Proste codzienne czynności i zadania powierzane przedszkolakowi mogą w interesujący dla niego sposób wpływać na rozwój umysłu. Trudno uwierzyć, że grabienie jesiennych liści, pływanie czy obserwacja zwierząt „wychowują” małego geniusza?

Data dodania: 2011-05-19

Wyświetleń: 1502

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

A jednak gimnastyka wspomaga rozwój umysłu

Regularne ćwiczenia sprawiają, że Twoje serce bije szybciej, a płuca nabierają więcej tlenu. Zastanówmy się, czy te doświadczenia mają wpływ na procesy myślowe i pamięciowe. Otóż specjaliści badający wpływ aktywności fizycznej na rozwój człowieka twierdzą, że dziecko aktywne fizycznie szybciej rozwija się umysłowo, np. czterolatki, które spędzają na aktywnych fizycznych ćwiczeniach cztery godziny tygodniowo osiągają wyższe wyniki w testach paramatematycznych niż rówieśnicy mniej aktywni. Dlatego warto utrzymywać swojego przedszkolaka w stanie aktywności fizycznej. Wymaga to dodatkowej motywacji zwłaszcza zimą, gdy pogoda często nie zachęca dziecka do biegania po podwórzu i spędzania całego dnia na zabawach na świeżym powietrzu.

- Powierz swojemu dziecku obowiązki, które wymagają od niego aktywności fizycznej, takie jak np. grabienie liściczy pomoc w odśnieżaniu.
- Ustal w czasie wolnym przynajmniej raz w tygodniu wspólne zajęcia wymagające ruchu. Wybierzcie się na spacer pieszo lub na rowerach, na pływalnię, pograć w piłkę, a gdy spadnie śnieg– na sanki lub narty. Tobie też przyda się trochę ruchu.
- Pokaż dziecku, że aktywność fizyczna sprawia Ci przyjemność, a nie że jest mozolnym obowiązkiem.
- Kontroluj czas spędzany biernie przez Twoje dziecko, np. przed telewizorem i komputerem. Staraj się dobrze wyważyć proporcje czasu tam spędzanego.
 

 … gry planszowe ćwiczą koncentrację
 
Większość przedszkolaków chętnie będzie grało w gry planszowe. Ta zabawa daje Twojemu dziecku wiele korzyści. Przede wszystkim to świetny sposób spędzania czasu z dzieckiem z obopólną przyjemnością. Przy okazji dziecko ćwiczy koncentrację, postępowanie zgodnie z zasadami gry i regułami oraz czekania na swoją kolej. W sklepach i na targowiskach można znaleźć duży wybór gier dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka, a wiele z nich kosztuje zaledwie kilka złotych. Wybierając grę dla swojego dziecka i przystępując do wspólnej zabawy, zawsze kieruj się poniższymi zasadami.

- Sprawdź na opakowaniu uwagi producenta na temat wieku graczy. Gra dla dzieci od lat 3 wzwyż ma proste zasady,a gra powyżej 5 lat wymaga pewnego zaawansowania gracza. Gry powyżej 7 lat zakładają, że dziecko potrafi już czytać, pisać i rachować.
- Szukaj gier o tematach, które zainteresują Twoje dziecko; dziecko uwielbiające auta z pewnością chętnie zagra w wyścigi samochodowe, czterolatek będzie wolał grę o zwierzątkach niż tę polegającą na zbieraniu pieniędzy.
- Zachęcaj dziecko, by głośno liczyło, gdy przesuwa pionek po planszy albo by nazywało kolory. Dzieci są zachwycone, gdy mogą popisywać się tym, co wiedzą i potrafią.
- Pozwól dziecku pomyśleć przy zabawie: „Jak sądzisz, co zobaczymy, gdy odkryjemy tę kartę?”, „Na które pole powinnam teraz przejść?”.
- Umożliwiaj dziecku szybkie nauczenie się gry i odnoszenie sukcesów poprzez zrozumiałe wyjaśnienie reguł gry.
- Przekonaj dziecko, że nikt zawsze nie wygrywa i że wygrana nie jest najważniejsza. Liczy się radość gry i samowspółzawodnictwo, a prawdziwym zwycięzcą jest ten, kto potrafi uczciwie postępować, pogratulować zwycięzcy i postępować w grze fair.


… obserwacja prowokuje myślenie
 
Codzienne przedmioty i zdarzenia mogą skierować myśli Twojego czterolatka na nowe tory, jeśli tylko odpowiednio je wykorzystasz. Poćwiczmy. Gdy będziecie w domu, spróbuj:
- zamienić kuchnię w laboratorium, gdzie gotująca się woda zamienia się w parę, a sok nalany do plastikowego kubeczka z wetkniętą szpatułką zamarza,dając pyszne lody wodne na patyku,
- przeprowadzić w łazience podczas kąpieli próby, które zabawki toną w wodzie, a które unoszą się na powierzchni i znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje,
- ustawić punkt obserwacyjny w drzwiach wejściowych, patrząc, jak lodowate powietrze z zewnątrz w zetknięciu z ciepłym z domu powoduje zamienianie wilgoci w parę, widoczną gołym okiem (zupełnie jak wtedy, gdy się chucha na mrozie).

Licencja: Creative Commons
0 Ocena