Jeśli zdarza Ci się czasami odwlekać wykonanie ważnych zadań tłumacząc sobie: "Zrobię to później" - nie jesteś sam! Tak na prawdę u wielu ludzi funkcjonuje mechanizm odkładania na później, choć w różnym natężeniu.  Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się jak z tym skończyć raz na zawsze!

Data dodania: 2010-04-24

Wyświetleń: 2720

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jeśli zdarza Ci się czasami odwlekać wykonanie ważnych zadań tłumacząc sobie: "Zrobię to później" – nie jesteś sam! Tak na prawdę u wielu ludzi funkcjonuje mechanizm odkładania na później, choć w różnym natężeniu. Jednak gdy staje się to zbyt częste i chroniczne, odwlekanie staje się największą przeszkodą człowieka w drodze do sukcesu.

Kluczem do kontroli i zwalczenia tego nieużytecznego nawyku jest rozpoznanie sytuacji, zrozumienie czemu tak jest i podjęcie działania w kierunku odwrócenia tego procesu.

Najczęściej odkładanie na później ma miejsce w sytuacji, gdy zamiast wykonać ważną sprawę, zajmujesz się czymś przynoszącym więcej rozrywki dla umysłu lub czynnością bardziej komfortową, bardziej mieszczącą się w status quo.

Wielu ludzi przeznacza swój cenny czas na rzeczy mało ważne, a następnie brak im czasu na wykonanie tego – co najważniejsze. Tego, co kluczowe dla ich kariery, sukcesu osobistego czy zdrowia.

Aby skutecznie poradzić sobie z odkładaniem na później, warto rozpoznać jego przyczyny. Poniżej kilka najważniejszych z nich:


Lęk przed porażką

Strach przed porażką jest obok strachu przed śmiercią - największym lękiem ludzkości. Ludzie boją się tego, co może się stać gdy coś im się nie uda. Boją się negatywnych konsekwencji. Jednak w większości przypadków taki lęk jest zupełnie irracjonalny.

Zwiększ pewność siebie i wizualizuj pozytywny wynik każdego zadania które masz wykonać. Zobacz jak z łatwością radzisz sobie z jego wykonaniem, a następnie jak zadanie jest ukończone i jesteś zadowolony z tego powodu, poczuj w ciele emocje a nawet zapach sukcesu! Im więcej zmysłów użyjesz, im obraz będzie bardziej kolorowy, rzeczywisty - tym łatwiej poradzisz sobie z nawet najtrudniejszym zadaniem i zmienisz nastawienie na pozytywne!
Nieprzyjemne zadania

Nieprzyjemne czynności najczęściej wydają się bardziej nieprzyjemne, niż są w rzeczywistości. Pozory mylą! Naucz się nawyku zaczynania dnia, od wykonania najmniej przyjemnego, najcięższego zadania. Dopiero po jego wykonaniu przejdź do drobniejszych, przyjemniejszych.

Gdy wykonasz najcięższe zadanie, daj sobie nagrodę. W ten sposób będziesz uczyć podświadomość i zamieniać strategię w nawyk.

Świetne omówienie powyższej rady znajdziesz w książce Briana Tracy: "Zjedz tę żabę". Autor opisuje właśnie, jak należy rozpocząć od poradzenia sobie z czymś niesmacznym, obrzydliwym ale ważnym, aby potem cieszyć się rezultatami i zbierać żniwa. Metaforą takiego trudnego, ciężkiego zadania – jest żaba :)


Złożone projekty

Wielu ludzi podchodzi do złożonych zadań jak pies do jeża. Mówią sobie: „Nie dam rady”, „To nie dla mnie”, „Nie uda mi się”.

Jest jednak prosta metoda. Podziel każde duże zadanie lub cel na mniejsze, łatwiejsze do wykonania. Zrób check–listę i odznaczaj każdy kolejny kawałek wykonanego zadania. Zdziwisz się, jak szybko poradzisz sobie z nawet największym zadaniem czy projektem!


Niezdecydowanie

Ludzie często odkładają sprawy na później bo nie potrafią podjąć decyzji. Określ dokładny termin podjęcia każdej ważnej decyzji oraz kryteria jej podjęcia. Zapisz ostateczną datę w kalendarzu i podziel się tą wiadomością z kimś innym.
Zbyt małe zainteresowanie

Często gdy jesteś zmęczony lub rozleniwiony, nie jesteś zainteresowany wykonaniem wyznaczonego zadania. Wyznaczaj zadania na taką porę dnia i tygodnia, gdy jesteś u szczytu sił fizycznych i psychicznych. Nagradzaj się za ich wykonanie, obiecaj sobie coś specjalnego gdy tylko je ukończysz.
Perfekcjonizm

Niektórzy odkładają wykonanie zadań na później ponieważ chcą zrobić je perfekcyjnie. Pamiętaj tutaj o zasadzie 80/20 i skup się na najważniejszym - czyli tym co działa. Ustaw daty wykonania dla siebie i powiedz o nich innym, poproś aby Cię sprawdzili.

