W ciągu około 25 wieków cywilizacji chińskiej, główni myśliciele, poeci, uczeni podejmowali niemal wszystkie zagadnienia, przyciągające niesłabnące zainteresowanie ich potencjałem ludzi na zachodzie, i chociaż ich idee nie raz nie są do końca zgodne z naszymi (dzieli nas przecież przepaść kulturowa) coraz chętniej sięgamy po ich dorobek zaciekawieni ich nurtami treści pozostawionej na pergaminowych zwojach.

Data dodania: 2007-05-07

Wyświetleń: 4624

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Gdyby Konfucjusz mógł uzyskać nowe wcielenie i spojrzeć na obecny charakter i kształt głoszonych przez siebie nauk, trudno byłoby się domyśleć jego ortodoksyjnych idei „konfucjanizm” współczesny.

Jednak są pewne nie zmieniające się, stale pojawiające aspekty i tematy, które są wiecznie na czasie. My to nazwiemy „uzewnętrznioną mądrością”. Jak odnaleźć swoje Dao (Tao), czyli drogę lub sposób by stać się „wewnątrz człowiekiem szlachetnym i na zewnątrz ‘królem’ ?”. To pytanie zdaje się nie być z naszego świata.

Kultura, filozofia, sztuka itd. na wpół dostrzegana przez ludzi zachodu przyczyniła się, prawdopodobnie do stworzenia powszechnie obowiązującego obrazu Chin, jako państwa zamieszkanego przez mistycznych dziwaków, ryżojadów pogrążonych w wiecznej medytacji pod drzewami lub na wierzchołkach gór, ciemiężonych silną ręką komunistycznego rządu, jak też nadzwyczajnych, praktycznych i zdumiewających ludzi.

Seria przewodników po literaturze pierwotnie została pomyślana jako źródło niezbędnej wiedzy dla czytelników, którzy czytają, lub będą czytać chińską literaturę klasyczną i niczego z niej nie rozumiejąc rezygnują mimo szczerego zainteresowania tematyką szeroko pojętego „Dalekiego Wszchodu”.

Nie mając pojęcia na temat kontekstów historycznych, filozoficznych, ogólnie kulturowych nie potrafią dostrzec wyjątkowego bogactwa wiedzy i mądrości. Dlatego wszystkim czytelnikom poświęcamy ten cykl publikacji wskazując liczne przykłady kształtowania się kulturowości i obyczajowości chińskiej.

Korzystając z okazji chcieliśmy podziękować wszystkim zainteresowanym za sugestie pomagające nam pomóc wam rozwijać i doskonalić zainteresowania państwem Chińskim. Mamy cichą nadzieję, że to jeszcze nie koniec.

Treść tych wydań ebboków, z których fragment właśnie czytasz będzie poświęcona również dziełom literackim Konfucjusza, LaoTze, MenZi, itp. w celu poprowadzenia cię czytelniku po tej wyjątkowej literaturze. Wszystkie te dzieła starannie dla Ciebie przygotujemy i wydamy. Abyś się jednak nie czuł obco czytając często niezrozumiałe dla Ciebie teksty oddajemy Ci do rąk serię przewodników prowadząc cię przez różne epoki i wydarzenia, które odcisnęły trwały ślad w historii Chin.

Czas, który nastąpił po Konfucjuszu nazywamy okresem „Walczących Królestw”. Królestwo Qin, od którego prawdopodobnie pochodzi nazwa Chiny zamknęło tę epokę ok. 221r p.n.e. tworząc wielkie zjednoczone państwo chińskie. Panowanie dynastii Qin stworzyło wyjątkową jak na te czasy formę zarządzania państwem, która stała się wzorem do naśladowania dla kolejnych następujących dynastii chińskich.(pobierz sobie pełną chronologię dynastii chińskich)...

...Kolejne 50 lat po upadku dynastii Tang panowanie obejmuje dynastia Song – ok. 960-1270. w dziedzinach filozoficznych okres jej panowania zajął największe od czasów dynastii Han miejsce, gdzie rozwijał się konfucjanizm. Na Zachodzie ten nurt filozoficzny znany jest jako neokonfucjanizm i ma wielu gorliwych zwolenników.

Po dynastii Song następuje dynastia Yuan – ok. 1280-1367 . Za jej panowania Chiny dostają się pod rządy Mongołów. Następująca po niej dynastia Ming – ok. 1368-1643 przywraca w kraju władzę chińską. Kolejni władcy Qing – ok. 1644-1911 sprowadzają na całe Chiny ponownie rządy obcokrajowców, ale tym razem Mandżurów. Mimo to był to pomyślny okres w rozwoju państwa, który trwał aż do początków XIX wieku. Terytorialnie państwo obejmowało znacznie większy obszar niż za panowania Han i Tang.

Na początku dziewiętnastego wieku władza Mandżurska powoli ale skutecznie zaczęła chylić się ku upadkowi, a okres ten jest również nieszczęśliwym politycznym i przemysłowym naciskiem ze strony Zachodu.

W 1911 roku władza mandżurska zostaje obalona (dla wszystkich zainteresowanych czytelników inf. – ShuDian przygotowuje wyjątkową edycję ebooków o schyłku dynastii Qing „PuYi – jakim byłem cesarzem”). Najstarszy system monarchiczny przestaje istnieć i natępuje nowy rozdział w historii Chin. W roku 1912 zostaje ustanowiona Republika i Chiny stoją przed koniecznością przemian w strukturze społecznej, politycznej oraz gospodarczej.


Fragment ebooka "Przewodnik po literaturze niezwykłej" część ITego darmowego ebooka możesz ściągnąć klikając tutaj!
Licencja: Creative Commons
0 Ocena