Ogólnym celem programu jest rozwinięcie umiejętności psychologicznych uczestników m.in. do otwartego komunikowanie się, wskazanie możliwości unikania zagrożeń poprzez poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi oraz wskazanie możliwości wyboru właściwej drogi w życiu za pomocą przedstawienia wartościowego i zdrowego stylu życia.
Program składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap odbywa się na zasadzie zajęć warsztatowych na obszarze danej szkoły. Z kolei drugi etap obejmuje zarówno działania szkolne jak i pozaszkolne np. w postaci terapii zajęciowej w formie indywidualnej bądź grupowej.
Dlatego też w drugim etapie uczestnikami programu stają się zarówno rodziny uczniów w których występuje problem uzależnień jak i tych których problem nie dotyczy. Należy zwrócić uwagę, że w dalszym etapie programu do współpracy zachęca się wszystkie instytucje z terenu danego miasta, które pragną włączyć się do działań. Najważniejszym celem programu „Eden” jest rozwijanie w młodzieży umiejętności, które sprzyjają abstynencji.
Tak więc najważniejsze jest, żeby pokazać młodym ludziom, że można żyć bez alkoholu. Aby wzbudzić zainteresowanie ze strony uczestników zajęcia odbywają się na zasadzie burzy mózgów, metody której celem jest zintegrowanie klasy czy nauczenie szacunku dla pomysłów innych ludzi.
Inną metodą pracy stosowaną w programie jest m.in. odgrywanie ról i scenek, pogadanka, miniwykład i praca w małych grupach. Bardzo interesujące dla młodzieży jest spotkanie z „trzeźwiejącym alkoholikiem” i prowadzenie z nim rozmowy np. na temat drogi, która doprowadziła do uzależnienia.
Psychologia ukazuje, że ludzkie życie to nie tylko doświadczenie fizyczne, ale także emocjonalne, mentalne i duchowe. Skupienie się wyłącznie na materialnym aspekcie istnienia może prowadzić do braku głębszego zrozumienia siebie. Rozwój świadomości pozwala odkryć nowe poziomy doświadczenia życia i osiągnąć wewnętrzną harmonię.