Dysleksja
Trudności Kamila można ująć w sposób następujący:
* niezręczność manualna
* rysunki ubogie pod względem treści, schematyczne, narysowane elementy często zniekształcone
* niezadowolenie z wykonanej pracy
* zakłócenia orientacji przestrzennej
* podczas pisania wykonywanie gwałtownych, pozbawionych płynności ruchów
* pismo mało czytelne, nieestetyczne
* litery nieutrzymane w liniaturze, brak połączeń lub upraszczanie ich
* kłopoty z rozplanowaniem tekstu w linii, na stronie zeszytu
* opuszczanie liter, mylenie liter o podobnym kształcie, przestawianie kolejności liter, pojawienie się pisma lustrzanego
* pisanie z pamięci tylko urywków zdań, pozbawionych sensu fragmentów tekstu
* wolne tempo pracy
* wypowiedzi niechętne, proste w zakresie formy i treści, nie zawsze poprawne gramatycznie
* kłopoty z analizą i syntezą wyrazów
* podczas czytania wielokrotnie, uporczywie powtarzane głoskowanie, ale nieprowadzące do scalenia słowa
* brak rozumienia czytanego tekstu – często wpływało to na powtórne czytanie go
Diagnoza
Podjęłam działania zmierzające do jak najwcześniejszej diagnozy przyczyn trudności chłopca. W poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzono: „Trudności ucznia mogą mieć charakter specyficzny. Dziecko z ryzyka dysleksji”. Wśród wskazań poradni było zalecenie objęcia ucznia pracą w zespole korekcyjno-kompensacyjnym. Wiadomo było, że dziecko nie wyrośnie z trudności w nauce, natomiast niepowodzenia szkolne trwające długo spowodują:
- potęgowanie tych zaburzeń w rozwoju, które były główną przyczyną niepowodzeń szkolnych
- wystąpienie nowych, które nie istniały w czasie pojawienia się pierwszych trudności i niepowodzeń
- systematyczne pogarszanie się ogólnej sprawności umysłowej ucznia
- obniżenie zainteresowania nauką i spadek motywacji do osiągania sukcesów szkolnych
- obniżenie ogólnej odporności nerwowej ucznia, w szczególności jego tolerancji na stres
- narastanie konfliktów emocjonalno-uczuciowych w środowisku domowym ucznia (na tle złych postępów w nauce)
- narastanie konfliktów w środowisku szkolnym
Ustaliłam cele swojej pracy z dzieckiem oraz zadania, prowadzące do podwyższenia jakości pracy chłopca. (...)
*imię chłopca zostało zmienione
Materiał opracowano na podstawie publikacji „Moja praca z dzieckiem ryzyka dysleksji” A.M.Glinki,
Życie Szkoły, 3/2007