Przy samodzielnym badaniu marki, wielu przedsiębiorców popełnia błąd, sprawdzając tylko czy nie istnieją już nazwy identyczne. Zapominają, że dana nazwa, choć nie jest przez nikogo wykorzystywana, może naruszać prawa innych podmiotów. To z kolei grozi sporem sądowym. Opowiem ci więc co nieco o badaniu znaku towarowego.

Data dodania: 2021-03-02

Wyświetleń: 80

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Badanie znaku towarowego. Jak sprawdzić czy nazwa firmy nie łamie prawa?

Jak to jest z tą prawną ochroną marki?

Niezastrzeżona nazwa firmy także podlega ochronie prawnej. Oczywiście ochrona ta jest minimalna, często ograniczona do obszaru, na którym działasz, np. twoje miasto. Sama rejestracja firmy, czy to w CEIDG, czy w KRS, nie daje wyłącznego prawa do danej marki. Dla przykładu – w CEIDG firm o nazwie ADAM-BUD znajdziesz 27, a POLBUD ponad 160. Możesz to sprawdzić sam.

Jeśli zależy ci na silnej ochronie swojej marki, to musisz złożyć wniosek do Urzędu Patentowego o rejestrację znaku towarowego. Coraz więcej firm decyduje się na ten krok, gdyż korzyści z tego tytułu są bardzo duże. Graficznie różnice pomiędzy obiema formami ochrony można przedstawić tak:



Rejestrując swój znak towarowy otrzymujesz świadectwo ochronne, w którym wymieniony jest m.in. właściciel tego znaku. W rejestrze pojawia się także odpowiedni wpis dotyczący zarejestrowanego przez ciebie oznaczenia. Właśnie dzięki temu możliwe jest zbadanie czy dana nazwa firmy jest już zarejestrowana.




Zobacz również:

Dlaczego tak ważne jest zrobienie prawidłowego badania znaku towarowego?

Zauważyłęm, że ludzie podchodzą do weryfikacji nazwy firmy jak do szukania wolnej domeny internetowej. Poświęcają na to kilka minut i jak nie znajdą firmy o identycznej nazwie zakłądają, że nie złamią prawa. To powazny błąd bo zarejestrowane znaki towarowe chronione są również na podobieństwo. Innymi słowy i tak możesz być pozwany przez firmę, której nazwa lekko się od Twojej różni.

Robiąc samodzielne poszukiwania ludzie ograniczają się najczęściej do wyszukiwarki Google oraz właśnie domen internetowych. Tyle, że Google pokazuje wyniki lokalne więc wątpliwe aby wskazał podobną firmę np. z Włoch. Ten przedsiębiorca może mieć zarejetsrowany znak towaorwy i mieć monopol na terenie Polski. Dowiesz się tego za kilka lat jak otrzymasz pismo od jego prawników.

Właśnie dlatego tak istotne dla twojej firmy jest wykonanie badania znaku towarowego. Najlepiej zgłosić się z tym do rzecznika patentowego. Osoba z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem dobrze poradzi sobie z tak skomplikowanym zadaniem.

Jak sprawdzić czy dana nazwa firmy jest zarejestrowana?

Istnieją bazy w internecie, które umożliwiają ci sprawdzenie, czy nazwa firmy, której chcesz użyć jest już zarejestrowana. Korzystanie z nich jest możliwe bez żadnych opłat.

W bazie UPRP znajdziesz informacje na temat znaków towarowych zarejestrowanych w Polsce i chronionych na terytorium naszego kraju. Uważaj jednak – na obszarze Polski chronione są także znaki unijne, więc sprawdzenie wyłącznie tej bazy to za mało.

Jeśli interesują cię znaki chronione na terenie Unii Europejskiej to zajrzyj do bazy EUIPO. Jej prowadzeniem zajmuje się Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Międzynarodowe znaki towarowe natomiast, czyli te, które podlegają ochronie w konkretnych państwach czy regionach na świecie, znajdziesz w bazie WIPO. Jest to rejestr administrowany przez Światową Organizację Własności Intelektualnej.

Na jakiej podstawie ocenia się czy znaki są kolizyjnie podobne?

Zbadanie czy twoja nazwa firmy jest taka sama jak zastrzeżony znak towarowy to nie wszystko. Konieczne jest także sprawdzenie pod kątem podobieństwa, gdyż i tutaj może dojść do naruszenia cudzych praw.

O ile ocena w oparciu o kryterium identyczności jest łatwa, tak ocena pod względem podobieństwa jest niezwykle trudna. Nie znajdziesz bowiem w ustawie konkretnych przepisów mówiących kiedy mamy do czynienia ze znakami podobnymi. Tutaj konieczna jest znajomość orzecznictwa sądów oraz urzędów, które wskazują jak należy to oceniać.

Istnieją trzy płaszczyzny, na których dokonuje się oceny podobieństwa znaków towarowych. Jest to:

  1. Płaszczyzna graficzna – jak sama nazwa wskazuje, dotyczy szaty graficznej znaków towarowych
  2. Płaszczyzna fonetyczna – dotyczy znaków słownych, gdzie oceniane jest brzmienie nazwy
  3. Płaszczyzna koncepcyjna – tutaj chodzi o porównanie znaczenia obu oznaczeń

Pamiętaj jednak o tym, że jeszcze przed porównaniem należy sprawdzić co kryje się pod daną nazwą, tzn. jakie produkty bądź usługi są oferowane. Nie ma mowy o kolizji w sytuacji, gdy nazwą VANILLA posługuje się zarówno cukiernia, jak i salon kosmetyczny. Obie firmy działają w różnych branżach i nie ma tutaj możliwości pomyłki.

Warto także wspomnieć, że twoja interpretacja danej sprawy może znacząco różnić się od interpretacji sądu czy urzędu. Ponownie więc zalecam skorzystanie z usług fachowego rzecznika patentowego, który dobrze zna sposób działania urzędów oraz sądów i dokona poprawnej analizy twojej marki.

Czy są rodzaje znaków, których urząd nie zarejestruje?

Mogłoby się wydawać, że skoro wymyśliłeś nazwę, która nie koliduje z tymi już zastrzeżonymi, to rejestracja jest tylko formalnością. Niestety nie jest to takie proste – pewnych rodzajów oznaczeń zarejestrować się nie da. Są to nazwy opisowe, nazwy rodzajowe oraz nazwy niedystynktywne.

1. Znak będący nazwą opisową

Cechą nazwy opisowej jest to, że od razu wskazuje na to, co się za nią kryje. Tanie Smartfony to prosty przykład takiej nazwy – bezpośrednio wskazuje na rodzaj oferowanego produktu, w tym przypadku smartfonów. Takiej nazwy w Urzędzie Patentowym nie zastrzeżesz.

2. Znak będący nazwą rodzajową

Za nazwę rodzajową uznajemy taką, która kiedyś, ze względu na swoją oryginalność, mogła służyć odróżnianiu towarów lub usług na rynku, jednak z powodu wzrostu popularności przestała być kojarzona z konkretną firmą, a zaczęła być kojarzona z produktem.

Najlepszym przykładem są tutaj krówki, popularne cukierki. Co ciekawe, możliwe obecnie toczy się spór o unieważnienie znaku towarowego „Paczkomat”, któremu Poczta Polska zarzuca właśnie, że jest określeniem rodzajowym.

3. Znak będący nazwą niedystynktywną

Podstawową funkcją znaku towarowego jest odróżnianie produktów bądź usług dostępnych na rynku. Logicznie zatem, jeśli jakiś znak takiej funkcji nie może spełniać, to nie może być zarejestrowany w Urzędzie Patentowym.

Użyje tutaj przykładu z nazwą okazje.pl. Rejestracja takiego oznaczenia byłaby mocno uciążliwa dla innych firm oraz ograniczałaby je. W końcu wyrażenia „okazje” używa praktycznie każdy przedsiębiorca.

Podsumowanie

Silną ochronę prawną twojej marce zapewni zastrzeżenie znaku towarowego. Choć analiza prawna nie jest czynnością wymaganą w procesie rejestracji, to zdecydowanie warto ją wykonać w celu uniknięcia ewentualnych sporów sądowych z innymi firmami. Ważne jest jednak prawidłowe jej wykonanie. Rzecznik patentowy będzie w stanie pomóc ci w tej sprawie.

Licencja: Copyright - zastrzeżona