Czy wiesz, że...podczas pierwszego roku życia dziecko uczy się setek umiejętności: rozwija i doskonali zmysł słuchu, wzroku, doskonali ruch i koordynację, trenuje równowagę i uczy się języka! W ciągu kolejnych lat- do piątego roku dziecko rozwija około 50 procent zdolności do uczenia się, a następne 30 procent rozwija do 8 roku życia!

Data dodania: 2010-05-20

Wyświetleń: 3818

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Fakty te wskazują na to jak ważne są właściwe fundamenty dla harmonijnego i wielostronnego rozwoju dziecka, dla jego rozwoju tu i teraz oraz dla jego przyszłości. Fakty te podkreślają także ogromną rolę rodziców i opiekunów w budowaniu środowiska odpowiednio stymulującego dziecko już od pierwszych dni jego życia.

Nasz Maluszek pojawia się na świecie: z pierwszym wdechem do jego płuc dostaje się powietrze, uszy jakiś czas są zablokowane, a gdy płyn w uszach zaniknie dziecko zaczyna dostrajać percepcję słuchową do dźwiękow właściwych dla języka rodzicow. To ciekawe: ucho małego dziecka początkowo odbiera dźwięki w zakresie od 16 do 20 000 Hz! To właśnie z tego powodu małym dzieciom łatwo jest się uczyć wielu językow obcych, ale ta możliwość zamyka się około 3 roku życia. Część z tych dźwiękow nie jest słyszana przez dorosłych - większość językow znajduje się w zakresie częstotliwości od 125 do 8000 Hz.

Czy wiesz, że noworodek przez pierwsze 2 tygodnie widzi świat w biało-czarnych barwach i tylko kolor czerwony, zaś obraz jest wyraźny tylko wobec obiektow, ktore są w zasięgu około 20 cm od jego oczu? Maluszek uczy się też widzieć - początkowo widzi obrazy dostępne na odległość „karmienia piersią". Widzi najlepiej kolory czyste, nasycone (czerwony, niebieski, zielony, pomarańzowy) oraz kontrasty (np. biał-czarne paski lub kropki). Dlatego pierwszą zabawką powinna być np. biało-czarna panda i czerwona piłeczka, ktorą przesuwamy przed oczami dziecka. Pierwsze 9 miesięcy życia malec uczy się setek, a może nawet tysięcy nowych umiejętności z zakresu słyszenia, widzenia, a zwłaszcza ruchu: rownowagi i koordynacji ciała. Ale ulubionym, podstawowym zmysłem poznawania świata jest smak.

Pierwszy etap rozwoju kończy się, gdy dziecko staje na nogach! To wspaniałe osiągnięcie, ćwiczone przez wiele miesięcy oznacza zwycięstwo nad siłą grawitacji i osiągnięcie koordynacji, czyli połączenie w harmonijny ruch całego ciała: nog, rąk, wzroku i kontroli nad tym procesem! Pierwszy krok, ktory pojawia się około 1 roku życia dziecka jest na ogoł wielkim świętem dla rodziny - to faktycznie pierwszy krok milowy w rozwoju dziecka. Pierwszy krok ku samodzielności! Odtąd nasze niemowlę staje się Małym Dzieckiem, by po ukończeniu lat czterech wejść w etap wczesnoszkolny - i stać się przedszkolakiem. Aktywności niemowlęcia można by zatytułować: jaki ten świat ma smak?!

Warto pamiętać o tym, że rozwoj każdego dziecka przebiegać może w odmiennym tempie, ale kolejność etapow rozwojowych jest względnie stała. Istotne jest także, aby pamiętać, że w rozwoju występuje prawo kumulacji - kiedy dziecko „pracuje" nad doskonaleniem stania na dwoch nogach i stawianiem stopy przed stopąw tym czasie moż słabiej rozwijaćsięjego mowa. Po prostu organizm koncentruje sięna jednej czynności. Poźniej -jak chodzenie zostanie opanowane, przejdziemy dalej -do mowienia i doskonalenia wypowiadania się samodzielnego jedzenia, treningu toaletowego ... i moż wreszcie samodzielnego spania w nocy?!

Niemowlę małe dziecko i przedszkolak rozwija się i przejawia przerożne preferencje, uzdolnienia i talenty. Każde dziecko rozwija sięwedłg włsnego planu rozwojowego i nie ma podstaw aby porownywać jedno dziecko z drugim! Czego dziecku potrzeba najbardziej? To oczywiste: miłości, troski, bezpieczeńtwa i ...dobrej zabawy! Dobra zabawa musi być dostosowana do etapu rozwoju sensoryczno-motorycznego dziecka. To oczywiste. Należy pamiętać że zabawa to coś więcej niż tylko opiekowanie się dzieckiem.

Zabawa, dobra zabawa to inwestowanie w harmonijny, wielostronny rozwoj dziecka, budowanie fundamentow jego dobrostanu, kompetencji i szczęśia.

Więc jak się mądrze bawić z dzieckiem? Co i jak robić?

Na to odpowiedź jest prosta -sięnij po Zabawy fundaMentalne! To zestaw 400 propozycji mąrych i zabawnych, logicznie ułżnych zabaw i aktywności, w ktorych możecie razem z dzieckiem po prostu dobrze się bawić a przy okazji budować stabilne, bogate fundamenty rozwoju malca!

Twoje dziecko ma mniej niż2 latka -poznaj Zabawy fundaMentalne 1. Jeżeli malec jest starszy -sięgnij po Zabawy fundaMentalne 2.

Możesz mieć Zabawy fundaMentalne w wersji drukowanej lub online -jak Ci wygodniej! Wybierz zestaw dla siebie i maluszka i bawcie się w domu, w parku, w podróży -wykorzystuj wszystkie okazje - masz przepis jak to robić

Na czym polegają Zabawy fundaMentalne?

Zabawy są opracowane zgodnie z potrzebami dzieci w danym okresie rozwojowym; dostarczają niezbęnych doświadczeń w mini pigułe, w przypadku niemowląt są to kilkuminutowe sesje. Dla dzieci starszych -odpowiednio dłuższe i bardziej złożone aktywności. Program zabaw jest tak zaplanowany, aby dostarczać dziecku stymulacji zmysłów (smaku, węchu, słuchu, wzroku, dotyku i równowagi) oraz by dziecko rozwijało się wielostronnie pod względem aktywizacji różnych rodzajow inteligencji -zgodnie z teorią Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera. Co oznacza zabawy, ktore rozwijają językowo, rozwijają logiczne myślenie i myślenie matematyczne, wyobraźnię przestrzenną muzykalność i słchanie, koordynację ruchową i zręzność manualną, umiejęnoścvi społeczne, a także kreatywność i poczucie własnej wartości. Wiele zabaw -wykorzystując naturalne predyspozycje dzieci, stanowi wprowadzenie do nauki liczenia, czytania, pisania i koordynacji oko-ręka, czyli umiejęności, ktore przydadzą się z całą pewnością dziecku w przedszkolu i szkole.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena