gdzieś spieszymy, na wszystko brakuje nam czasu. Jest tyle spraw do załatwienia, praca, rodzina, studia, a gdzie czas na życie prywatne i odpoczynek. Doba nie jest z gumy, nie rozciągnie się dla naszych potrzeb.

Data dodania: 2011-02-20

Wyświetleń: 1932

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ty, my musimy zastanowić się, jak zorganizować sobie życie tak, aby ze wszystkim zdążyć, a przy tym móc złapać oddech.

Oto kilka cennych wskazówek dotyczących efektywnego zarządzania czasem :

Po pierwsze powinniśmy się zastanowić jakie są nasze priorytety. Jakie zadania musimy wykonać „na wczoraj”, a z jakimi możemy poczekać. Powinniśmy stworzyć hierarchię i zgodnie z nią postępować. Nie odkładajmy ważnych spraw na później, bo może się okazać, że nie zdążymy ich załatwić, po co zatem narażać się na niepotrzebny stres i w panice szukać innego rozwiązania, skoro można ze wszystkim zdążyć, podchodząc do tego z głową.

Dobrą metodą na zapamiętanie wszystkich zadań, które mamy wykonać w ciągu dnia, jest prowadzenie terminarza. Zapisujmy w nim sprawy, które mamy do załatwienia, podając dokładną godzinę ich wykonania.

Jeśli planujemy umówić się na spotkanie, zróbmy to z kilkudniowym wyprzedzeniem i poprośmy osobę, z którą mamy się zobaczyć, aby potwierdziła spotkanie bądź uprzedziła o jego odwołaniu, wtedy mamy czas, żeby w to miejsce zaplanować coś innego. Jeśli i ta metoda bywa zawodna, możemy ważniejsze wydarzenia notować w telefonie, ustawiając sobie przypomnienie, które odezwie się o konkretnej godzinie.

Dobrze jest także wypracować sobie stały rytm dnia, czyli, jeśli to możliwe, robić te same rzeczy o tej samej porze. Dzięki takiemu zabiegowi przyzwyczaimy się do planu zadań, który należy zrealizować. Czasem zdarza się, że jakaś sprawa wyskoczy nagle i zburzy nasz idealnie ułożony harmonogram. Nie ma powodu do paniki. Jeśli jest ona naprawdę ważna, załatwmy ją w pierwszej kolejności, a później realizujmy po kolei ułożony wcześniej plan działania.

Ważne jest także, aby dać sobie pewien margines, czyli dodatkowy czas na wykonanie zadań, które sprawiają nam kłopot i obawiamy się, że ich wykonanie może zająć więcej czasu niż przypuszczaliśmy. Jeśli np. jesteśmy umówieni na spotkanie w mieście, a mamy tendencję do spóźniania, wyjdźmy z domu trochę wcześniej. Lepiej poczekać na partnera niż przyjść po czasie, ponieważ nie każdy toleruje takie nawyki.

Jeszcze jedną, ważną rzeczą jest to, aby koniecznie znaleźć czas na odpoczynek i dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę snu, gdyż  mimo idealnie zorganizowanego dnia, możemy nie podołać wszystkim zadaniom, jeśli nie będziemy wypoczęci.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena