0
głosów
- +

NLP - kreatywne metody rozwiązywania problemów

Autor:

Aktualizacja: 06.10.2019


Kategoria: Rozwój Osobisty / NLP


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 50 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
NLP - kreatywne metody rozwiązywania problemów

W NLP znajdziemy wiele skutecznych metod, narzędzi i umiejętności radzenia sobie z problemami. O ile samo NLP często opiera się na wykorzystywaniu schematów, które niekiedy rządzą naszym ludzkim zachowaniem, to metody te można wykorzystywać w przeróżnych, całkowicie nieprzewidywalnych życiowych sytuacjach.


O NLP

NLP służy do uzyskiwania rezultatów. Jego metody, umiejętności i techniki mają za zadanie ułatwić nam myślenie i działanie. NLP promuje praktyczne podejście – traktuje o tym co jest pożyteczne i skuteczne.
W niniejszym artykule opiszę trzy narzędzia do rozwiązywania problemów zaczerpnięte z NLP – zręczność językową (sleight of mouth), kroki oraz odwrócenie.

Zręczność językowa (sleight of mouth),

Nazwa Sleight of Mouth pochodzi od angielskiego Sleight of Hand, czyli sztuczek iluzjonisty, który za pomocą określonych ruchów dłoni zwodzi widzów (np. chowa kartę czy monetę tak jakby ta zniknęła). Za pomocą starannie ukrytych wzorców lingwistycznych, ustalamy wcześniej zamierzony cel, lub rozbijamy przekonanie albo argumenty. Narzędzie to bardzo się przydaje, gdy chcemy zmienić czyjeś zgubne, ograniczające przekonania – sprawić aby zaczął bardziej konstruktywnie postrzegać swój problem. Można też z niego skorzystać podczas dyskusji z klientem, którego chcemy przekonać do zakupu jakiegoś produktu lub usługi.
W skład tego narzędzia wchodzi 14 technik.
Przykład którym się posłużymy to „trudno jest podejść do kobiety”
:
1. Intencja

Zmiana intencji, stojąca za argumentem lub przekonaniem na pozytywną:
Jest to szansa byś zmienił swoje życie na lepsze i poznał wyjątkową kobietę.

2. Konsekwencja

Podanie takiej konsekwencji, która podważy przekonanie:
Być może będzie ciężko, ale jeśli się przełamiesz, to już zawsze będziesz miał łatwiej i możliwe, że poznasz kogoś wyjątkowego.

3. Kontrprzykład

Znalezienie przykładu, które podważy przekonanie:
Pamiętasz jak rozmawiało Ci się dobrze, z tamtą nieznajomą? Masz szansę to powtórzyć i rozwinąć.

4. Odniesienie do siebie

Odnieś przekonanie do siebie, i w pewien sposób obwiń rozmówcę:
Naprawdę nie wiem jak możesz bać się podejścia, przecież Cię nie zje… Ja bez problemu to robiłem wiele razy.

5. Strategie rzeczywistości

Uświadom swojego rozmówcę, że przekonanie może oznaczać różne rzeczy w zależności od punktu widzenia:
Co oznacza dla Ciebie „trudno”?

6. Model świata

Spójrz na przekonanie z innej perspektywy:

Mówisz tak, ponieważ nie chcesz podjąć żadnego wyzwania.

7. Meta rama

Stwórz przekonanie do przekonania:

Może po prostu do końca życia powinieneś zostać sam.

8. Zmiana ramy

Przedstaw przekonanie w innym kontekście:
Gdyby faktycznie to było takie trudne, to ludzie by dawno wyginęli.

9. Hierarchia wartości

Połączenie przekonania z jakąś wyższą wartością:
Takie podejście nie tylko da Ci wiele doświadczenia, ale również pewności siebie, która przyda Ci się bardzo w życiu.

10. Chuck down

Poziom bardziej szczegółowy. Znalezienie elementu przekonania, które je podważy:

Co konkretnie sprawia Ci trudność w podejściu?

11. Chuck up

Wejście na poziom bardziej ogólny. Zgeneralizuj przekonanie tak, aby spojrzeć na nie z innej perspektywy:
Poznanie bliskiej osoby, pozwoli Ci na bycie szczęśliwym.

12. Analogia

Używanie analogi, lub metafory do podważenia przekonania:
Mam znajomego, który boi się zagadać do kobiety. Od 5 lat nikogo nie miał, cierpi przez samotność.

13. Inny rezultat

Znalezienie innego rezultatu, który przedstawi przekonanie w złym świetle.:
Kiepsko widzę Twoje życie w przyszłości, kiedy nie będziesz miał z kim porozmawiać i kogo przytulić.

14. Przedefiniowanie

Zmień znaczenie przekonania, korzystając z innych słów, które wywołają inną reakcję:
Podchodzenie do kobiet nie jest trudne, ale musisz na początku wykazać się odwagą.

