Najważniejsze dla odbiorcy strony jest łatwe poruszanie się po niej
oraz korzystanie z wygody, jaką daje Internet - system nawigowania
po stronie musi być skuteczny i przyjazny, a odbiorca powinien
zawsze wiedzieć, gdzie znajduje się aktualnie i jak ma się przenieść
w inne pożądane miejsce.

Data dodania: 2010-05-03

Wyświetleń: 1793

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nowoczesność


Internet to medium nowoczesne. Ludzie korzystają z niego, ponieważ
zapewnia wiele wygód. Ważne, by o nich nie zapominać przy tworzeniu
strony. Jeśli klient chce skorzystać np. ze sklepu internetowego,
należy zagwarantować wszelkie wygody, jakie niosą za sobą zakupy
przez Internet, czyli dostęp do opinii innych klientów, a przede wszystkim
możliwość zapłacenia przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą.
Jeśli prowadzimy np. szkołę językową, warto w specjalnej strefie
na stronie (dostępnej po zalogowaniu się) zamieszczać dotychczasowe
lekcje, daty czatu z lektorem, kiedy można się go zapytać o różne zagadnienia.
Nowoczesność jest standardem. Niekorzystanie z najnowszych
rozwiązań i wygód, jakie daje Internet, może zostać źle odebrane
przez użytkowników.

Styl


Ważne, by przestrzegać spójności stylu, zarówno w sferze tekstu, jak
i grafiki. Działanie takie z języka łacińskiego to zasada decorum. Pamiętaj
o niej, gdyż stronę WWW odbiera się wzrokiem i musi to być
odbiór przyjemny - odbiorca nie może mieć wrażenia, że przechodząc
na kolejną podstronę, znalazł się w innej rzeczywistości. Grafika
musi korespondować z logo, a teksty powinny być pisane tym samym
stylem (ważne, by nie mieszać np. stylu potocznego z naukowym).
Musi on też odpowiadać stylowi preferowanemu przez pożądanego
użytkownika strony www. Do młodzieży trzeba pisać językiem potocznym.
Na stronie firmowej zaś - oficjalnym, biznesowym.

Czytelność i czytelnictwo


Strona powinna być też czytelna pod względem zamieszczonej na
niej treści - jak wskazuje Matt Haig2, informacje na stronie muszą
być ściśle związane z tym, co strona przedstawia, by nie dekoncentrować
odbiorcy zbędnymi treściami. Tekst powinien też być podzielony
na dużą ilość akapitów, by łatwiej się go czytało. Haig wskazuje,
że najprzyjaźniejszymi w odbiorze czcionkami są Arial i Verdana.
Oczywiście wśród tysięcy czcionek, jakie zostały wymyślone, znajdzie
się pewnie tysiąc, które bardziej Ci się spodobają. Sęk w tym, że
przeglądarki internetowe, wyświetlając tekst, korzystają z ograniczonego
zasobu czcionek i te, które chciałbyś, by były widoczne, na
większości komputerów po prostu nie będą się wyświetlać. Problem
ten w skrajnej postaci może nawet przyczynić się do deformacji
tekstu.

Strona żyje


Strona musi być zbudowana w taki sposób, by nie było problemu
z aktualizowaniem jej, dlatego powinna mieć system CMS do zarządzania
treścią - jest to ważne nie tylko dlatego, by odbiorca
strony widział, że firma/instytucja/osoba działa i żyje, ale też dlatego,
że liczy się przy pozycjonowaniu4 strony w wyszukiwarkach (np.
Google wyżej ceni strony stale aktualizowane). Pamiętaj, że CMS
jest tylko narzędziem pomocnym w aktualizacji. Jeśli nie znajdziesz
czasu na to, by zamieszczać na stronie nowe treści, nie tylko CMS
będzie zbędny, ale też i koncepcja strony musi zostać gruntownie
przemyślana.
Nieszablonowo
Należy unikać stosowania szablonów bądź bezpośredniego kopiowania
designu innych stron - istnieje już tyle podobnych do siebie
witryn, że gdy internauta zobaczy kolejną, nie tylko jej nie doceni,
ale będzie postrzegał podmiot takiej strony jako odtwórczy i niepotrafiący
zaoferować nic ciekawego. Może pojawić się również odczucie,
że podmiot strony jest oszustem. Nieszablonowości nie można
traktować jako absolutnego wyznacznika. Na stronach biznesowych
przyjęło się prezentowanie treści zgodnie z określonym kanonem
(przedstawiłem go, wymieniając kilka stron wcześniej, z jakich elementów
składa się witryna firmowa) i odstępstwa od niego nie zawsze
są pozytywnie odbierane.

Poprawny kod


Strona powinna być zbudowana tak, by równie dobrze działała we
wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach - Internet Explorer,
Firefox, Opera. Należy również zwracać uwagę na wygodę obsługi dla
osób niepełnosprawnych oraz w urządzeniach mobilnych, takich
jak np. palmtopy czy smartfony - wszystkie te działania w obrębie
kodu strony są regulowane przez światowe standardy W3C5, Pozytywny
wynik w walidatorze6 W3C stanowi potwierdzenie, że strona
jest przyjazna odbiorcom i wyszukiwarkom - logo W3C, które można
wówczas zamieścić na stronie, dodaje również prestiżu, gdyż wciąż
większość witryn nie przechodzi walidacji poprawności kodu. Poprawnie
zaprojektowany serwis będzie miał logiczną postać w każdych
możliwych warunkach. Obrazki, linki, formularze powinny zawierać
elementy opisowe, które zostaną wyświetlone w przypadku, kiedy
stronę przegląda osoba niepełnosprawna lub serwis jest wyświetlany
za pomocą samego tekstu (np. w telefonach komórkowych).

Zbliżenie


Strona powinna zawierać w widocznym miejscu dane teleadresowe
(brak takich danych pozbawia jakiegokolwiek zaufania ze strony
odbiorcy) wraz z adresem e-mail lub formularzem zapytań, by odbiorca
bez problemu mógł wysłać wiadomość do podmiotu, nawet w środku
nocy, bez konieczności korzystania z telefonu. Warto też podać na
stronie podlinkowane numery firmowych komunikatorów np. Gadu-
Gadu czy Skype. Dzięki temu tworzymy wizerunek firmy dostępnej np. serwis laptopów katowice www.ratujpc.pl
Polecam również maksymalnie przybliżyć swoją osobę lub firmę ciekawym
opisem - nie od dziś wiadomo, że ufamy innym tym bardziej,
im więcej informacji o nich mamy. Ufamy również ludziom takim jak
my, dlatego warto, pisząc o sobie, eksponować cechy, które najbardziej
docenią odbiorcy strony.

Kolejna część artykułu już wkrótce, zapraszam

Licencja: Creative Commons
0 Ocena