Na sposób w jaki rozumiemy komunikaty innych ludzi wpływa wiele czynników.
Otoczenie, mowa ciała czy nasze własne nastawienie może drastycznie zmienić postrzeganie kierowanego do nas przekazu. Dlaczego tak właśnie się dzieje?
Zewnętrzny charakter przeszkód, które na swojej drodze napotyka rozmowa dwóch osób związany jest z warunkami w jakich przychodzi nam konwersować. Głośne pomieszczenie, zła jakość połączenia telefonicznego mogą zaburzać istotne elementy procesu komunikacji. Również przeżywane przez nas emocje związane z sytuacją w której się znajdujemy, często wpływają nie tylko na jakość odbioru ale i rozumienie przekazywanych nam informacji.
Przykład? Kiedy jesteśmy wściekli na osobą z którą rozmawiamy, trudno jest nam spokojnie
wysłuchać jej przeprosin i nie powiedzieć paru przykrych słów pod jej adresem. Dopiero kiedy ochłoniemy i opanujemy emocje, może dojść do konstruktywnej wymiany zdań, która nie skończy się awanturą.
Czy zdarzyło się wam kiedykolwiek potraktować lepiej osobę, którą lubicie od tej do której nie pałacie zbyt wielką sympatią? Nawet jeżeli ciężko jest przywołać w myślach podobną sytuację to zapewniam was, że nasze nastawienie ma ogromny wpływ na przebieg procesu komunikacji. Dlaczego? Jeśli jesteśmy pozytywnie nastawieni do rozmówcy, lubimy go, to mamy tendencję do bardziej pozytywnego interpretowania jego wypowiedzi. W przypadku, gdy nie lubimy drugiej osoby trudno jest nam pozytywnie zinterpretować to, co do nas mówi.
Indywidualne postrzeganie świata, wiedza i doświadczenie jakie posiadamy często
stanowią przyczynę braku porozumienia. Różny sposób widzenia tej samej sprawy
przez nadawcę i odbiorcę w znacznym stopniu utrudnia dobrą komunikację. Jeżeli przykładowo uważamy, że kobiety nie są dobrymi kierowcami, to trudno nam będzie uwierzyć, że wina za wypadek samochodowy, w którym brała udział nasza koleżanka leży po
stronie drugiego kierowcy - mężczyzny. Tak, tak. Stereotypy kreowane przez społeczeństwo często przeszkadzają nam nie tylko w budowaniu własnego światopoglądu, ale przede wszystkim w zachowaniu dystansu.
W wielu grupach zawodowych, zespołach istnieje osobny slang. Słowa, zwroty, różnice w sposobie formułowania komunikatu na poziomie języka wpływają na jego rozumienie. Nieznajomość niektórych zwrotów związanych ze specyfiką danej branży zawodowej, subkultury czy regionu utrudnia sprawne porozumiewanie się. Na tym tle często dochodzi do nieporozumień i trudności we współpracy.
Reasumując. Jeżeli pragniemy zachować dobrą jakość komunikacji i dbać o podtrzymanie lub poprawę już nawiązanych relacji, musimy pamiętać o rzeczach, które mogą wpływać na nasze podejście. Przeszkody zewnętrzne, emocje, nastawienie, stereotypy, język , mogą stać się punktami zapalnymi każdego procesu komunikacji. Zachęcam do treningu i przesyłania spostrzeżeń związanych z ich wynikami.