Promowanie siebie w sieci i świadome tworzenie własnego wizerunku w przypadku budowania własnego biznesu online jest niczym innym jak kreowaniem własnej marki. Kiedy jako osoba zaczniesz posiadać cechy marki, będziesz wywierać większy wpływ i większe wrażenie na innych.
Nie oznacza to, że musisz wyłożyć duże pieniądze, wynająć stylistę i profesjonalnego fotografa. To znaczy, że powinieneś określić swój główny komunikat i zacząć go promować jako osoba stojąca za swoim - jeszcze anonimowym - biznesem online. Anonimowość nie budzi zaufania, a twoim celem jest budowanie wiarygodności i zaufania.
Od czego zacząć? Od określenia czym tak naprawdę się zajmujesz z punktu widzenia korzyści twoich potencjalnych klientów oraz od spisania swoich mocnych stron i skupieniu swojego komunikatu właśnie na tym. Bez odrobienia tej lekcji, trudno będzie ruszyć dalej. Załóżmy, że ciebie to nie dotyczy. Wiesz jakie korzyści mają twoi klienci z twojego produktu lub usługi i wiesz jakie masz mocne strony.
Bez względu na to czym się zajmujesz, jakie wyznajesz wartości, jaką misję i wizję dla siebie ustalisz, jest jedna cecha marki, która jest najważniejsza. Posiadają ją wszystkie marki i ty także chcesz ją mieć, choć może jeszcze o tym nie wiesz. To SPÓJNOŚĆ.
Spójność jest najważniejsza i posiada ogromne znaczenie, zwłaszcza w Internecie, kiedy twoi potencjalni klienci lub partnerzy biznesowi mogą mieć pierwsze wrażenie na twój temat tylko na podstawie tego co zobaczą w Internecie.
** Spójność jest jak koszula, którą nosisz **
Każdy z nas jest bombardowany 4 tysiącami informacji codziennie, na szczęście większość z nich szybko zapominamy. Dlatego właśnie, tak trudno zwrócić na siebie uwagę. I tu z pomocą rusza spójność.
Personal branding określa spójność tak: informacja jaką sam wysyłasz, wzmacniająca kluczowe informacje na twój temat.
W efekcie odbiorca informacji, kojarzy cechy sugerowane przez wysyłane przez ciebie informacje na twój własny temat. Spójność ułatwia zapamiętywanie.
** Jak zacięta płyta – powtarzaj i ty… **
Psychologia udowodniła, że im częściej informacja jest powtarzana, tym jest lepiej pamiętana, ale również tym lepiej jest zapamiętywana, jeśli jest powtarzana w tej samej formie.
Przykładem może być opis, który ma być krótki i charakterystyczny:
„Jestem coachem marketingowym. Uczę ludzi jak wykorzystać marketing do budowania swoich marek i biznesów”
We wszystkich profilach (Facebook, Twitter, LinkedIn, Goldenline i Blip) powtórz to samo, w identycznej formie. To zabieg pozycjonujący ciebie, twoją wiedzę i twoje usługi.
** Zdjęcie też powtórz… **
Regułę powtarzania, ułatwiającą zapamiętywanie zastosuj również do materiałów wizualnych, w tym swojego zdjęcia. Wszędzie używaj tego samego zdjęcia – ułatwisz innym kojarzenie. Kilka zdjęć możesz wprowadzić później, ale gdy zaczynasz jedno zdjęcie jest najefektywniejsze.
** Skup się na wybranym temacie **
80% tego o czym piszesz powinno dotyczyć głównego tematu w jakim zdecydowałeś się specjalizować. Inni nie będą pamiętać każdego twojego zdania, ale powinni kojarzyć obszar w jakim się poruszasz.
Ta reguła działa również w odwrotną stronę - jeśli na Facebooku, Twitterze, Goldenline, Blipie będziesz głównie opowiadał dowcipy, będziesz pamiętany jako osoba opowiadająca dowcipy – chyba, że na tym właśnie ci zależy.
** Styl językowy w jakim komunikujesz się z innymi **
Język i słownictwo są także obszarem, który pomaga w budowaniu własnej marki online. Jeśli decydujesz się pisać w jednym miejscu np. na blogu używając języka humorystycznego, trzymaj podobny styl we wszystkich innych miejscach w jakich komunikujesz się ze swoimi potencjalnymi klientami, bo styl komunikacji też jest częścią spójności.