- Okres, na jaki umowa została zawarta.
- Określenie praw własności franczyzodawcy, chodzi tu przede wszystkim o nazwy handlowe, know how, znaki towarowe oraz innych materiałów objętych prawami autorskimi.
- Zakres praw przyznanych franczyzobiorcy, a mianowicie pozwolenie na użycie znaków towarowych, nazw handlowych oraz innych praw objętych ochroną praw autorskich.
- Określenie terytorium działania. Jest to najbardziej sporna i trudna do określenia część umowy. Po pierwsze błędne przeanalizowanie rynku i nadanie franczyzobiorcy wyłączności na danym terenie może prowadzić do dużych strat sieci, ponieważ biorca licencji może nie być w stanie wykorzystać w pełni potencjału danego obszaru. Z drugiej strony franczyzodawca nie dając wyłączności biorcy może przyczynić się do braku możliwości rozwoju, a co za tym idzie słabych wyników franczyzobiorcy.
- Świadczenia franczyzodawcy względem franczyzobiorcy. Można je podzielić na świadczenia początkowe i świadczenia w trakcie współpracy. Świadczenia początkowe to przede wszystkim pomoc dawcy licencji, biorcy przy otworzeniu działalności np. pomoc przy wyposażeniu, rekrutacji oraz organizacja szkoleń dla pracowników. W trakcie trwania umowy franczyzodawca zobowiązuje się do pomocy franczyzobiorcy, mające na celu np. wspieranie sprzedaży i dalszy rozwój.
- Obowiązki Franczyzobiorcy. Podobnie jak w przypadku franczyzodawcy, obowiązki biorcy licencji możemy podzielić na początkowe i bieżące. Obowiązki początkowe to przede wszystkim akceptacja obciążeń finansowych związanych z rozpoczęciem działalności, oraz przystąpienie do systemu administracyjnego, a w trakcie trwania umowy przestrzegania jej założeń i postępowania zgodne z podręcznikiem operacyjnym.
- Kontrola franczyzobiorcy przez franczyzodawcę. Jest to ważny element umowy franczyzowej, odpowiednia kontrola pozwala na utrzymanie wysokiego standardu całej sieci. Kontrole powinny być często wykonywane i sprawdzać czy biorca licencji działa zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie, a opisanymi w podręczniku operacyjnym.
- Sprzedaż przedsiębiorstwa. W umowie powinna być zawarta klauzula umożliwiająca franczyzobiorcy zbycia przedsiębiorstwa. Taka operacja powinna podlegać szczegółowej kontroli ze strony franczyzodawcy.
- Śmierć franczyzobiorcy. W umowie powinna znaleźć się wzmianka o postępowaniu w przypadku śmierci franczyzobiorcy, zabezpieczenia jego aktywów i możliwości przejęcia ich przez spadkobierców.
- Możliwości i konsekwęcje rozwiązania umowy. W każdej umowie powinien znaleźć się zapis mówiący o możliwościach rozwiązania umowy w przypadku naruszenia jej postanowień przez jedną ze stron oraz możliwości jej rozwiązania w innych okolicznościach. Powinny być w niej zawarte konsekwencje rozwiązania umowy dla obydwu stron.
tekst: Jankowski P. / Odzież24.pl