Coraz częściej właściciel e-sklepów, które osiągnęły jakiś sukces próbując rozszerzyć działalność, zakładają kolejne sklepy. Zaobserwowałem w tej mierze kilka strategii które poniżej przedstawiam.
1.Ten sam asortyment w drugim sklepie inna marka - trafiłem kiedyś szukając jednego przedmiotu do kilku sklepów oferujących podobne produkty, bo dłuższych oględzinach wyszło na to, ze to jedna firma oferująca ten sam towar na kilku stronach internetowych. Sklepy różniły się szatą graficzna innym ułożeniem elementów na stronie itd. Tak jakby ktoś próbował dotrzeć do różnych klientów w zależności od upodobań własnie tejże szaty graficznej. A ponadto ceny w obu sklepach były takie same, a więc jako potencjalny klient mam miałem prawo sądzić, że jest to cena standardowa za dany produkt skoro w kilku sklepach jest taka sama. Myślenie marketingowe w tym wypadku można porównać do prowadzenia dwóch budek na dwóch końcach placu targowego, klient albo wejdzie z jednej strony albo z drugiej, albo wybierze budkę w kolorze czerwonym albo w czarnym, albo wybierze panią jako sprzedawczynię, albo pana. Będzie to jego indywidualny wybór no i co najważniejsze jakby nie wybrał i tak jedna firma zarobi :)
Czy internecie się to może sprawdzić? - nie dopytywałem się. Z moich doświadczeń prowadzenia partnerskiej w ramach escpartners, wynika że pojawia się podstawowy problem. Mianowicie skopiowana treść, a co z tym idzie promocja w wyszukiwarkach jest bardzo utrudniona. Można próbować n a kilka sposobów temu zapobiec zmieniając wiele rzeczy na stronie, jednak jak by na to nie patrzeć jest z tym sporo pracy. I warto by się zastanowić czy ie łatwiej spróbować którejś z poniższych strategii, które wydają się mi być bardziej atrakcyjne.
2.Nisza w drugim sklepie - tutaj jako przykład choć nie najlepszy bo na szybko zrobiony, podam mój dobrze pasuje mój sklepik z kolczykami szydełkowymi - który powstał jako nisza w stosunku do sklepu brili.pl. W tej strategii chodzi o to by wybrać z głównego sklepu jakąś kategorię, która dobrze się sprzedaje (czyli nie tak na oko - jak ja to zrobiłem :P). A następnie zrobić sklep promujący tylko i wyłącznie ta kategorię. Może to być cokolwiek, np. jedna marka, czy też jakiś rodzaj towaru. Docieramy tym sposobem już tylko do osób rzeczywiście zainteresowanych danym towarem, a nie tych, którzy szukają czegoś w całej masie innych przedmiotów. Z różnych opinii źródeł słyszałem, że całkiem nieźle się to sprawdza o ile kategoria jest dobrze wybrana, a sam sklep jest z odpowiednią szatą graficzną.
3.Zupełnie inna marka, inna jakość towaru, inne ceny - a ta sama branża w drugim sklepie. Mówiąc o tej strategii, jakby nie było mam w głowie wielkie koncerny produkujące kilka marek karm dla zwierząt, kilka produktów mlecznych produktów mlecznych różnych marek, napojów czy też słodyczy. Nie chcę podawać nazw, ale na pewno kilka z nich kojarzysz, produkty te na półkach sklepowych konkurują ze sobą, ale tylko pozornie, w praktyce czy wybierzemy jeden czy drugi zawsze zarobi jeden koncern. Jeśli nie wierzysz zapraszam do jakiegoś marketu i poczytanie sobie nazw producentów.
Dajmy na to te karmy dla zwierząt, jedna z karma będzie nastawiona na konkurencje cenową, druga na promocje snobistyczną - subtelne reklamy, wysoka cena, trzeci zaś na przeciętną kieszeń. Czy w internecie też się to sprawdza? - tego jeszcze nie wiem, ale jakby nie było w planach mam wykorzystanie właśnie tej strategii. Obserwowałem kiedyś intensywnie allegro i jakby nie było o ile nie były to fałszywe zamówienia, sprawdza się to doskonale :)
4.Inny asortyment w drugim sklepie o podobnym marketingu i podobnych odbiorcach - Tutaj za przykład będzie świecił sklep krainakawy.pl który ostatnio dołączył do ProPartnera właściciele posiadali wcześniej sklep krainaherbaty.pl i planują jakby nie było założenie jeszcze jednego sklepu krainaziol.pl. Klient docelowy wszystkich tych sklepów bardzo podobny jakby nie patrzeć, mechanizmy marketingu zastosowane także bardzo podobne nawet sama grafika sklepu wielu przeróbek nie wymaga, a jednak mimo wszystko zupełnie inny sklep. I jakby nie patrzeć doskonały sposób na zwiększenie sklepowych obrotów.