Podstawą sukcesu metody jest wykreowanie grupy profesjonalistów jakości, dysponujących solidną wiedzą statystyczną i metodyczną, wyróżniających się zdolnościami interpersonalnymi i umiejętnościami zarządzania projektami .

Data dodania: 2011-02-17

Wyświetleń: 3160

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Podczas wdrażania Six Sigma konieczne jest przejrzyste zdefiniowanie ról i obowiązków wszystkich członków organizacji. Każdy z pracowników zaangażowanych w realizację tej metody sprawuje przypisaną mu funkcję. Inicjatywa Six Sigma polega na zorganizowaniu zespołu profesjonalistów w hierarchii wzorowanej na karate. Zauważono bowiem, że strategia przełomu w firmie, jaką jest niewątpliwie wdrożenie metody Six Sigma, podobnie jak ta japońska sztuka walki opiera się na dyscyplinie umysłu i systematycznym, intensywnym treningu.

Zasadnicze znaczenie w sukcesie firm wdrażających Six Sigma odgrywa zaangażowanie kierownictwa wyższego szczebla w utrzymanie równowagi struktury organizacji. Odwrócony trójkąt obrazuje relacje między uczestnikami Six Sigma w strukturze organizacyjnej. Sukces Six Sigma zależy od tego, czy wierzchołek odwróconego trójkąta, obrazującego strukturę organizacyjną Six Sigma w przedsiębiorstwie, jest dobrze osadzony na fundamencie zbudowanym z wartości wyznawanych przez liderów organizacji, którzy czynnie popierają i angażują się we wprowadzane zmiany .

W organizacji wdrażającej metodę Six Sigma wyróżnia się następujące role:– champion (mistrz) – przywódca przedsiębiorstwa, czyli senior champion, wybiera osoby, które będą odpowiedzialne za realizacje Six Sigma w poszczególnych jednostkach organizacji, co ma zagwarantować, że Six Sigma obejmie wszystkie kluczowe obszary działalności.

Istnieją dwie grupy takich stanowisk:
– deployment champion – to stanowisko strategiczne na poziomie jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa. Jest on odpowiedzialny za opracowanie i wykonanie planu wdrożenia Six Sigma w podległej mu jednostce. Poza tym odpowiada za skuteczność i wydajność systemów wspomagania Six Sigma. W sensie przywództwa i zaangażowania osoba taka odgrywa rolę podobną do roli dyrektora naczelnego, prezesa lub wiceprezesa firmy, dlatego powinna mieć duże doświadczenie zawodowe na poziomie strategicznym i taktycznym w zarządzaniu zmianami, kierowaniu zespołami specjalistów z różnych dziedzin oraz powinna umieć ustalać cele finansowe dla całego przedsiębiorstwa;

– project champion – to stanowisko taktyczne na poziomie jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa. Osoby na tym stanowisku odpowiedzialne są za identyfikację, selekcję, wykonanie oraz kontrolowanie wyników projektów Six Sigma, realizowanych pod kierunkiem mistrzów czarnego pasa (master black belts). Rozpowszechniają również wszelkie inicjatywy w ramach programu Six Sigma;

– master black belts (mistrzowie czarnego pasa) – mianowani przez championów, sprawują funkcje wewnętrznych ekspertów ds. upowszechniania wiedzy o strategii przełomu w organizacji. Pomagają championom koordynować szkolenia i dobór projektów, w pełnym wymiarze czasu pracy są trenerami black belts (czarnych pasów), informują załogę o zaawansowaniu projektów;

– black belts (czarne pasy) – realizują konkretne projekty, wykorzystując wiedzę nabytą podczas szkoleń, dotyczącą strategii przełomu Six Sigma;– green belts (zielone pasy) – to szeregowi pracownicy przedsiębiorstwa, którzy poza wdrażaniem Six Sigma w dalszym ciągu zajmują się wykonywaniem swoich zwykłych obowiązków.

Zakres ich odpowiedzialności we wdrażaniu Six Sigma jest znacznie mniejszy niż dla wszystkich opisanych powyżej stanowisk. Projekty, które realizują w ramach Six Sigma, mają ścisły związek z ich codziennymi obowiązkami. Rola pracowników green belts polega na wprowadzeniu usprawnień w procesach, ale tylko na taką skalę, jaka odpowiada zakresowi ich obowiązków.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena