Jak to się dzieje, że mamy trzy mózgi w jednym? Jaką rolę w procesie uczenia odgrywa konik morski, jaką Mozart, a jaką silne emocje? Czy stwierdzenie,że organ nieużywany zanika odnosi się także do mózgu?Na te,oraz wiele innych pytań odpowiada książka „Ucz się szybciej na miarę XXI wieku"

Data dodania: 2010-05-20

Wyświetleń: 2553

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

„Tak by się nam serce śmiało do ogromnych, wielkich rzeczy, a tu pospolitość skrzeczy"/S. Wyspiański

Znamienne słowa, krótka, aczkolwiek trafna definicja kondycji polskiej edukacji. Chcielibyśmy płodzić genialne dzieci, mieć mądrych i dobrze wykształconych obywateli, a tymczasem techniki uczenia w szkole nie odbiegają nowoczesnością od lat siedemdziesiątych. Przeprowadziliśmy reformę edukacji, podzieliliśmy 12 lat nauki na trzy szkoły, a mimo to drastycznie spada umiejętność czytania ze zrozumieniem, nie mówiąc o znajomości matematyki czy przyrody.

Można zrzucić winę na technikę, komputery, telewizję, ale co nauczyciele robią, aby zapobiec spadkowi poziomu edukacji i wykształcenia? Krótko mówiąc, szarpią się. A to z brakiem pieniędzy w budżecie (przecież mamy kryzys), a to z mało nowoczesnymi władzami jednostek oświatowych, a to z innymi przeszkodami stojącymi na drodze do wprowadzenia nowych reguł i metod nauczania już od najmłodszych lat.

Okazuje się, że czasami nie trzeba ani nowych technologii, ani dużych nakładów finansowych, a jedynie odrobinę pomysłowości, chęci zainteresowania uczniów zdobywaniem wiedzy i umiejętności. Zapewne każdy zadaje sobie teraz pytanie co ma pomysłowość i chęci nauczycieli do lepszego poziomu wykształcenia młodzieży? Otóż sporo. Collin Rose, światowej sławy ekspert w dziedzinie szybkiego i skutecznego uczenia w swojej książce „Ucz się szybciej na miarę XXI wieku" prowadzi czytelników przez poszczególne tajniki uczenia innych, jak również uczenia siebie. Na samym początku przedstawia zasady funkcjonowania naszego najważniejszego organu, mózgu. Pokazuje jak pracuje mózg w procesie uczenia, jak przetwarza zalewającą nas papkę informacyjną, jak wpływa na niego stres i nerwy, a jak uczymy się we śnie. To zdumiewające odkrycia, które pozwolą zrozumieć fizjologiczny, psychiczny i mentalny proces uczenia siebie i innych.

Droga do celu, którym jest umiejętność szybkiego i skutecznego uczenia się jest bardzo prosta. Colin Rose proponuje program MASTER:

M - motywacja

A - akumulacja informacji

S - Szukanie znaczenia

T - Tworzenie dostępnej pamięci

E - Eksponowanie zdobytej wiedzy

R - refleksja nad zastosowaną metodą

Program ten nie wymaga ani pieniędzy, ani zaawansowanych technologii. Pokazuje jak uczyć uczniów uczenia się, selekcjonowania potrzebnych informacji, korzystania z różnych źródeł wiedzy, bez stresu, nerwów, zapominania, za to z radością, która towarzyszy odkrywcom. Wskazuje drogę do tego, aby obudzić w każdym, bez względu na wiek i wykształcenie dziecięcą radość z nauki, odkrywania. Udowadnia, że „celem kształcenia, obok zdobywania wiedzy, musi być rozwijanie mądrości, charakteru i dojrzałości emocjonalnej [...]. By dotrzeć do całej wiedzy zgromadzonej przez ludzkość, wystarczy kilka razy stuknąć w klawiaturę komputera. Nasze dzieci muszą się nauczyć jak sięgać do tej wiedzy oraz mądrze i twórczo ją zastosować. Tymczasem upieramy się, by nauczać tak, jakby nie było żadnej rewolucji informacyjnej". W zmieniającym się świecie, na coraz bardziej wymagającym i zmieniającym się rynku pracy, umiejętność uczenia się, analitycznego myślenia, wyszukiwania i zdobywania informacji, to najcenniejsze atuty. To, czy staniemy się nowoczesnym, wykształconym społeczeństwem, zależy tylko od nas samych, od naszych nauczycieli i wychowawców już od najmłodszych lat.

 Książka Colina Rose jest odpowiedzią na trapiące nas problemy, z których głównym jest to, jak zrobić, żeby dzieci chciały się uczyć i przestały stosować metodę 3Z (zakuć, zdać, zapomnieć). Jest przeznaczona nie tylko dla nauczycieli i metodyków, ale również dla uczniów i wszystkich osób zainteresowanych rozwojem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena