Tegoroczna edycja była odpowiedzią na publikację byłego dyrektora OFSTED (Urząd Standardów w Edukacji) Sir Jima Rose'a, będącą przeglądem programu nauczania w Wielkiej Brytanii w szkołach podstawowych i gimnazjach. Myślą przewodnią artykułu było ukierunkowanie ICT (technologia informacji i komunikacji) na kształcenie umiejętności czytania, liczenia i rozwój osobisty. Te właśnie umiejętności stanowią sedno programu nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach.
W 2001 roku, rząd brytyjski podjął decyzję o udzieleniu szkołom wsparcia w możliwie największym wykorzystaniu technologii informacji i komunikacji. W związku tym każda szkoła otrzymała dotacje na zasadzie tzw. ring-fencing na zakup sprzętu oraz e‑kredyty - przyznawane corocznie każdej szkole, która jest zainteresowana kupnem oprogramowania. W rezultacie, większość szkół podstawowych i gimnazjalnych na terenie Wielkiej Brytanii została wyposażona w tablice interaktywne, projektory, laptopy działające w sieciach bezprzewodowych z dostępem do Internetu oraz cyfrowe rejestratory mp3.
Wiele szkół na terenie Wielkiej Brytanii (ok. 50%) posiada również platformy edukacyjne, tzw. Virtual Learning Environment (w wolnym tłumaczeniu: Wirtualne Środowisko Nauczania). Platforma edukacyjna to główne źródło zasobów, które umożliwia przechowywanie prac uczniów (i nauczycieli), co z kolei pozwala na zachowanie ciągłości oceny. Nauczyciele z łatwością mogą monitorować postępy uczniów i udzielać im wsparcia oraz wskazówek, w jaki sposób poprawić osiągane wyniki. Mają również możliwość przekazywania linków do pomocnych źródeł. Jako że platformy mają formę on-line, rodzice mogą mieć do niej dostęp i obserwować postępy swoich dzieci. Ułatwia to prawdziwie spersonifikowaną edukację ucznia oraz zwiększa zaangażowanie rodziców. Rząd brytyjski wprowadził wymóg posiadania przez każdą ze szkół przynajmniej jednej takiej platformy do końca 2010 roku. Innymi słowy ICT postrzegana jest jako system całego programu nauczania, nie tylko jednego określonego przedmiotu. (Skoro dzieci dużo wcześniej umiały korzystać z komputerów, przesyłać sms - y oraz doskonale wiedziały jak korzystać z portali społecznościowych poza szkołą, z pewnością taki system nie będzie im obcy!)
W jaki sposób Targi Technologii Edukacyjnej stawiły czoła wyzwaniom nowego świata? Co może nam dać nowa technologia - kiedy badania pokazują, że relacje nauczyciela i uczniów są wciąż czynnikiem numer jeden w odnoszeniu sukcesów dziecka w klasie?
Przede wszystkim, na zajęciach najważniejszą rzeczą jest zaangażowanie uczniów i zdobycie ich uwagi, następną - uczenie, a targi BETT show zaoferowały oprogramowanie, które usprawniłoby wizualizację w każdej klasie. Badania wykazują, iż 80% informacji, jakie do nas docierają przyjmujemy wizualnie, wzrokowo. Takie oprogramowanie stworzone na kształt środowiska telewizyjnego, przykuwa uwagę uczniów. Większość oprogramowania tworzonego jest z zamysłem wykorzystania ich na tablicach interaktywnych, jednak szkoły które posiadają jedynie projektory czy rzutniki, mogą również z powodzeniem korzystać z jego dobrodziejstwa. Mamy możliwość udania się w wirtualną podróż po ciele człowieka, przyjrzenia się jego budowie na poziomie budowy tkanek i komórek, możemy udać się w trasę koncertową orkiestry i 'grać' na dowolnych instrumentach, rozpocząć naukę od barwnego interaktywnego quizu, błyskawicznego stworzenia ćwiczeń „uzupełnij luki" oraz stworzenia sprawdzianu, który zmienia się w grę w piłkę nożną. To nieprawdopodobnie motywujące. Najlepszej jakości platformy edukacyjne pozwalają uczniom współpracować i kontaktować się z innymi uczniami. Dział matematyczny w jednej ze szkół stworzył film wideo, który uczy jak rozwiązywać układy równań. Uczniowie mogą oglądać i słuchać filmu na komputerach w domu, bądź na telefonach komórkowych. Zarówno film wideo, jak i wyjaśnienia, zostały stworzone i opracowane przez uczniów! To jest dopiero zaangażowanie!
Colin Rose - Jest założycielem i prezesem angielskiej firmy "Accelerated Learning Systems", członkiem organizacji rządowych, współtwórcą narodowej sieci ośrodków zajmujących się edukacją rodziców. Jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia Naukowego pod patronatem rządu brytyjskiego "Kampania na rzecz uczenia się" (Campaign for Learning). Autor książki: "Ucz się szybciej na miarę XXI wieku", której sprzedano ponad 400.000 egzemplarzy w Wlk. Brytanii i USA. (Wydana w Polsce w 2003 roku). Twórca programu "Master it Faster", którego sprzedano ponad 250.000 egzemplarzy, a który dotyczy umiejętności uczenia się dorosłych, podnoszenia ich ogólnych kompetencji, dostosowania się do nowych warunków pracy. Specjalizuje się również w programach przyspieszonej nauki języków obcych. Współautor programu "Zabawy fundamentalne", którego celem jest wszechstronny rozwój dzieci w wieku 0-6 lat. Autor programu "Champs" dla uczniów w wieku 10-16 lat. W Wielkiej Brytanii program używany jest w ponad 45% szkół Doradca wielu uniwersytetów i koncernów takich jak: Motorola, Xerox, i IBM, Avon Cosmetics, Nestlé Rowntree, PricewaterhouseCoopers, Procter & Gamble. Wykładowca na konferencjach i sympozjach na całym świecie. Colina Rose jest najczęściej cytowanym badaczem w książce "Rewolucja w uczeniu" autorstwa Gordona Drydena i Janette Fos.