W nowej podstawie programowej stwierdzono m.in., że dziecko ma wykazywać zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (również architekturą zieleni i architekturą wnętrz). Zapis ten wzbudził wiele dyskusji wśród pedagogów i rodziców...

Data dodania: 2011-05-05

Wyświetleń: 1700

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Doświadczenie organizacji zajmujących się edukacją architektoniczną (zwanej również przestrzenną) pokazuje, że włączanie nawet najmłodszych dzieci w rozmowę o architekturze nie tylko nie jest dla nich zbyt trudne, ale może stać się świetną okazją do zabawy.

Dzieci, które biorą udział w rozmowach o przestrzeni, potrafią uważniej spojrzeć na to, co nas otacza: dom, przedszkole, własną miejscowość, miejsca powszechnie znane i te osobiste, ważne dla nas samych; są uwrażliwiane na piękno zabytków i przyrody; rozwijają naturalne zainteresowanie światem; wymyślają, budują, tworzą; poznają w nietypowy sposób historię, dowiadują się, jak dawniej budowano, w jaki sposób wynalazki wpływały na architekturę, jak zmieniał się krajobraz miasta; rozwijają zmysł estetyczny i plastyczny.

Wystawy dla małych odbiorców

Okazją do nauki o przestrzeni mogą być wystawy. Coraz więcej muzeów przygotowuje ciekawe propozycje dla młodszych odbiorców. W krakowskim Muzeum Archeologicznym można zobaczyć modele wyjaśniające, jak dawniej budowano. Jest to świetny pretekst do wielu zabaw – rysowania, budowania makiet, tworzenia opowieści czy etiudy teatralnej. Ciekawą propozycją jest również interaktywny plac zabaw, wędrująca wystawa autorstwa Patrycji Mastej i Dominiki Sobolewskiej. Do tej pory prezentowana była w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, w Zachęcie w Warszawie i w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.

Podczas rozmów z dziećmi potwierdziło się, że przedszkolaki bardzo lubią obserwować naturę. Stąd pomysł utworzenia „ścieżki bosych stóp”, która pozwoliłaby poznać – dotknąć, powąchać i zobaczyć – różne naturalne materiały, takie jak: liście, szyszki, kamienie. Nie poprzestaliśmy jednak na wymyślaniu. Na zakończenie roku szkolnego zorganizowaliśmy warsztaty, w ramach których dzieci, z pomocą prowadzących, zbudowały taką ścieżkę. Małopolski Instytut Kultury zaprasza nauczycieli i wychowawców przedszkoli z Małopolski do udziału w kolejnej edycji projektu Oswoić przestrzeń, która rozpocznie się w styczniu 2010 roku.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena