Wprowadzenie tej metody do przedsiębiorstwa wiąże się ze zmianami organizacyjnymi, dlatego ważną rolę powinien odgrywać czynnik ludzki. Jego pominięcie jest często skutkiem niepowodzenia wdrażania BPR. Reengineering ma celu poprawę efektywności w krótkim czasie poprzez szybkie i radykalne przeprojektowanie procesów zachodzących w organizacji. Zalecane jest przeprojektowanie jednego z głównych procesów, a nie wszystkich naraz. Jako kryterium wyboru można się posłużyć następującymi wyznacznikami tj. koszt, terminowość czy skala problemów determinowanych przez dany proces.
Zasady BPR
- Skupienie się na kluczowych procesach przedsiębiorstwa,
- Procesy muszą wychodzić od potrzeb klienta,
- Przedsiębiorstwo musi się skoncentrować na swojej podstawowej działalności,
- Wykorzystanie nowoczesnych systemów informacyjnych,
- Odrzucenie balastu przeszłości,
- Myśleć inaczej,
- Uwzględnić istniejące ograniczenia.
Korzyści BPR
- Skrócenie cyklów produkcji,
- Redukcja kosztów,
- Polepszenie jakości i zadowolenia klienta,
- Podniesienie rentowności,
- Rozszerzenie udziału w rynku.
Sześciostopniowy tok postępowania BPR wg. T.R. Furey:
1 Etap - Określenie wymagań klientów
2 Etap - Ocena stanu istniejącego
3 Etap - Analiza i modyfikacja stanu istniejącego
5 Etap - Projektowanie nowego procesu
6 Etap - Wdrożenie udoskonalonego procesu
Najczęstsze błędy przeprowadzania Reengineeringu
- Błędna interpretacja idei BPR,
- Niewłaściwa identyfikacja procesów Niewspółmierne oczekiwania,
- Zbyt wydłużony czas wdrażania BPR,
- Brak odpowiednich środków do wyznaczonych celów,
- Zbyt niskie zaangażowanie kierownictwa, w tym również brak przekonania do BPR.