Utrzymuj swoje wysokie standardy, jednak pamiętaj że to co wydaje się Tobie dobre w 80%, dla kogoś innego może być dobre w 100%. Zamiast siedzieć godzinami nad dopracowaniem mało istotnych szczegółów, przejdź do kolejnego zadania. Dopiero gdy wszystko co najważniejsze jest zrobione, warto udoskonalać to co już funkcjonuje.


Wrogość do zwierzchnika

Ludzie czasem odwlekają z powodu wrogiego nastawienia do osoby, która zleciła im wykonanie zadania. Przejrzyj z szefem zadania czy mieszczą się w Twoich kompetencjach, wyjaśnijcie swoje oczekiwania. Zrób zabawę z nieprzyjemnych zadań. Dawaj sobie punkty i nagrody za każde osiągnięcie. Włącz pozytywne dialogi wewnętrzne, które podtrzymają Cię na duchu i poprawią samopoczucie.

Czekanie na właściwy moment lub nastrój.

Częstą wymówką niektórych osób jest tekst w stylu: „Teraz nie mam odpowiedniego nastroju, aby to zrobić. To nie jest dobry moment. Poczekam na inspirację. Później będzie lepsza pora...” 

Zamiast czekać, zrób pierwszy krok w momencie wyznaczenia celu/ustalenia zadania czy na samym początku dnia pracy. Kolejne kroki w kierunku ukończenia zadania będą już coraz łatwiejsze! Pamiętaj, że pora nigdy nie będzie idealna! A nastrój możesz dowolnie zmieniać, jeśli tylko wiesz jak (zobacz: techniki nlp).
Brak koncentracji, roztargnienie

Czasem powodem odwlekania na późnej jest brak koncentracji i zbyt duże roztargnienie. Zrób check–listę z priorytetami, zarezerwuj czas na każde z zadań.

Skup się na zadaniu i ustal regułę, że nigdy nie przerwiesz pracy nad wyznaczonym zadaniem na maile, smsy, rozmowy z kolegami i koleżankami z pracy, surfowanie po Internecie, itp - dopóki go nie ukończysz.


Kilka porad dotyczących otoczenia:

=> Miejsce w którym pracujesz oddziałuje na Twoją psychikę - pamiętaj o tym.
=> Zamknij drzwi, odizoluj się od otoczenia gdy pracujesz samodzielnie.
=> Wyłącz telefony, komunikatory internetowe, nie odbieraj maili w trakcie pracy.
=> Pilnuj porządku na biurku i w otoczeniu.
=> Usuń wszytko, co mogłoby odwracać uwagę od pracy (jedzenie, gazety, telefony, etc.).
=> Jeśli przyjdzie ktoś na pogaduszki, poproś aby przyszedł po pracy bo teraz jesteś zajęty. Niech niweczy karierę komuś innemu :)

Kilka końcowych wskazówek i zasad

Naucz się wyznaczać cele, ustalać plany i konsekwentnie postępować według nich. Wyznaczaj zawsze dokładne daty realizacji wszystkich zadań. Zamiast zastanawiać się i rozmyślać - natychmiast wykonaj jakiś krok w kierunku realizacji zaplanowanego zadania. Pracuj nad motywacją, bo jest ona siłą napędową do wykonywania każdego zadania, które nie jest nawykiem (dowiedz się więcej: motywacja).

Baw się! Niech każda czynność sprawia Ci radość, niech stanie się zabawą a przestaniesz odkładać na później!

A co zrobić, gdy zadanie jest nudne, nieprzyjemne? Naucz się technik nlp takich jak przeramowanie. Zmień w swoim umyśle znaczenie zadania i procesu jego wykonania. Twórz gry, zabawy, zbieraj punkty i nagradzaj się. Twoja podświadomość jest jak dziecko (nawet u osób w podeszłym wieku) i lubi zabawy.

Stawką jest Twój dobry humor, pozytywny nastrój do życia i zdrowie oraz spełnienie!


Sukcesów, dobrej zabawy i realizacji!

Marcin Kijak

ProjektSukces.pl - Rozwój osobisty w praktyce!

Licencja: Creative Commons
2 Ocena