1
głosów
- +

Joga sposobem na zachowanie harmonii duszy i ciała

Autor:

Aktualizacja: 20.08.2009


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Życie


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2725 razy czytane
  • 7 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Joga jest ponadczasową, praktyczna nauką, rozwijającą się przez tysiąclecia i zajmującą się fizycznym, moralnym, psychicznym oraz duchowym zdrowiem człowieka jako całości. Słowo joga oznacza: wiązać, łączyć, przywiązywać, nakładać jarzmo, kierować i skupiać na czymś uwagę, używać i stosować. Oznacza połączenie i zjednoczenie.


Istota jogi polega na uwolnieniu nas od kontaktu z cierpieniem i smutkiem. Jest jednym z sześciu ortodoksyjnych  systemów filozofii indyjskiej.

Praktyka jogi przywraca pierwotne poczucie miary i proporcji. Z niesłabnącą cierpliwością, codziennie oczyszczamy i ożywiamy każdą komórkę ciała, przystępujemy do ataku, aby odblokować i wyzwolić możliwości, które skazaliśmy już na frustrację i śmierć.

Większość naszych zasadniczych postaw życiowych ma swoje fizyczne odpowiedniki w ciele. Wytrwałość można osiągnąć rozciągając się w różnych pozycjach jogi przez wiele minut, podczas gdy spokój psychiczny jest następstwem cichego, jednostajnego oddychania i rozszerzania płuc.

Jest to idealna technika zapobiegająca fizycznym i psychicznym chorobom, ogólnie chroniąca ciało, rozwijająca w nieunikniony sposób poczucie niezależności i zaufania do siebie. Z samej swej natury jest nierozerwalnie związana z uniwersalnymi prawami szacunku dla życia prawdy i cierpliwości, które są niezbędnymi czynnikami w wypracowywaniu spokojnego oddechu, zrównoważonego umysłu  i nieugiętej woli. W tym właśnie tkwią moralne właściwości jogi. To dlatego wymaga ona zupełnego, totalnego wysiłku, angażując i kształtując całą istotę ludzką. 

Wylicza się osiem stopni jogi:
1.yama - uniwersalne przykazania moralne: niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, wstrzemięźliwość i niezachłanność. Nieprzestrzeganie ich powoduje chaos: gwałt, oszustwo, kradzieże, rozpustę i zawiść;
2.niyama - oczyszczanie siebie poprzez dyscyplinę. Niyamy są zasadami postępowania stosowanymi w dyscyplinie indywidualnej. Wyróżnia się 5 niyam: czystość, zadowolenie, zapał, kształcenie jaźni i poświecenie się Bogu;
3.asana - pozycje. Asany nie są jedynie gimnastycznymi ćwiczeniami, są postawami. Dają stabilność zdrowie i lekkość;
4.pranayama - rytmiczna kontrola oddechu. Dotyczy wszystkich funkcji oddychania: wdechu, wydechu i bezdechu;
5.pratyahara - wycofanie i wyzwolenie umysłu spod dominacji zmysłów i zewnętrznych obiektów. Jeśli człowiek ulega zmysłom jest zgubiony. Jest to stopień, w którym zmysły zostają poddane kontroli;
6.dharana - koncentracja. Umysł jest tworem myśli. Opanowanie myśli jest warunkiem szczęścia;
7.dhyana - kontemplacja. Ciało, oddech, zmysły, umysł, intelekt i ego są zintegrowane z obiektem kontemplacji;
8.samadhi - stan nadświadomości osiągnięty w wyniku głębokiej kontemplacji. Stan ten jest celem poszukującego. Może być wyrażany jedynie przez głębokie milczenie. Poszukujący osiąga prawdziwą jogę;
 
Yamy i niyamy pomagają joginowi opanować namiętności i emocje, pozwalające mu na zachowanie harmonii z innymi ludźmi. Asany czynią ciało zdrowe i mocne. Pierwsze trzy stopnie
jogi nazywają się "poszukiwaniami na zewnątrz". Dwa kolejne stopnie , pranayama i pratyahara uczą regulowania oddechu i poprzez to kontrolowania umysłu. Znane są jako "poszukiwania wewnątrz". Trzy ostatnie stopnie wprowadzają jogina w najgłębsze zakamarki jego duszy, utrzymują go w harmonii z nim samym.

Asany były doskonalone w ciągu wieków, tak aby ćwiczeniu można było poddać każdy mięsień, nerw i gruczoł. Zapewniają ładna budowę ciała i utrzymują je w zdrowiu. Nie powodują przy tym stwardnienia mięśni, wzmacniają ciało, jednocześnie czyniąc je giętkim. Usuwają zmęczenie i kojąco oddziałują na nerwy. jednak ich prawdziwe znaczenie polega na tym, że ćwiczą umysł i pomagają w jego opanowaniu.

Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli. Przed przystąpieniem do ćwiczeń asan i pranayam należy dokładnie zapoznać się z przestrogami i radami odnośnie do ich praktykowania.

Wykonywanie asan posiada terapeutyczne wartości w leczeniu różnych chorób, na przykład grzbietu, krzyża, stawów barkowych, astmy, bezpłodności, bezsenności, bóli reumatycznych, gruźlicy, cukrzycy i wielu innym chorobom, które nie sposób  wymienić. Istotną sprawa jest kierowanie się zdrowym rozsądkiem i obserwowanie reakcji ciała, co pozwoli właściwie ocenić sposób ich wykonywania.

Nazwy asan nie są bez znaczenia, odzwierciedlają bowiem zasadę ewolucji. Niektóre nazwy pochodzą od roślin, na przykład drzewo i lotos, niektóre od owadów na przykład świerszcz i skorpion, niektóre od zwierząt wodnych jak ryba, żółw czy krokodyl. Istnieją również asany nazwane od ptaków, na przykład kogut, czapla, paw i wiele innych. Podczas wykonywania asan ciało przybiera przeróżne kształty wielu stworzeń.

Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane. Od prostych, wstępnie otwierających ciało do bardziej skomplikowanych pozycji. Oczywiście zaczyna się od podstaw.
Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci.

W programie zajęć wykonuje się ćwiczenia:

wzmacniające i rozciągające ciało, polepszające koncentrację, regenerujące i relaksujące.

 

 

Lista Tagów: joga, zdrowie

Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij