Podstawowe elementy podręcznika operacyjnego:
1. Wprowadzenie
W tym dziale franczyzodawca powinien przedstawić swój pomysł na biznes i opisać tajniki dotyczące działania systemu, określić, czego oczekuje od franczyzobiorcy i co oferuje w zamian.
2. Wyposażenie
Franczyzodawca w tym dziale powinien zamieścić wszystkie informacje niezbędne do poprawnego zagospodarowania lokalu, określić szczegółowo elementy wyposażenia, opisać ich przeznaczenie oraz sposób użytkowania. Warto w tym dziale zamieścić wskazówki dotyczące rozwiązywania najczęściej pojawiających się problemów.
3.Procedury operacyjne
Ten dział powinien zawierać wszystkie procedury związane z działaniem firmy, podzielone na:
- Dni i godziny otwarcia placówki.
- Metody sprzedaży.
- Obowiązki pracowników
- Plan godzin pracy poszczególnych pracowników.
- Wymagania dotyczące wyglądu pracowników (np. jednolity ubiór).
- Procedury zatrudniania i szkolenia pracowników
- Polityka zakupowa oraz warunki dostaw.
- Polityka cenowa.
- Standardy usług i produktów
- Obowiązki sprawozdawcze franczyzobiorcy
- Wygląd lokalu, tak, aby był zgodny ze stylistyką określoną przez franczyzodawcę
- Reklama i marketing - zasady określające standardy promocji, reklamy i technik sprzedaży które mają być stosowane w punkcie sprzedaży.
- Opłaty franczyzowe - sposoby wyliczania opłaty (stała, zależna od obrotu itp.). Oczywiście nie występują one we wszystkich systemach franczyzowych.
- Ubezpieczenia
- Procedury kontroli zapasów.
- Wszelkie inne informacje, niezbędne do wyjaśnienia w jaki sposób system franczyzowy ma być prowadzony.
4. Formularze i druki
W tym dziale powinny być zawarte wszystkie wzory formularzy, umów i innych dokumentów wykorzystywanych do prowadzenia jednostki franczyzowej m.in.
5. Spis personelu franczyzodawcy
W tym dziale franczyzodawca powinien podać dane kontaktowe i określić, z kim się kontaktować w konkretnej sprawie.
6. Spis wszystkich użytecznych numerów telefonów i adresów e-mailowych.
W przypadku detalicznej jednostki franczyzowej, w podręczniku operacyjnym powinny być zawarte jeszcze:
- wystrój skelpu
- techniki merchandisingu
- wyznaczeni dostawcy
- warunki dostaw towaru
- wymagany asortyment
Jankowski P. / www.odziez24.pl