Istota jogi polega na uwolnieniu nas od kontaktu z cierpieniem i smutkiem. Jest jednym z sześciu ortodoksyjnych systemów filozofii indyjskiej.
Praktyka jogi przywraca pierwotne poczucie miary i proporcji. Z niesłabnącą cierpliwością, codziennie oczyszczamy i ożywiamy każdą komórkę ciała, przystępujemy do ataku, aby odblokować i wyzwolić możliwości, które skazaliśmy już na frustrację i śmierć.
Większość naszych zasadniczych postaw życiowych ma swoje fizyczne odpowiedniki w ciele. Wytrwałość można osiągnąć rozciągając się w różnych pozycjach jogi przez wiele minut, podczas gdy spokój psychiczny jest następstwem cichego, jednostajnego oddychania i rozszerzania płuc.
Jest to idealna technika zapobiegająca fizycznym i psychicznym chorobom, ogólnie chroniąca ciało, rozwijająca w nieunikniony sposób poczucie niezależności i zaufania do siebie. Z samej swej natury jest nierozerwalnie związana z uniwersalnymi prawami szacunku dla życia prawdy i cierpliwości, które są niezbędnymi czynnikami w wypracowywaniu spokojnego oddechu, zrównoważonego umysłu i nieugiętej woli. W tym właśnie tkwią moralne właściwości jogi. To dlatego wymaga ona zupełnego, totalnego wysiłku, angażując i kształtując całą istotę ludzką.
Wylicza się osiem stopni jogi:
1.yama - uniwersalne przykazania moralne: niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, wstrzemięźliwość i niezachłanność. Nieprzestrzeganie ich powoduje chaos: gwałt, oszustwo, kradzieże, rozpustę i zawiść;
2.niyama - oczyszczanie siebie poprzez dyscyplinę. Niyamy są zasadami postępowania stosowanymi w dyscyplinie indywidualnej. Wyróżnia się 5 niyam: czystość, zadowolenie, zapał, kształcenie jaźni i poświecenie się Bogu;
3.asana - pozycje. Asany nie są jedynie gimnastycznymi ćwiczeniami, są postawami. Dają stabilność zdrowie i lekkość;
4.pranayama - rytmiczna kontrola oddechu. Dotyczy wszystkich funkcji oddychania: wdechu, wydechu i bezdechu;
5.pratyahara - wycofanie i wyzwolenie umysłu spod dominacji zmysłów i zewnętrznych obiektów. Jeśli człowiek ulega zmysłom jest zgubiony. Jest to stopień, w którym zmysły zostają poddane kontroli;
6.dharana - koncentracja. Umysł jest tworem myśli. Opanowanie myśli jest warunkiem szczęścia;
7.dhyana - kontemplacja. Ciało, oddech, zmysły, umysł, intelekt i ego są zintegrowane z obiektem kontemplacji;
8.samadhi - stan nadświadomości osiągnięty w wyniku głębokiej kontemplacji. Stan ten jest celem poszukującego. Może być wyrażany jedynie przez głębokie milczenie. Poszukujący osiąga prawdziwą jogę;
Yamy i niyamy pomagają joginowi opanować namiętności i emocje, pozwalające mu na zachowanie harmonii z innymi ludźmi. Asany czynią ciało zdrowe i mocne. Pierwsze trzy stopnie
jogi nazywają się "poszukiwaniami na zewnątrz". Dwa kolejne stopnie , pranayama i pratyahara uczą regulowania oddechu i poprzez to kontrolowania umysłu. Znane są jako "poszukiwania wewnątrz". Trzy ostatnie stopnie wprowadzają jogina w najgłębsze zakamarki jego duszy, utrzymują go w harmonii z nim samym.
Asany były doskonalone w ciągu wieków, tak aby ćwiczeniu można było poddać każdy mięsień, nerw i gruczoł. Zapewniają ładna budowę ciała i utrzymują je w zdrowiu. Nie powodują przy tym stwardnienia mięśni, wzmacniają ciało, jednocześnie czyniąc je giętkim. Usuwają zmęczenie i kojąco oddziałują na nerwy. jednak ich prawdziwe znaczenie polega na tym, że ćwiczą umysł i pomagają w jego opanowaniu.
Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli. Przed przystąpieniem do ćwiczeń asan i pranayam należy dokładnie zapoznać się z przestrogami i radami odnośnie do ich praktykowania.
Wykonywanie asan posiada terapeutyczne wartości w leczeniu różnych chorób, na przykład grzbietu, krzyża, stawów barkowych, astmy, bezpłodności, bezsenności, bóli reumatycznych, gruźlicy, cukrzycy i wielu innym chorobom, które nie sposób wymienić. Istotną sprawa jest kierowanie się zdrowym rozsądkiem i obserwowanie reakcji ciała, co pozwoli właściwie ocenić sposób ich wykonywania.
Nazwy asan nie są bez znaczenia, odzwierciedlają bowiem zasadę ewolucji. Niektóre nazwy pochodzą od roślin, na przykład drzewo i lotos, niektóre od owadów na przykład świerszcz i skorpion, niektóre od zwierząt wodnych jak ryba, żółw czy krokodyl. Istnieją również asany nazwane od ptaków, na przykład kogut, czapla, paw i wiele innych. Podczas wykonywania asan ciało przybiera przeróżne kształty wielu stworzeń.
Jogę może ćwiczyć każdy - ćwiczenia są bardzo zróżnicowane. Od prostych, wstępnie otwierających ciało do bardziej skomplikowanych pozycji. Oczywiście zaczyna się od podstaw.
Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci.
W programie zajęć wykonuje się ćwiczenia:
wzmacniające i rozciągające ciało, polepszające koncentrację, regenerujące i relaksujące.