Kroki

Technika kroków opiera się na zmianie stopnia uszczegółowienia problemu lub przedmiotu. Możemy robić kroki w dół, w górę i w bok. Kroki umożliwiają tworzenie nowych skojarzeń i znajdowanie innych punktów widzenia.
Aby pokazać jak to działa, nawiąże do powyższego przykładu. Problemem jest: „chciałbym poznawać więcej kobiet, ale boję się rozmawiać”.
a) kroki w górę
Przenosimy się na bardziej ogólny poziom i skupiamy się na poznawaniu ludzi, nawiązywaniu z nimi pierwszego kontaktu, zwykłych, prozaicznych rozmowach. Odpowiedź mogłaby brzmieć: „Czy sprawiają Ci problem także codzienne rozmowy z ludźmi?” lub/i „Co czujesz podczas rozmów?”
b) kroki w dół
Koncentrujemy się na coraz bardziej szczegółowych aspektach problemu, przechodzimy od kobiet do wyłącznie blondynek bądź wyłącznie atrakcyjnych. Odpowiedź mogłaby brzmieć „Jak często rozmawiasz z kobietami?” lub/i „Czy ich wygląd ma dla Ciebie znaczenie?”
c) kroki w bok
Możemy skoncentrować się na rozmowach z drugą płcią: mężczyznami. Odpowiedź mogłaby brzmieć „Czy znasz kogoś, kto dobrze sobie z tym radzi”? lub/i „Czy obawiasz się także rozmów z mężczyznami?”

Skojarzenia mają charakter subiektywny i mogą zawieść każdego z nas  w zupełnie innym kierunku, nawiązują bardziej do instynktu niż logiki, We wszystkich krokach chodzi o wyjście z impasu. Odpowiedzi mogą przybierać formę stwierdzeń lub pytań, lecz nigdy uwag krytycznych lub gotowych rozwiązań.
Idąc dalej możemy uczynić następujący krok w dół „Czego obawiasz się w kontaktcie z płcią przeciwną?”. Odpowiedź mogłaby brzmieć „Nie wiem od czego zacząć rozmowę”, następne pytanie (krok w dół) mogłaby wyglądać tak „Czy gdybyś wiedział od czego zacząć, Twój strach by zmalał?”
W ten sposób znaleźliśmy rozwiązanie problemu – przygotowywanie się do rozmów.

Odwrócenie

Podana metoda odwraca problem o 180 stopni. Polega ona na sformułowaniu stwierdzenia przeciwnego i przyjęciu założenia, iż odpowiada ono rzeczywistości, a następnie zbadaniu wskazanych przez nie nowych możliwości lub dróg wyjścia.
Użyjmy stwierdzenia „potrafię rozmawiać z kobietami”. Odwrócenie wygląda tak: „nie potrafię rozmawiać z kobietami”. Jakie implikacje niesie to stwierdzenie? Rozwiązaniem może być: „muszę częściej z nimi rozmawiać”.
Obszar zastosowań odwrócenia obejmuje nie tylko rozwiązywanie problemów, ale również poszukiwanie nowych  możliwości. Odwrócenie nie podaje rozwiązań, umożliwia jedynie wielostronne  przemyślenie  określonego zagadnienia, w wyniku którego kreatywny umysł zwraca się ku innym kwestiom i drogom wyjścia.
W książce „Umiejętność realizacji marzeń” Harry Adler podaje następujący przykład zastosowania odwrócenia:
"Przytoczmy jeszcze jeden przykład, dotyczący tanich, jednorazowych długopisów marki „Biro". Stwierdzenie „Wytwarzamy długopisy" mogłoby zostać odwrócone w zdanie: „Nie wytwarzamy długopisów", podnoszące kwestię „Co w takim razie wytwarzamy?" Odpowiedz „Małe przedmioty z plastyku, tak tanie, ze bez żalu wyrzuca się je do śmieci", która definiując produkt pod nowym kątem, może zasugerować rozszerzenie asortymentu na wiele innych plastykowych wyrobów jednorazowego użytku i przynieść krociowe zyski.” 

Słowo na koniec

Codziennie spotykamy się z jakimiś problemami. Korzystając z kreatywnych metod na pozbycie się ich, otwieramy się na nowe możliwości i rozwiązania, zamiast pozostawać biernymi i pozwalać aby problemy nasze rosły. Brian Tracy w „Psychologii osiągnięć” napisał:
„Najlepszym momentem do podjęcia działania jest dzisiaj. teraz. Jeśli odkładamy na później małe sprawy – urastają one do rangi ogromnych. Jeśli zwlekamy z ogromnymi – stają się niemożliwe...”

Bibliografia
1. Harry Adler -Umiejętność realizacji marzeń.
2. Eioba.pl - Sleight o mouth - http://www.eioba.pl/a/3zay/sleight-of-mouth
3
. Sleight of mouth, czyli zręczność językowa - Michał Pasterski - https://michalpasterski.pl/2009/09/sleight-of-mouth-czyli-zrecznosc-jezykowa/

Więcej: januszkoch.wordpress.com


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij