0
głosów
- +

Nasiona pełne zdrowia – chia

Autor:

Aktualizacja: 22.07.2015


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 695 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Nasiona pełne zdrowia – chia

Nasiona chia zwane również szałwią hiszpańską, stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Jest to roślina pochodząca z Meksyku uprawiana już przez Azteków. Nasiona chia dostarczają ogromną ilość składników odżywczych i małą ilość kalorii. Porcja nasion zawiera wapń, fosfor, żelazo, potas, cynk i magnez. To również źródło witaminy E, B1 i B3.


Nasiona chia są zaliczane do żywności o cudownych właściwościach, tzw. „superfoods”. Ze względu na wysoką zawartość błonnika i białka, nasiona chia powinny pomóc w odchudzaniu. Jedna łyżka nasion to 5% dziennego zapotrzebowania na białko. Uczucie sytości i spowolnienie wchłaniania pokarmu uzyskiwane jest poprzez właściwości błonnika, który pochłaniając duże ilości wody rozszerza się w żołądku.  Są bezpieczne dla alergików, albowiem nie zawierają glutenu. Nasiona chia są doskonałym źródłem białka dla wegan i wegetarian, gdyż to wspaniałe źródło, które pomoże uzupełnić braki mikroelementów w diecie. Chia pomagają w lepszym wchłanianiu się jedzenia, a to z kolei wspomaga absorpcję substancji odżywczych wraz ze znaczącym uwodnieniem polepszającym usuwanie trucizn metabolicznych.

Spożywanie nasion może pomóc również diabetykom, gdyż spowalniają wchłanianie cukrów i pomagają regulować ich ilość we krwi. Bogactwo kwasów omega-3 i omega-6 w nasionach szałwii hiszpańskiej zapobiega chorobom serca i nadciśnieniu. Dla zdrowego ciała i umysłu, niezwykle ważne jest utrzymanie właściwej proporcji wymienionych kwasów. Nasiona chia przyczyniając się do obniżenia złego cholesterolu i trójglicerydów zapobiegają tworzeniu się miażdżycy, poprawiają parametry krwi.

Nasiona chia bez problemu mogą być przechowywane w domu przez bardzo długi czas. Zamknięte szczelnie w torbie lub pojemniku w ciemnym i chłodnym miejscu bez pogorszenia swojego smaku, zapachu oraz wartości odżywczych przetrwają okres do czterech lat. Spożywanie nasion szałwi hiszpańskiej jest proste, gdyż wystarczy zalać je wodą lub mlekiem. Można je pożywać bezpośrednio jako przekąska lub mogą stanowić bazę do koktajli. Nasiona chia mają zdolność żelowania wszelkich płynów, podobnie jak siemię lniane. Ponieważ zatrzymują wodę, dzięki temu przedłużają okres uwadniania organizmu. Ze względu na swoje właściwości hydrofilowe są efektywnym uzupełnieniem diety sportowców. Przez wzgląd na lecznicze właściwości warto, aby szałwia hiszpańska znalazła się w każdego menu. Można zaobserwować zwiększony poziom energii, poprawę nastroju oraz koncentracji u osób, które zdecydowały się wprowadzić nasiona chia do swojej codziennej diety. Serdecznie polecamy je również Państwu.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij