Prowadzenie własnego biznesu to duże wyzwanie - zwłaszcza w Polsce. Na przedsiębiorcę czyhają pułapki podatkowe, zawiłe prawo, czasem niesolidni kontrahenci... Jednym ze sposobów pozwalających na jego osiągnięcie jest znalezienie swojej niszy - biznesu, w którym nie będzie dużej konkurencji. Wtedy wszystko będzie prostsze!

Data dodania: 2009-01-08

Wyświetleń: 5962

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest nisza biznesowa?

Nisza to ten obszar, w którym nie ma konkurencji, lub jest ona niewielka. Jeśli masz ciekawy pomysł, wiedzę umiejętności i doświadczenie pozwalające na jego realizację możesz rozwinąć skrzydła dużo szybciej niż w przypadku popularnych branż.
Przykładowo - otworzenie sklepu z pasmanterią i tkaninami pośród kilku już istniejących bez wysokich umiejętności i poświęcenia dużej ilości czasu, raczej nie zaowocuje spektakularnym sukcesem. Ale jeśli zamiast zwykłego sklepu tekstylnego otworzysz specjalistyczny sklep oferujący np. tkaniny na odzież roboczą, jeśli znajdziesz stałych odbiorców ma realne szanse na rozwój. Oczywiście pod warunkiem, że w regionie nie ma jeszcze rozwiniętej konkurencji!

Jak znaleźć niszę?
Musisz mieć oczy i uszy szeroko otwarte. Słuchaj uważnie rozmów, czytaj prasę i internet, rozglądaj się. Staraj się pozyskać maksymalnie duża ilość pomysłów - noś z sobą notes i wszystkie myśli które przyjdą Ci do głowy natychmiast w nim zapisuj. Oczywiście większość z nich po przeanalizowaniu okaże się z różnych przyczyn słaba, ale po pewnym czasie powinno się wyłonić kilka naprawdę ciekawych. Właśnie nad tymi kilkoma warto będzie popracować dłużej - przeanalizować swoje umiejętności w danym zakresie, potrzebny wkład i szanse powodzenia. Potem powinno się to przekuć już w prawdziwy biznesplan. 

Podstawa to własne doświadczenie
Niezmiernie ważne jest własne doświadczenie - o ile nie posiadasz na starcie stosownych zasobów finansowych pozwalających zatrudnić od razu zespół specjalistów, zapewne dużą część pracy będziesz musiał wykonać samodzielnie.
Dlatego też nie warto pchać się w dziedziny, o których nie masz pojęcia! Przykładowo stomatologia przy odpowiednim podejściu potrafi być bardzo dochodowym biznesem, jednakże jeśli nie masz pojęcia o chirurgii stomatologicznej naprawdę ciężko będzie Ci opanować funkcjonowanie takiego zakładu. Nawet jeśli zatrudnisz zespół zawodowych stomatologów, bez odpowiedniej wiedzy nie będziesz w stanie efektywnie nim zarządzać.
Natomiast jeśli masz odpowiednie wykształcenie zakresie stomatologii - nic nie stoi na przeszkodzie by rozwinąć własny biznes na tej wiedzy oparty.

Doświadczenie jest też ważne o tyle, że mając odpowiednią wiedzę poradzisz sobie nawet na rynku gdzie konkurencja jest duża.

Z drugiej strony nie mając go - prawdopodobnie nie uda Ci się utrzymać biznesu nawet w dobrze wybranej niszy... Za przykład niech posłuży tu np. branża przemysłowa. Możesz oferować różnego typu instalacje przemysłowe, jednak ze względu na cenę takich inwestycji zanim ktokolwiek je u  Ciebie kupi będzie chciał zobaczyć jak pracują już zbudowane przez Twoje przedsiębiorstwo instalacje. Nie mając doświadczenia i "portfolio instalacji" - szybko przepadniesz!

O ile nie jesteś leniem i chcesz osiągnąć coś w życiu, własne przedsiębiorstwo w starannie wybranej niszy potrafi dać duże zyski oraz satysfakcję z samego zarządzania. Jeśli czujesz, że dasz sobie radę - nie czekaj! Już dziś kup notes i notuj wszystkie pomysły jakie przyjdą Ci do głowy... być może za kilka dni, czy tygodni trafisz na myśl którą przekujesz w prawdziwy biznes?

Licencja: Creative Commons
2 Ocena